Badanie transportu w Wielkiej Brytanii pokazuje, że nowe kontrole graniczne UE mogą powstrzymać Brytyjczyków przed podróżowaniem do Europy

| 20 czerwca, 2024
Badanie transportu w Wielkiej Brytanii pokazuje, że nowe kontrole graniczne UE mogą powstrzymać Brytyjczyków przed podróżowaniem do Europy
Zdjęcie autorstwa Chris Sampson via Wikimedia Commons

Planujesz podróż do Hiszpanii, Francji, Włoch lub Niemiec? Brytyjczycy mogą zastanowić się dwa razy, jeśli nowy system kontroli granicznej Unii Europejskiej (UE) spowoduje duże opóźnienia.

Departament Transportu Zjednoczonego Królestwa (UK) przeprowadził ankietę wśród 1 584 osób w wieku 16 lat i starszych na temat unijnego systemu wjazdu/wyjazdu (EES).

Badanie wykazało, że jeden na siedmiu Brytyjczyków stwierdził, że jest mniej prawdopodobne, że odwiedzi Europę kontynentalną z powodu EES.

Największą obawą jest utknięcie w bardzo długich kolejkach, które może spowodować EES.

Około 20% stwierdziło, że odwołałoby lub przełożyłoby podróż promem, samochodem lub autokarem do UE, gdyby nowy system spowodował ponad godzinne opóźnienie.

Nawet krótsze opóźnienia mogą spowodować, że niektórzy odłożą swoje plany podróży, a sześć procent z nich stwierdzi, że ponownie rozważy wszelkie zakłócenia trwające do godziny.

Badanie wykazało, że większość osób (69%) nie była świadoma istnienia EES i nigdy o nim nie słyszała.

Spośród tych, którzy już o tym wiedzieli, tylko cztery procent stwierdziło, że poznało wiele szczegółów.

Po zapoznaniu się z tym, co obejmuje EES, największym zmartwieniem (67%) były dłuższe kolejki na granicy przy wyjeździe z Wielkiej Brytanii.

Ponad połowa (59%) była zaniepokojona czasem i wysiłkiem potrzebnym do wstępnej rejestracji.

Inne obawy dotyczyły zbierania odcisków palców (31%) i robienia zdjęć twarzy (26%).

Osoby najbardziej zaznajomione z EES były mniej zaniepokojone.

Nadal jednak istniało spore zaniepokojenie, niezależnie od wcześniejszego poziomu wiedzy danej osoby.

Nowy system kontroli granicznej UE

Począwszy od 6 października 2024 r. UE uruchomi nowy zautomatyzowany system kontroli granicznej zwany systemem wjazdu/wyjazdu lub EES.

Nowy system zastępuje ręczne stemplowanie paszportów dla osób spoza UE wjeżdżających lub wyjeżdżających ze strefy Schengen.

Odwiedzając UE po raz pierwszy po uruchomieniu EES, obywatele Wielkiej Brytanii i innych krajów spoza UE będą musieli zarejestrować odciski palców i skany twarzy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pierwszą rejestrację EES należy przeprowadzić przed funkcjonariuszem straży granicznej UE.

Dane biometryczne podróżnych będą przechowywane w bazie danych EES przez maksymalnie trzy lata.

Korzystając z odcisków palców lub skanów twarzy, EES będzie rejestrować wjazd i wyjazd podróżnych z UE podczas kolejnych wizyt.

Jeśli podróżni odwiedzą UE po upływie trzech lat, muszą ponownie zarejestrować swoje dane biometryczne.

Nowy system może prowadzić do długich kolejek i znacznych opóźnień na przejściach granicznych, takich jak port w Dover, stacja St. Pancras w Londynie i terminal tunelu pod kanałem La Manche w Folkestone.

Na tych przejściach granicznych między Wielką Brytanią a UE, gdzie kontrole odbywają się równolegle, funkcjonariusze graniczni UE przeprowadzają kontrole imigracyjne na terytorium Wielkiej Brytanii.

Granice te mają również ograniczenia przestrzenne i infrastrukturalne, aby zarządzać potencjalnie długimi kolejkami.

Wezwania do zminimalizowania zakłóceń w podróży

Eksperci z branży turystycznej wzywają Wielką Brytanię i UE do podjęcia kroków w celu zminimalizowania zakłóceń po wprowadzeniu nowych zasad.

