Getlink, firma zarządzająca tunelem pod kanałem La Manche, zakończyła budowę nowej infrastruktury systemu wjazdu/wyjazdu (EES) we francuskim terminalu w Coquelles.
Infrastrukturę stanowi nowa, zadaszona strefa rejestracji wstępnej, w której pasażerowie mogą podawać dane paszportowe i biometryczne.
„Na powierzchni 7000 metrów kwadratowych może pomieścić do 60 pojazdów osobowych jednocześnie”, powiedziała firma, jak donosi The Local.
Z usługi drive-through będą korzystać kierowcy spoza Unii Europejskiej (UE) korzystający z usługi LeShuttle w celu podróży do Wielkiej Brytanii (UK).
EES to nowy zautomatyzowany system kontroli granicznej UE, który wykorzystuje dane biometryczne do rejestrowania wjazdu i wyjazdu podróżnych.
Będzie to miało wpływ na wszystkich podróżnych spoza UE, w tym posiadaczy wiz krótkoterminowych i obywateli zwolnionych z obowiązku wizowego, takich jak obywatele Wielkiej Brytanii.
Zamiast stemplowania paszportów na granicy, EES będzie rejestrować dane biometryczne, takie jak odciski palców i skany twarzy.
W każdej zatoce będą znajdować się „dwa statyczne kioski niezbędne do przeprowadzenia niezbędnych kontroli biometrycznych”.
Kioski zostały dostarczone przez francuską firmę IN Groupe i są specjalnie zaprojektowane dla pasażerów samochodów.
Mimo to pasażerowie nadal musieliby wysiadać z samochodów, aby zarejestrować swoje dane biometryczne.
Getlink potwierdza, że pierwsze kioski są już dostępne. Reszta zostanie zainstalowana do początku maja 2024 roku.
Według francuskiego związku linii lotniczych L’Union des Aéroports Français (UAF), Rada Europejska uruchomi EES w listopadzie 2024 roku.
Getlink ma jeszcze wiele do zrobienia, aby przygotować się do EES
Zgodnie z przepisami UE podróżni muszą zarejestrować dane twarzy i odciski palców przed funkcjonariuszem granicznym przy pierwszym wjeździe do strefy Schengen.
Podczas przyszłych wizyt podróżni mogą korzystać z odcisków palców lub danych biometrycznych twarzy, aby potwierdzić swoje pozwolenie i zarejestrować swoje wejście i wyjście.
Dane podróżnych pozostaną w systemie EES przez trzy lata lub do momentu wygaśnięcia ważności paszportu. Odświeży się za każdym razem, gdy wjadą do strefy Schengen.
Powrót do UE po wygaśnięciu ich danych będzie wymagał ponownej rejestracji przed urzędnikiem granicznym.
Według Getlink, zbudowali oni również „specjalny obiekt” z „panoramicznym widokiem na strefę rejestracji wstępnej i zatoki parkingowe”.
To, wraz z telewizją przemysłową, pomoże ułatwić kontrole graniczne przeprowadzane przez francuską policję graniczną lub Police Aux Frontières (PAF).
Dostosowanie infrastruktury przejścia granicznego w Folkestone po brytyjskiej stronie tunelu potrwa do lata. Kioski będą instalowane po stronie brytyjskiej od lipca 2024 roku.
W sumie 224 kioski zostaną zainstalowane zarówno po francuskiej, jak i brytyjskiej stronie tunelu pod kanałem La Manche.
Getlink poinformował wcześniej brytyjską Komisję Nadzoru Europejskiego, że zainwestował 80 milionów euro w przygotowanie terminali Coquelles i Folkestone do EES.
Europejska spółka publiczna przewiduje, że EES wydłuży całkowity czas podróży pasażerów o pięć do siedmiu minut.
Zgodnie z danymi Connexion, Getlink jest teraz pewny, że dzięki nowej infrastrukturze i kioskom zapewni najbardziej konkurencyjny czas przejazdu.
Firma wykorzystała sztuczną inteligencję do przeprowadzenia szczegółowych analiz przepływu ruchu w ramach nowych systemów.
Kilka grup wzywa UE do opóźnienia uruchomienia EES
Kilka innych portów i większych lotnisk również instaluje kioski i inny sprzęt, aby przyspieszyć gromadzenie danych EES.
Kioski na lotnisku w Nicei są już gotowe. Port w Calais również instaluje obecnie swój sprzęt, ale oczekuje, że będzie gotowy na czas.
Z drugiej strony, paryskie lotniska będą mogły rozpocząć prace budowlane dopiero po Igrzyskach Olimpijskich.
Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w 2024 roku zaplanowano we Francji odpowiednio od 26 lipca do 11 sierpnia i od 28 sierpnia do 8 września 2024 roku.
Dzieje się tak pomimo tego, że UE wymaga od państw członkowskich wdrożenia systemów do końca lipca.
Z tego powodu UAF negocjuje z UE ponowne opóźnienie uruchomienia EES.
Kilku innych brytyjskich urzędników ds. podróży i transportu również wyraziło obawy dotyczące potencjalnych dużych opóźnień z powodu EES.
Oczekuje się, że opóźnienia będą większe na granicach między Francją a Wielką Brytanią ze względu na duże natężenie ruchu i na granicach z „zestawionymi kontrolami”.
Zestawione kontrole oznaczają, że francuskie kontrole graniczne są przeprowadzane na terytorium Wielkiej Brytanii.
Na przykład port w Dover ostrzegł Europejską Komisję Nadzoru o 14-godzinnych opóźnieniach z powodu EES.
Eurostar może być zmuszony do ograniczenia liczby pasażerów na londyńskiej stacji kolejowej St Pancras, aby zapobiec opóźnieniom i długim kolejkom.
Nowa aplikacja EES UE jest obecnie w fazie rozwoju i może pomóc przyspieszyć kontrole graniczne. Niektórzy twierdzą jednak, że może on nie być gotowy na czas przed premierą w tym roku.
UAF powiedział, że może również nie być zbyt pomocny, ponieważ nie może robić zdjęć, a podróżni nie mogą przesyłać odcisków palców.
Korzystanie z aplikacji EES będzie również dobrowolne dla państw członkowskich UE. Francja nie ogłosiła jeszcze, czy będzie korzystać z aplikacji.