Unia Europejska (UE) ponownie opóźniła wdrożenie nowego systemu wjazdu/wyjazdu (EES) o miesiąc.
Według raportu opublikowanego przez The Independent, nowa data uruchomienia EES została ustalona na 10 listopada 2024 roku.
Odroczenie może potencjalnie zostać przedłużone do 17 listopada, aby zapewnić, że wszystkie państwa członkowskie UE są w pełni przygotowane na nowy system.
Jednak Komisja Europejska nie potwierdziła jeszcze nowej daty uruchomienia EES.
System, którego uruchomienie pierwotnie planowano na 2021 r., napotkał kilka komplikacji.
EES jest kluczową częścią strategii UE mającej na celu wzmocnienie bezpieczeństwa granic i usprawnienie procedur imigracyjnych.
Obywatele państw trzecich, w tym Brytyjczycy, muszą rejestrować dane biometryczne, takie jak skany odcisków palców i zdjęcia twarzy.
Zastępuje on ręczne stemplowanie paszportów, wykorzystując dane biometryczne podróżnych do śledzenia wjazdów i wyjazdów ze strefy Schengen.
System EES ma na celu zautomatyzowanie odpraw granicznych, wykrywanie przekroczeń dozwolonego czasu pobytu i zwiększenie ogólnego bezpieczeństwa.
Przyczyny opóźnienia startu EES
Opóźnienie we wdrażaniu EES zostało przypisane kilku czynnikom.
Jednym z głównych problemów jest gotowość wszystkich państw członkowskich UE do przejścia z kontroli manualnych na cyfrowe.
Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) ostrzega, że wiele regionalnych portów lotniczych w UE wciąż nie jest gotowych na EES.
Zmiana ta wymaga znacznych modernizacji infrastruktury, w tym instalacji kiosków biometrycznych i przeszkolenia personelu granicznego.
Wiele krajów UE nadal potrzebuje więcej czasu na stworzenie odpowiedniej infrastruktury i technologii na przejściach granicznych.
Innym powodem jest uniknięcie zakłóceń podczas szczytowych okresów podróży, takich jak październikowe wakacje w Wielkiej Brytanii.
Dyrektor naczelny Port of Dover Doug Bannister zauważył, że „element środków ostrożności” był częścią uruchomienia EES.
„Będą w stanie zmniejszyć ilość interwencji w celu rejestracji, jeśli kolejka stanie się nadmierna”, powiedział The Independent.
Dodał: „Będzie to dostępne dla wszystkich bram wjazdowych do Unii Europejskiej”.
Do opóźnienia przyczyniły się jednak wyzwania techniczne i operacyjne oraz to, jak dokładnie będzie działać.
Bannister powiedział, że nadal „pracują nad tym z naszymi francuskimi i unijnymi odpowiednikami”.
Wprowadzenie „zaworu bezpieczeństwa”
Wraz z opóźnieniem uruchomienia EES, system będzie miał teraz opcję użycia „zaworu bezpieczeństwa”.
Wiele osób na zatłoczonych przejściach granicznych mogłoby zostać zwolnionych z rejestracji biometrycznej przy pierwszym wjeździe do UE po uruchomieniu EES.
Niektóre państwa członkowskie UE zgłosiły, że kontrole imigracyjne podróżnych mogą trwać nawet cztery razy dłużej w ramach EES.
„Zawór bezpieczeństwa” znacznie zmniejszyłby opóźnienia i długie kolejki, gdyby przejścia graniczne były zbyt zatłoczone.
Pomoże to w znacznym stopniu przejść granicznych między Wielką Brytanią a UE, gdzie kontrole imigracyjne przeprowadzane są przez urzędników granicznych UE, podczas gdy podróżni nadal znajdują się na terytorium Wielkiej Brytanii.
Te przejścia graniczne między Wielką Brytanią a UE obejmują port w Dover, tunel pod kanałem La Manche w Folkestone i terminal St. Pancras w Londynie.
Te przejścia graniczne mają również ograniczoną przestrzeń dla większej infrastruktury, aby pomieścić kontrole EES w porównaniu z lotniskami.
