Zgodnie z prognozą VisitBritain, turystyka w Wielkiej Brytanii będzie wykazywać tendencję wzrostową.
VisitBritain jest brytyjską narodową agencją turystyczną. Odpowiada za marketing Wielkiej Brytanii na całym świecie i rozwój brytyjskiej gospodarki turystycznej.
W prognozie turystycznej na 2024 r., opublikowanej 20 grudnia 2024 r., turystyka w Wielkiej Brytanii wykazała wzrost przyjazdów i ogólnych wydatków w porównaniu z poziomami z 2023 r.
Ogólna prognoza wydatków odwiedzających z zagranicy w Wielkiej Brytanii w 2024 r. wynosi 34,1 mld GBP. Jest to wzrost o siedem procent w stosunku do wydatków przewidywanych na rok 2023, które wyniosą 31,7 miliarda funtów.
Prognoza wydatków wzrosła również o 20 procent w 2019 roku przed pandemią. Jednak po skorygowaniu o inflację, liczby z 2023 r. stanowią tylko 96 procent poziomów z 2019 r.
Jeśli chodzi o liczbę wizyt w Wielkiej Brytanii, VisitBritian przewiduje, że w 2024 r. wyniesie ona 39,5 mln. Jest to 5-procentowy wzrost w stosunku do oczekiwanych 37,8 mln w 2023 roku. Liczby te są jednak nadal o 3% niższe niż w 2019 roku.
VisitBritain przewiduje, że turystyka przyjazdowa powróci do poziomu z 2019 r. na początku 2025 r. Dotyczy to zarówno liczby wizyt, jak i wydatków odwiedzających z zagranicy.
Główne czynniki wpływające na brytyjską turystykę przyjazdową
Wizyty i wydatki turystów w Wielkiej Brytanii mogą wzrosnąć od 2023 roku. Wciąż jednak obserwuje się różne wskaźniki ożywienia i wzrostu na głównych rynkach przyjazdowych.
Stany Zjednoczone (USA) są liderem ożywienia w brytyjskiej turystyce. Wydatki amerykańskich turystów w 2023 r. osiągnęły rekordowy 28-procentowy wzrost w porównaniu z 2019 r., nawet po uwzględnieniu inflacji.
„Międzynarodowi goście wydają w Wielkiej Brytanii dziesiątki miliardów funtów, a wygenerowane pieniądze wspierają lokalne gospodarki i miejsca pracy” – powiedziała Patricia Yates, dyrektor generalna VisitBritain.
Dodała: „Wspaniale było więc zobaczyć dwucyfrowy wzrost wydatków z USA, a także ogólną prognozę wzrostu na przyszły rok do 2023 r.”.
VisitBritain przewiduje, że wartość rynku amerykańskiego w 2024 r. wyniesie 6,7 mld funtów. Przewiduje się, że amerykańscy goście przyczynią się do prawie 1 funta na każde 5 funtów wszystkich wydatków przyjazdowych.
Chiny, drugi najcenniejszy rynek przyjazdowy do Wielkiej Brytanii w 2019 r., stopniowo się odradzają, a liczba odwiedzających wzrośnie w 2023 r.
Ogólnie rzecz biorąc, ożywienie w Azji Wschodniej było stosunkowo wolniejsze. VisitBritain przewiduje, że wartość Chin osiągnie 1,7 miliarda funtów w 2024 roku, co czyni je czwartym najbardziej wartościowym rynkiem przyjazdów do Wielkiej Brytanii.
Tempo ożywienia gospodarczego w Europie zwolniło po pierwszej połowie 2023 r., a wydatki pozostały nieco poniżej poziomu z 2019 r., zgodnie z najnowszymi danymi.
Jest to prawdopodobnie spowodowane ostrą konkurencją turystyczną ze strony sąsiednich europejskich destynacji.
Kampanie turystyczne UK 2024
Turystyka w Wielkiej Brytanii jest niezwykle istotnym sektorem, wnoszącym znaczący wkład w gospodarkę jako trzeci co do wielkości eksport usług.
Na 2024 r. VisitBritain przedstawiła swoje główne kampanie turystyczne, inspirując odwiedzających do odkrywania Wielkiej Brytanii, dłuższego pobytu i przyjazdu teraz. Jej celem jest zwiększenie wydatków w Wielkiej Brytanii i rozpowszechnienie korzyści ekonomicznych płynących z turystyki w większej liczbie miejsc docelowych w Wielkiej Brytanii.
Kampanie międzynarodowe skupią się na solidnych rynkach wzrostu, takich jak Australia i USA. Będzie on również skierowany na główne rynki europejskie i cenne kraje Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC).
Według badań VisitBritain, jednym z głównych czynników wpływających na wybór destynacji przez odwiedzających jest jej przyjazny charakter.
Jego kampanie będą podkreślać tętniące życiem miasta, współczesną kulturę oraz piękne brytyjskie wybrzeże i krajobrazy. Oznacza to również, że więcej miejsc w Wielkiej Brytanii odczuje ekonomiczne skutki turystyki.
Narodowa agencja turystyczna Wielkiej Brytanii wykorzysta również siłę turystyki ekranowej. Badania wykazały, że filmy i telewizja są silną motywacją i inspiracją do podróżowania.
Turystyka ekranowa, znana również jako turystyka filmowa, odnosi się do zjawiska polegającego na tym, że dana lokalizacja staje się popularna wśród podróżnych, ponieważ pojawiła się w filmie lub programie telewizyjnym.
Włączając to do swojej kampanii, VisitBritian zaprezentuje najważniejsze lokalizacje filmowe i telewizyjne, miejsca docelowe i doświadczenia odwiedzających.
VisitBritain podpisała również niedawno protokół ustaleń z Brytyjską Komisją Filmową w celu pobudzenia turystyki ekranowej we wszystkich krajach i regionach Wielkiej Brytanii.
Statystyki odwiedzin i wydatków na koniec roku
Najnowsze oficjalne statystyki dostępne w Office for National Statistics dotyczące turystyki przyjazdowej do Wielkiej Brytanii obejmują okres od stycznia do września 2023 roku.
Według tych statystyk, w tym okresie Wielka Brytania odwiedziło około 28,2 miliona osób, a zagraniczni goście wydali w Wielkiej Brytanii łącznie 23,0 miliardy funtów.
Ponadto najnowsze dane pokazują, że średnie wydatki odwiedzających w 2023 r. wyniosły 817 GBP na wizytę, czyli więcej niż 684 GBP odnotowane w 2019 r.
Odwiedzający zatrzymują się również na dłużej, ze średnim pobytem wynoszącym 7,3 nocy w porównaniu do 6,4 nocy w 2019 roku.