Komisja Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Izby Lordów Parlamentu Zjednoczonego Królestwa (UK) rozpoczęła dochodzenie w sprawie nowych elektronicznych systemów zarządzania granicami.
Obejmują one brytyjskie elektroniczne zezwolenie na podróż (ETA), a także system wjazdu/wyjazdu (EES) i europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) Unii Europejskiej (UE).
EES to nowy zautomatyzowany system biometryczny UE służący do rejestrowania wjazdu i wyjazdu podróżnych spoza UE w strefie Schengen.
ETA i ETIAS to cyfrowe zezwolenia na podróż dla wszystkich obywateli bez wizy odwiedzających odpowiednio Wielką Brytanię i strefę Schengen.
Jak podano w komunikacie prasowym, komisja przyjmuje obecnie pisemne dowody od zainteresowanych osób i organizacji.
Osoby, które chcą przedstawić pisemne dowody dotyczące elektronicznych systemów zarządzania granicami, muszą to zrobić do 14 marca 2024 r.
W dniu 27 lutego 2024 r. komisja wysłuchała ustnych zeznań na spotkaniu z przedsiębiorstwami kolejowymi Eurostar i GetLink, a także z portem w Dover.
W dniach 5 i 12 marca wysłuchane zostaną również kolejne ustne zeznania zainteresowanych stron.
Cele badania nowych systemów zarządzania granicami
Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych ma na celu zrozumienie „globalnego trendu systemów elektronicznej autoryzacji podróży i tego, jak brytyjska wersja wypada na tle innych”.
„Chcemy dowiedzieć się, co Wielka Brytania zyska dzięki programowi [ETA] i czy możliwe jest zwiększenie bezpieczeństwa granic w sposób, który nie będzie uciążliwy dla legalnych podróżnych” – powiedział Lord Foster z Bath, przewodniczący komisji.
Rząd Wielkiej Brytanii planuje wdrożyć nowy brytyjski system ETA dla wszystkich osób nieposiadających wizy, w tym obywateli UE, do 2024 roku.
Obecnie tylko podróżni z krajów Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC) i Jordanii muszą posiadać ETA, aby podróżować do Wielkiej Brytanii.
Kiedy komisja wcześniej przyjrzała się nowym planom zarządzania granicami UE w 2021 r., wyraziła obawy logistyczne i trudności polityczne.
Od tego czasu zarówno EES, jak i ETIAS kilkakrotnie przesuwały daty ich wprowadzenia. EES ma zostać wprowadzony w październiku 2024 r., a ETIAS w połowie 2025 r.
Lord Foster powiedział: „Chcielibyśmy dowiedzieć się, czy Wielka Brytania jest teraz lepiej przygotowana i kto jest odpowiedzialny za promowanie ogólnej świadomości społecznej”.
Komisja stara się również przeanalizować interoperacyjność ETA, EES i ETIAS oraz ich wpływ na podróżnych przekraczających granice Wielkiej Brytanii i UE.
Globalne spostrzeżenia na temat ETA i jego wpływu na podróże
Brytyjski system ETA i unijny system ETIAS są porównywalne z amerykańskim elektronicznym systemem autoryzacji podróży (ESTA), kanadyjskim elektronicznym systemem autoryzacji podróży (eTA) i australijskim systemem ETA.
Komitet ma na celu zebranie informacji i wyciągnięcie wniosków z doświadczeń innych krajów korzystających z cyfrowych systemów zarządzania granicami.
Ma również na celu wykrycie potencjalnych zagrożeń, słabości we wdrażaniu, wpływu na podróżnych i długoterminowego zarządzania.
Może również ujawnić, w jaki sposób ETA wpisuje się w długoterminową strategię rządu Wielkiej Brytanii dotyczącą granic cyfrowych.
ETA i wspólna umowa o podróży
Badanie wpływu systemów zarządzania granicami oznacza również zrozumienie, w jaki sposób wpływają one na podróżnych.
Obejmuje to osoby, którym odmówiono wydania ETA oraz osoby o podwójnym obywatelstwie podróżujące między krajami, w których obowiązują wymogi ETA.
