Urzędnik francuskiego związku portów lotniczych powiedział, że nowa aplikacja mobilna dla unijnego systemu wjazdu/wyjazdu (EES) może nie być zbyt pomocna.
EES to nowy zautomatyzowany system kontroli granicznej UE, rejestrujący wjazdy i wyjazdy w strefie Schengen przy użyciu danych biometrycznych.
Według Nicolasa Paulissena zastąpi on ręczne stemplowanie paszportów na zewnętrznych granicach UE 6 listopada 2024 roku.
Paulissen, delegat generalny L’Union des Aéroports Français (UAF) reprezentujący porty lotnicze we Francji, nie jest optymistycznie nastawiony do aplikacji mobilnej EES.
Powiedział on The Connexion, że w chwili obecnej „nie będzie to miało większego wpływu na czas oczekiwania, co jest rozczarowaniem”.
Paulissen ujawnił, że podróżni mogą z nim zrobić tylko trochę, ponieważ nie robi zdjęć ani nie rejestruje odcisków palców.
„Nie sądzę, by było to cudowne rozwiązanie” – powiedział.
Powiedział, że lotniska w Szwecji, na których przeprowadzono testy, „nie były entuzjastycznie nastawione” do tego rozwiązania.
Korzystanie z aplikacji EES będzie dobrowolne wśród państw członkowskich UE
Rejestracja biometryczna przed urzędnikiem granicznym jest jednym z głównych problemów i przyczyn opóźnień na granicach między Wielką Brytanią (UK) a UE.
Jest to szczególnie problematyczne w przypadku przejść granicznych między Wielką Brytanią a UE. Zestawione kontrole graniczne oznaczają, że francuska straż graniczna sprawdza paszporty, gdy ludzie opuszczają Wielką Brytanię.
Zgodnie z przepisami UE podróżni muszą zarejestrować dane twarzy i odcisków palców w systemie EES przed funkcjonariuszem straży granicznej przy pierwszym wjeździe do strefy Schengen.
Podczas przyszłych wizyt podróżni mogą korzystać z odcisków palców lub danych biometrycznych twarzy, aby potwierdzić swoje pozwolenie i zarejestrować swoje wejście i wyjście.
Dane podróżnych pozostaną w systemie EES przez trzy lata lub do momentu wygaśnięcia ważności paszportu.
Będzie odświeżać i przechowywać ich dane przez kolejne trzy lata za każdym razem, gdy odwiedzą strefę Schengen.
Jeśli ich kolejna wizyta w UE nastąpi trzy lata po pierwszej rejestracji EES, muszą ponownie zarejestrować swoje dane biometryczne przed funkcjonariuszem straży granicznej.
Unijna aplikacja mobilna EES powinna umożliwiać rejestrację biometryczną z wyprzedzeniem i z dala od granicy.
Anitta Hipper, rzeczniczka UE ds. wewnętrznych, potwierdziła, że trwają prace nad aplikacją mobilną EES.
Powiedziała, że aplikacja mobilna EES „będzie dostępna dla krajów Schengen od momentu rozpoczęcia działalności EES”.
Decyzja każdego państwa członkowskiego UE o korzystaniu z aplikacji EES będzie jednak dobrowolna.
„Nie ma prawnego obowiązku korzystania z niego” – powiedział Hipper.
Lotniska w Paryżu poprosiły UE o opóźnienie uruchomienia EES
Paulissen powiedział, że UAF nie był świadomy, że francuski rząd zdecydował, czy korzystać z aplikacji EES.
Ujawnił jednak, że Unia negocjowała z UE, aby ponownie opóźnić wdrożenie EES.
Ze względu na Igrzyska Olimpijskie, lotniska we Francji nie będą miały wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do wdrożenia EES.
Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w 2024 roku zaplanowano we Francji odpowiednio od 26 lipca do 11 sierpnia i od 28 sierpnia do 8 września 2024 roku.
Ze względu na spodziewany duży ruch związany z igrzyskami, w tym czasie na paryskich lotniskach nie mogły być prowadzone żadne prace budowlane.
W rezultacie francuskie lotniska w stolicy mogą nie być w stanie skonfigurować wystarczającej liczby kiosków EES do skutecznego gromadzenia danych biometrycznych.
Dzieje się tak pomimo tego, że UE wymaga od państw członkowskich wdrożenia systemów do końca lipca.
Opóźnienie EES, aby zapobiec długim kolejkom i czasowi oczekiwania
Początkowo planowany na 2021 r., projekt eu-LISA przesunął wdrożenie EES na maj 2022 r., a następnie na wrzesień 2023 r.
Integracja złożonego systemu granicznego z centralną bazą danych okazała się trudna dla państw członkowskich UE ze względu na problemy z istniejącą infrastrukturą.
Został on przesunięty na październik 2024 r., ponieważ francuscy urzędnicy nie chcieli, aby nowy system zakłócał podróże podczas igrzysk olimpijskich.
Państwa członkowskie muszą potwierdzić do sierpnia 2024 r., że są gotowe do uruchomienia EES w listopadzie 2024 r.
„Chcemy opóźnić to do pierwszego kwartału 2025 roku”, powiedział Paulissen.
Dodała jednak, że „Komisja Europejska jest zdecydowana” uruchomić go jeszcze w tym roku.
Thomas Juin, prezes UAF, powiedział: „Nie wygląda to dobrze, jeśli chodzi o czas oczekiwania. Istnieje ryzyko naprawdę długich kolejek”.
Dodał również, że bez dodatkowych zasobów policyjnych ryzyko chaosu na granicy wzrośnie.
Więcej grup prosi UE o opóźnienie wdrożenia EES
Kilka organizacji zasugerowało, że wdrożenie EES powinno zostać odroczone do 2025 roku.
Urzędnicy z portu Dover i lokalna społeczność ostrzegają, że po wprowadzeniu EES na granicy mogą wystąpić 14-godzinne opóźnienia.
Dyrektor operacji promowych P&O poprosił UE o odroczenie EES i zasugerował posiadanie aplikacji, która jest już w fazie rozwoju.
High Speed 1 (HS1) i Eurostar podkreśliły, że rejestracja biometryczna po przybyciu na granicę znacząco wpłynęłaby na operacje.
Firmy kolejowe powoływały się na możliwość ograniczenia liczby pasażerów, aby uniknąć długich kolejek na granicy.
Ograniczona przestrzeń portu utrudnia pasażerom wysiadanie z pojazdów i rejestrację w systemie EES.
W rezultacie długie kolejki graniczne miałyby wpływ na pobliskie obszary, powodując korki i zakłócenia gospodarcze.
Podobnie stacja St. Pancras w Londynie ma ograniczoną liczbę miejsc i kiosków EES, aby sprawniej przetwarzać rejestrację i kontrole EES.