Eurostar jest przekonany, że jego pasażerowie nie napotkają ogromnych opóźnień, gdy system wjazdu/wyjazdu (EES) Unii Europejskiej (UE) zacznie działać.
Simon Lejeune, dyrektor Eurostar ds. stacji i bezpieczeństwa, powiedział na spotkaniu z mediami 21 maja, że mają „odpowiednią konfigurację” do bezzwłocznego egzekwowania EES.
„Nie zamierzamy prosić naszych klientów o wcześniejsze przybycie”, podkreślił, zgodnie z raportem The Standard.
Zeszłotygodniowe doniesienia sugerowały, że pasażerowie mogą być zmuszeni do wcześniejszego przybycia na stację St. Pancras z powodu potencjalnie długich kolejek spowodowanych przez EES.
Lejune zapewnił: „Jesteśmy przekonani, a nasze modelowanie to potwierdza, że od początku do końca nadal będziemy działać w ramach obecnych czasów odprawy”.
Lejune dodał, że Eurostar rozważa skrócenie czasu odprawy pasażerów przed podróżą.
Oznacza to, że pasażerowie powinni przybyć do strefy Eurostar na stacji St Pancras 45 do 60 minut przed odjazdem pociągu.
Z drugiej strony, czas odprawy w godzinach szczytu nadal wynosi 90 minut przed odjazdem pociągu.
Jak system EES będzie działał w terminalach Eurostar?
EES rejestruje wjazd i wyjazd podróżnych ze strefy Schengen przy użyciu danych biometrycznych, takich jak skany twarzy i odcisków palców.
Zastąpi on ręczne stemplowanie paszportów na granicy dla obywateli spoza UE, takich jak posiadacze wiz krótkoterminowych i podróżni zwolnieni z obowiązku wizowego. Dotyczy to również obywateli brytyjskich.
Przy pierwszym wjeździe do strefy Schengen podróżni spoza UE muszą zarejestrować swoje dane biometryczne w systemie EES przed funkcjonariuszem granicznym.
Będzie przechowywać ich dane przez trzy lata i odświeżać za każdym razem, gdy przekroczą granicę UE w tym okresie.
Jeśli odwiedzą strefę Schengen po wygaśnięciu ważności ich danych biometrycznych, muszą ponownie zarejestrować się przed funkcjonariuszem straży granicznej.
Na stacji St. Pancras Eurostar instaluje łącznie 49 kiosków odprawy i 11 elektronicznych bramek paszportowych (eGates).
Dodatkowo 18 ręcznych kabin będzie obsługiwanych przez francuskich funkcjonariuszy granicznych i zlokalizowanych w trzech różnych obszarach stacji.
Jest to wzrost w porównaniu z obecnymi 24 kioskami, ośmioma bramkami elektronicznymi i brakiem kabin ręcznych.
Eurostar twierdzi, że modyfikacje zapewnią płynne podróżowanie między Wielką Brytanią (UK) a UE.
Stacja St. Pancras będzie miała wyznaczoną kabinę dla pasażerów mających problemy z poruszaniem się i klientów klasy premium.
W razie potrzeby stacja zapewni również miejsce i otworzy obszar przepełniony w godzinach szczytu.
Personel będzie również dostępny, aby pomóc pasażerom, którzy mogą mieć trudności z nową technologią.
Pasażerowie otrzymają również informacje o miejscu odprawy przed przybyciem na lotnisko St. Pancras.
Z drugiej strony, Paris Gare du Nord otworzy 18 nowych kiosków i 11 eGates.
W Brukseli liczba bramek elektronicznych wzrośnie do 10, podczas gdy liczba bramek manualnych zwiększy się z czterech do ośmiu.
Eurostar dostosowuje się do EES, więcej pasażerów
Gwendoline Cazenave, dyrektor generalna Eurostar, powtórzyła komentarze Lejune’a, że podróżni nie będą musieli stać w długich kolejkach, gdy EES będzie aktywny.
Zarówno St. Pancras, jak i paryski Gare du Nord mają zostać przeprojektowane w ciągu najbliższych pięciu lat, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu pasażerów.
Przeprojektowanie ma na celu rozbudowę stacji, aby pomieścić 2700 pasażerów na godzinę, w porównaniu z obecnymi 1800 na godzinę.
Dodatkowo, częścią planowanego przeprojektowania St. Pancras jest stworzenie większej przestrzeni dla podróżnych poddawanych kontrolom biometrycznym EES.
Terminal Eurostar w Amsterdamie również zostanie rozbudowany. Po zakończeniu rozbudowy będzie mógł pomieścić do 600 pasażerów.
Obecnie obsługuje tylko 200 pasażerów.
Firma cross-rail rozwija swoją działalność po osiągnięciu pierwszego kamienia milowego: wygenerowaniu ponad 2 miliardów euro przychodu w ubiegłym roku.
Liczba pasażerów również wzrosła do prawie 19 milionów w 2023 roku. Przewiduje się, że do 2030 r. operator pociągów będzie obsługiwał około 30 milionów pasażerów rocznie.
„Istnieje ogromny popyt na nasze usługi i mamy duże ambicje w Europie” – powiedział Cazenave Financial Times.
Dodała, że Eurostar „zdecydowanie” rozważa nowe trasy z Londynu do Europy.
Cazanave powiedział, że firma prowadzi rozmowy z producentami w celu wymiany starszych pociągów i zwiększenia floty z 51 do 67.
Potencjalne problemy z EES na stacji St. Pancras
High Speed 1 (HS1) ostrzegł wcześniej, że przygotowania EES na stacji St. Pancras są „poważnie niewystarczające”.
Firma obsługująca trasę z Londynu do tunelu pod kanałem La Manche stwierdziła, że ograniczona przestrzeń w St. Pancras utrudnia egzekwowanie EES.
HS1 ostrzega, że brak miejsca może doprowadzić do ograniczenia liczby pasażerów przez Eurostar , aby uniknąć opóźnień.
Eurostar, który wówczas planował mieć tylko 24 kioski, stwierdził, że system EES wydłużyłby czas obsługi kontroli granicznej o „dwie do trzech minut”.
Potencjalne opóźnienia byłyby nawet dłuższe niż obecny czas przetwarzania wynoszący 45 sekund i mogłyby prowadzić do ponad godzinnych kolejek w godzinach szczytu.