System wjazdu/wyjazdu (EES) Unii Europejskiej (UE) budzi coraz większe obawy w Wielkiej Brytanii (UK) i Francji ze względu na spodziewane opóźnienia.
Francuski minister transportu Patrice Vergriete powiedział, że zewnętrzne granice UE stoją w obliczu „poważnych problemów operacyjnych”, zgodnie z raportem The Connexion.
„Obawiam się problemów”, powiedział podczas konferencji dla federacji przemysłu lotniczego 23 maja.
Vergriete dodał: „Jesteśmy świadomi ryzyka związanego z płynnością pasażerów. To wyzwanie i nie możemy się pomylić”.
Minister zasugerował, że opóźnienie wdrożenia EES może być korzystne. Przyznał jednak również, że „trudno byłoby ją uzyskać” od Komisji Europejskiej.
Unijny system EES zastąpi ręczne stemplowanie paszportów na granicach zewnętrznych.
Zamiast tego EES będzie rejestrować wjazd i wyjazd podróżnych spoza UE za pomocą danych biometrycznych, takich jak skany twarzy i odcisków palców.
Urzędnicy ds. transportu i podróży wyrazili obawy dotyczące potencjalnych długich kolejek i wielogodzinnych opóźnień.
Podczas pierwszej wizyty w UE podróżni muszą zarejestrować swoje dane biometryczne i paszportowe przed urzędnikiem granicznym.
Oczekuje się, że opóźnienia będą większe na sąsiadujących ze sobą granicach: w porcie Dover w Kent, na stacji St. Pancras w Londynie i w tunelu pod kanałem La Manche w Folkestone.
Na sąsiadujących granicach funkcjonariusze graniczni UE przeprowadzają kontrole imigracyjne podróżnych przybywających do UE na terytorium Wielkiej Brytanii.
Port Dover, St. Pancras i tunel pod kanałem La Manche mają ograniczoną przestrzeń i wymagałyby nowej infrastruktury dla kiosków i linii zarządzających.
Igrzyska Olimpijskie w Paryżu we Francji opóźniają przygotowania EES
Vergriete poinformował francuskiego ministra spraw wewnętrznych Géralda Darmanina o swoich obawach związanych z EES.
Obecnym priorytetem Darmanina jest jednak zarządzanie wyzwaniami związanymi z bezpieczeństwem Igrzysk Olimpijskich w Paryżu.
Francja będzie gospodarzem Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w 2024 roku odpowiednio od 26 lipca do 11 sierpnia i od 28 sierpnia do 8 września.
Olimpiada jest również powodem, dla którego paryskie lotniska mogą nie być gotowe do wdrożenia EES w październiku lub listopadzie 2024 roku.
Ze względu na spodziewany duży ruch podczas Igrzysk Olimpijskich, lotniska w stolicy Francji nie mogły wykonać prac budowlanych niezbędnych do przygotowania się do EES.
Tymczasem Vergriete powiedział, że ma obawy „co do liczby personelu policyjnego”.
Obawia się również „technologii, która może napotkać poważne problemy operacyjne”.
Vergerie dodał, że opóźnienia, brak personelu ochrony i nieznajomość nowej technologii mogą prowadzić do „problemów z porządkiem publicznym”.
Francuski minister transportu nie skomentował aplikacji mobilnej EES. Aplikacja ma pomóc podróżnym w rejestracji z wyprzedzeniem i z dala od granic.
Jednak według Francuskiego Związku Portów Lotniczych opracowywana obecnie aplikacja EES nie wykonuje zdjęć ani skanów odcisków palców.
Dodano, że informacje zwrotne ze szwedzkich lotnisk, które obecnie testują to rozwiązanie, nie wyglądają obiecująco.
Brytyjskie komisje mówią rządowi, by zwrócił się do UE o odroczenie wdrożenia EES
Komisja Parlamentu Europejskiego Wielkiej Brytanii ma podobne zastrzeżenia do francuskiego ministra transportu.
Po przeprowadzeniu wielomiesięcznego dochodzenia w sprawie EES, komitet opublikował swoje ustalenia i zalecenia.
Według Komitetu, rząd brytyjski „powinien dążyć do ponownego rozważenia daty rozpoczęcia programu”.
Powinien również poprosić o zwolnienie granic z pobierania odcisków palców i szybkie wdrożenie aplikacji mobilnej EES.
Prezes Eurostar Gwendoline Cazenave i brytyjski minister Tom Pursglove potwierdzili, że aplikacja mobilna EES nie będzie gotowa na czas przed uruchomieniem EES w październiku.
UE poinformowała, że aplikacja EES zostanie jak najszybciej udostępniona krajom członkowskim, które zgłoszą chęć jej używania.
Komitet zaapelował również o zwiększenie środków finansowych na utworzenie równoległych granic oraz o plany szerzenia wiedzy na temat nowego systemu kontroli granicznej UE.
Zarządzono również kampanię uświadamiającą dla osób przekraczających granice Wielkiej Brytanii po raz pierwszy, aby uniknąć opóźnień.
Brytyjska Komisja Lordów ds. Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych również zakończyła swoje dochodzenie w sprawie nowych elektronicznych systemów granicznych.
Obejmuje to EES, nową brytyjską elektroniczną autoryzację podróży (ETA) i jej unijny odpowiednik, ETIAS, czyli Europejski System Informacji o Podróży i Autoryzacji.
Komisja Lordów stwierdziła, że „harmonogram wdrażania zmian na granicy jest niezwykle ambitny”.
Podkreślono, że „wyzwania i opóźnienia [are] prawdopodobnie pojawią się”, jeśli powszechne wdrożenie brytyjskiej ETA i EES rozpocznie się jednocześnie w UE.
Komitet wezwał rząd do wykorzystania wszelkich środków dyplomatycznych, aby przekonać UE do odroczenia wdrożenia EES do czasu udostępnienia aplikacji mobilnej.
Dzieje się tak pomimo tego, że brytyjski minister transportu Guy Opperman ujawnił możliwość sześciomiesięcznego okresu łagodnego uruchomienia wdrożenia EES.
Eurostar, tunel pod kanałem La Manche, port Dover Przygotowania EES
Getlink, operator tunelu pod kanałem La Manche, zakończył budowę nowej infrastruktury i rozpoczął instalację kiosków EES.
Nowa zatoka przejazdowa w terminalu Calais może jednocześnie pomieścić do 60 pojazdów osobowych.
Eurostar poinformował, że instaluje łącznie 49 kiosków odpraw i 11 bramek elektronicznych (eGates) na stacji St. Pancras.
Międzynarodowy przewoźnik kolejowy otworzy 18 nowych kiosków i 11 e-bramek na stacji Paris Gare du Nord.
Podróżni przekraczający port w Dover spotkają się z pracownikiem, który pomoże im zarejestrować się w systemie EES za pomocą tabletu.
Getlink i Eurostar obiecały, że nie będzie dużych opóźnień na ich terminalach po wprowadzeniu EES.
Z drugiej strony, władze Dover stwierdziły, że czas odprawy granicznej dla rejestracji EES wzrośnie z 45-90 sekund do kilku minut lub więcej na osobę.