System został początkowo opracowany przed głosowaniem w sprawie Brexitu, zakładając „lekkie” kontrole dla obywateli Wielkiej Brytanii.
Jednak brytyjscy podróżni muszą teraz stawić czoła bardziej rygorystycznym wymogom w ramach EES po Brexicie.
Mimo to początkowy wpływ ma zostać drastycznie zmniejszony przez zawór bezpieczeństwa, zmniejszając zapotrzebowanie na gromadzenie danych biometrycznych.
W „wyjątkowych okolicznościach, które nie zostały jeszcze zdefiniowane”, tylko jeden na dziesięciu podróżnych może przesłać dane biometryczne podczas uruchamiania EES.
W godzinach szczytu podróży lokalni urzędnicy imigracyjni mogą być zmuszeni do określenia, ilu podróżnych będzie podlegać rejestracji biometrycznej.
Uruchomienie EES i okres przejściowy
Operatorzy transportowi, w tym firmy promowe i linie lotnicze, wyrazili obawy dotyczące wpływu EES na operacje turystyczne.
Wezwali oni do stopniowego wprowadzania gromadzenia danych biometrycznych i okresu testowania niezawodności systemu.
Dodatkowo, zażądali oni przeprowadzenia szeroko zakrojonej kampanii informacyjnej w celu poinformowania podróżnych o nowych wymaganiach.
Firmy promowe, lotniska i inne węzły transportowe obawiają się potencjalnych wąskich gardeł i wpływu na harmonogramy podróży.
Bez stopniowego wdrażania i jasnej komunikacji podróżni mogą napotkać zamieszanie i opóźnienia, szczególnie w ruchliwych sezonach turystycznych.
W odpowiedzi UE zaproponowała okres przejściowy trwający od 12 do 18 miesięcy, podczas którego dane biometryczne mogłyby być gromadzone stopniowo.
Etapowe podejście pozwoli na zarządzanie przepływem pasażerów i umożliwi podróżnym oraz urzędnikom granicznym powolne dostosowanie się do nowego systemu.
Brytyjski minister transportu po raz pierwszy wspomniał o sześciomiesięcznym okresie łagodnego uruchomienia EES.
Pomoże to portom lotniczym i przejściom granicznym przetestować i zmodyfikować swoje przygotowania do EES, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Obawy o długie kolejki, niedostępność aplikacji
Jedną z istotnych obaw związanych z wdrożeniem systemu EES jest możliwość wystąpienia długich kolejek na przejściach granicznych.
Komisja Parlamentu Zjednoczonego Królestwa (UK) ostrzegła przed 14-godzinnymi opóźnieniami i ogromnymi korkami po aktywacji EES.
Biura podróży zostały poinformowane, że opóźnienia na granicach mogą utrzymywać się nawet przez rok po wprowadzeniu EES.
Wynika to głównie z faktu, że podróżni potrzebują czasu na ukończenie wstępnej rejestracji w EES przed funkcjonariuszem straży granicznej.
UE opracowuje również aplikację mobilną EES, która pomoże skrócić czas oczekiwania, umożliwiając podróżnym wcześniejszą rejestrację danych biometrycznych.
Nadal jednak nie wiadomo, czy będzie on gotowy przed zgłoszoną nową datą premiery EES w listopadzie.
Pomimo potencjału aplikacji do ułatwienia procesu, nie będzie ona robić zdjęć ani rejestrować odcisków palców, co ogranicza jej skuteczność.
Pojawiły się apele o dalsze odroczenie wdrożenia EES do czasu pełnego uruchomienia aplikacji.
Podróżni przygotowują się do startu EES
Podróżni, zwłaszcza ci z Wielkiej Brytanii, powinni przygotować się na te zmiany z dużym wyprzedzeniem.
Przygotowanie to obejmuje zrozumienie nowych wymagań, takich jak potrzeba gromadzenia danych biometrycznych EES.
Ważne jest również, aby podróżni planowali swoje podróże z uwzględnieniem potencjalnych opóźnień.
Przeznaczenie dodatkowego czasu na przekroczenie granicy i przygotowanie się do skanowania biometrycznego zapewni płynną podróż.
Podróżni powinni śledzić oficjalne komunikaty, aby być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami i harmonogramami.