Kolejnym jest zbadanie, w jaki sposób systemy ETA wpływają na podróże w ramach Wspólnego Obszaru Podróżowania (CTA).
CTA obejmuje Wielką Brytanię, Republikę Irlandii oraz terytoria zależne Korony Guernsey, Jersey i Wyspę Man.
Irlandczycy i obywatele krajów zależnych Korony nie potrzebują ETA, aby odwiedzić Wielką Brytanię.
Wynika to z porozumienia CTA, które pozwala swoim obywatelom na swobodne przemieszczanie się po terytorium CTA.
Osoby niebędące legalnymi rezydentami Irlandii są również zwolnione z systemu ETA, o ile spełniają wszystkie trzy warunki.
Obejmują one dowód legalnego pobytu w Irlandii, brak konieczności posiadania wizy przy wjeździe do Wielkiej Brytanii i podróżowanie do Wielkiej Brytanii za pośrednictwem CTA.
Istnieją jednak obawy, że ETA stanowi zagrożenie dla turystyki w Irlandii Północnej.
Obywatele bez wizy, którzy odwiedzają Irlandię Północną przez Republikę, muszą posiadać ETA przed przekroczeniem granicy lądowej.
Może to być dodatkowy koszt i kłopot, przez który turyści zdecydują się całkowicie pominąć wizytę w Irlandii Północnej.
Ponadto turyści przekraczający otwartą granicę lądową między Irlandią a Irlandią Północną mogą nieświadomie naruszyć przepisy imigracyjne, jeśli nie posiadają obowiązkowego ETA.
Promowanie lepszego zrozumienia ETA
Świadomość nowych systemów zarządzania granicami ma kluczowe znaczenie dla ich pomyślnego i sprawnego wdrożenia oraz zmniejszenia zakłóceń w podróżowaniu.
Komisja jest również otwarta na porady dotyczące tego, w jaki sposób rząd Wielkiej Brytanii może zwiększyć świadomość na temat nowego systemu ETA. Pozostaje to przedmiotem troski urzędników z Irlandii Północnej i brytyjskiego przemysłu lotniczego.
Lotnisko Heathrow i brytyjskie linie lotnicze, takie jak British Airways i Virgin Atlantic, obawiają się utraty pasażerów tranzytowych z powodu nowego wymogu ETA.
Po pełnym wdrożeniu brytyjskiego ETA, pasażerowie tranzytowi muszą posiadać ETA niezależnie od tego, czy przechodzą przez kontrolę graniczną.
Jednak w innych dużych portach lotniczych pasażerowie tranzytowi nie muszą spełniać lokalnych wymogów wjazdowych, jeśli nie przekraczają granic w celu połączenia się z miejscem docelowym.
Heathrow obsługuje około 25 milionów lotów z przesiadkami rocznie, aby dostarczyć podróżnych do globalnych miejsc docelowych, które nie oferują bezpośrednich lotów.
Jest to istotny czynnik dla Londynu jako głównego globalnego węzła komunikacyjnego, który może stracić swój status, jeśli więcej pasażerów tranzytowych zdecyduje się na przesiadkę na innych lotniskach.
Linie lotnicze z siedzibą w Wielkiej Brytanii, takie jak British Airways, są również silnie uzależnione od lotów z przesiadkami.
Przygotowania do nowych systemów zarządzania granicami UE
W swoim nowym dochodzeniu w sprawie systemów zarządzania granicami komisja ma na celu lepsze przygotowanie się do nowych systemów granicznych UE.
Zawiera on zalecenia, w tym szersze kwestie związane z rządową strategią dotyczącą granic elektronicznych i możliwościami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Komisja Parlamentu Europejskiego Wielkiej Brytanii również niedawno przyjrzała się unijnej ESZ i granicy Wielkiej Brytanii.
Dowody wykazały, że wprowadzenie EES znacznie utrudniłoby podróżowanie między Wielką Brytanią a UE.
Urzędnicy ostrzegali, że EES może spowodować 14-godzinne opóźnienia w porcie Dover i ograniczyć liczbę pasażerów Eurostar.
Kwestie te mogą mieć wpływ na porty i stacje kolejowe, które nadal muszą być odpowiednio wyposażone, aby egzekwować EES.