Phil Smith z Konfederacji Transportu Pasażerskiego (CPT) ostrzegł, że „niezwykle ważne” jest, aby brytyjskie porty posiadały „odpowiednie systemy” do sprawnej obsługi EES.

Wskazał, że brytyjskie firmy autokarowe udające się do Europy generują ponad 14 miliardów funtów rocznie z około 23 milionów podróży.

Długie opóźnienia na przejściach granicznych mogą zagrozić znacznym przychodom nie tylko dla Wielkiej Brytanii, ale także dla europejskich miejsc docelowych.

Smith powiedział The Independent, że CPT ciężko pracowało z władzami portowymi, „aby zapewnić szybką i skuteczną kontrolę paszportową”.

Celem jest, aby „pełny autokar z 50 pasażerami ukończył ten proces bez opóźnień”.

„Ważne jest również, aby inny ruch drogowy również nie doświadczył opóźnień” – dodał Smith.

„Dzieje się tak, ponieważ autokary dzielą przestrzeń drogową, więc wysiłki mające na celu zapobieganie zatorom w naszych portach nad kanałem La Manche i wokół nich również będą miały kluczowe znaczenie”.

Julia Lo Bue-Said, szefowa sieci biur podróży Advantage Travel Partnership, powiedziała: „Bezpieczeństwo i ochrona są najważniejsze”.

Podkreśliła jednak również potrzebę upewnienia się, że podróżni rozumieją, w jaki sposób EES wpłynie na nich.

Lo Bue-Said ma nadzieję, że opóźnienia będą minimalne, gdy system będzie działał sprawnie.

Radzi jednak podróżnym, by „byli przygotowani na wypadek opóźnień”.

Opóźnienia EES mogą mieć wpływ na gospodarkę Wielkiej Brytanii i UE

Pomimo obaw, większość ankietowanych obywateli Wielkiej Brytanii stwierdziła, że nadal będą tak samo skłonni podróżować do Europy po rozpoczęciu EES.

Badanie przeprowadzone przez brytyjski rząd wykazało, że 63% lub więcej osób na wszystkich poziomach świadomości wybrało tę opcję.

Jednak liczba osób wyrażających wahanie może być niepokojącym sygnałem dla turystyki w UE.

Nawet tymczasowe spadki liczby odwiedzających z Wielkiej Brytanii będą prawdopodobnie odczuwalne we wszystkich godnych uwagi destynacjach.

Podróżni z Wielkiej Brytanii są kluczowym rynkiem, kończąc około 67 milionów wizyt w UE w 2019 roku przed pandemią.

Mają również tendencję do dłuższych podróży i wydawania więcej niż inne narodowości.

Wiele grup wzywało UE do opóźnienia uruchomienia EES w październiku 2024 roku.

Niektórzy naciskają na wczesną premierę w 2025 r. lub do czasu, gdy aplikacja mobilna do zaawansowanej rejestracji EES będzie w pełni gotowa.

Dwie brytyjskie komisje parlamentarne i francuscy urzędnicy otwarcie wezwali do opóźnienia nowych kontroli granicznych UE.

Grupy transportowe obiecują sprawne kontrole EES pomimo obaw

Pomimo obaw, operatorzy transportu twierdzą, że mogą wdrożyć EES bez powodowania znacznego chaosu i opóźnień w podróży.

Getlink, firma zarządzająca tunelem pod kanałem La Manche, i Eurostar zapewniły podróżnych, że po uruchomieniu EES nie będzie chaosu ani dużych opóźnień na terminalach.

Mimo to Eurostar przyznał, że przewiduje jedynie dwu- lub trzyminutowe wydłużenie czasu przetwarzania paszportu na osobę.

Port w Dover spodziewa się, że system EES wydłuży czas odprawy granicznej z 45-90 sekund na osobę do dwóch lub więcej minut.

Grupy transportowe przyznają, że wprowadzenie EES spowoduje opóźnienia i zmiany dla podróżnych z Wielkiej Brytanii udających się do UE.

Dopiero czas pokaże, czy jesienią poważnie zakłóci to podróże między Wielką Brytanią a Europą kontynentalną.

Na razie znaczna część mieszkańców Wielkiej Brytanii przygotowuje się na potencjalne opóźnienia, które mogą zakłócić lub zniechęcić ich wakacje w UE.