Kierowcy pojazdów ciężarowych (HGV) w Zjednoczonym Królestwie (UK) mogą mieć problem po uruchomieniu unijnego systemu wjazdu/wyjazdu (EES).
Brytyjskie Międzynarodowe Stowarzyszenie Frachtowe (BIFA) stwierdziło, że EES może spowodować znaczne zakłócenia dla kierowców samochodów ciężarowych, którzy często podróżują między Wielką Brytanią a UE.
EES usprawnia kontrole imigracyjne i śledzi wjazd i wyjazd osób ze strefy Schengen.
System może skuteczniej wyłapywać osoby przedłużające pozwolenie na pobyt w Europie kontynentalnej dzięki kontrolom biometrycznym.
W rezultacie brytyjscy kierowcy samochodów ciężarowych mogą napotkać problemy z przestrzeganiem unijnej zasady 90/180 dni.
Czym jest EES?
System wjazdu/wyjazdu to zautomatyzowany system informatyczny przeznaczony do rejestrowania podróżnych wjeżdżających i wyjeżdżających ze strefy Schengen.
Zastąpi on obecny proces ręcznego stemplowania paszportów i ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i skuteczniejsze zarządzanie migracją.
Podróżni spoza UE muszą zarejestrować swoje dane osobowe, paszportowe i biometryczne. Będą one przechowywane w bezpiecznej bazie danych przez trzy lata.
EES ma zostać uruchomiony w listopadzie tego roku. Data ta może jednak zostać przesunięta, jeśli państwa członkowskie UE nie będą w pełni przygotowane.
System jest częścią szerszych wysiłków na rzecz wzmocnienia zewnętrznych granic UE i poprawy bezpieczeństwa.
EES i zasada 90/180 dni
Zasada 90/180 dni stanowi, że podróżni spoza UE mogą przebywać w strefie Schengen tylko przez 90 dni w dowolnym 180-dniowym okresie.
BIFA argumentowała, że ograniczenie to jest problematyczne dla pracowników z Wielkiej Brytanii. Brytyjscy kierowcy samochodów ciężarowych i pracownicy spoza UE często muszą pozostać w UE dłużej, aby utrzymać działalność biznesową.
Operatorzy pojazdów ciężarowych spoza UE nie będą w stanie prowadzić działalności bez kierowców, którzy nie przekroczą 90-dniowego limitu.
W rezultacie kierowcy samochodów ciężarowych BIFA i wszyscy inni pracownicy spoza UE, którzy przekroczą limit 90/180, napotkają problemy imigracyjne.
Ci, którzy naruszą zasadę 90/180 dni, mogą nie otrzymać pozwolenia na podróż i mogą ponieść grzywny i inne kary.
BIFA obawia się, że kary te utrudnią brytyjskim kierowcom samochodów ciężarowych wydajną pracę.
Może to również zakłócić łańcuch dostaw między Wielką Brytanią a UE i mieć szersze konsekwencje dla handlu między Wielką Brytanią a UE.
Sektory logistyki i transportu odgrywają kluczową rolę w przepływie towarów między Wielką Brytanią a krajami UE.
Wszelkie opóźnienia lub ograniczenia mogą prowadzić do wzrostu kosztów i wyzwań logistycznych dla firm po obu stronach.
RHA podziela te same obawy dotyczące kierowców pojazdów ciężarowych
Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych (RHA) również wyraziło obawy dotyczące wpływu EES na brytyjskich kierowców.
Współpracuje z BIFA w celu gromadzenia danych i promowania rozwiązań, które pozwolą kierowcom pracować bez znaczących zakłóceń.
RHA już wcześniej ostrzegała przed ryzykiem naruszenia zasady 90/180 po Brexicie.
Zeszłego lata wydała ostrzeżenie dla kierowców i przewoźników. RHA przytoczyła przypadek, w którym kierowca został ukarany za przedłużenie pobytu w Holandii.
W związku ze zbliżającym się okresem świątecznym RHA podkreśla znaczenie śledzenia czasu spędzonego w UE w celu uniknięcia konsekwencji.
Podkreślono, że przekroczenie zasady 90/180 może skutkować konsekwencjami prawnymi zarówno dla kierowców, jak i firm, dla których pracują.
RHA wezwała pracodawców do zapewnienia elastyczności podróży w celu zapewnienia zgodności z przepisami.
Wezwanie do działania w celu ochrony brytyjskich kierowców samochodów ciężarowych
BIFA uruchomiła ankietę w celu zebrania danych na temat tego, jak EES wpłynie na brytyjski eksport i podróże autokarowe.
Jakakolwiek zmiana 90-dniowego limitu dla kierowców samochodów ciężarowych będzie wymagała od rządu Wielkiej Brytanii negocjacji z UE w celu umożliwienia dłuższych pobytów.
„Tylko poprzez wykazanie znaczącego wpływu na gospodarkę Wielkiej Brytanii będziemy mieli jakąkolwiek szansę na przekonanie rządu do znalezienia rozwiązania” – powiedział BIFA.
Dane z ankiety zostaną wykorzystane do promowania zmian w polityce, które mogłyby złagodzić negatywne skutki nowego systemu.
Obawy o możliwe opóźnienia w portach z powodu EES
BIFA i RHA rozważają oddzielenie podróżnych i pasażerów od kierowców samochodów ciężarowych i towarowych na przejściach granicznych tam, gdzie to możliwe.
Nadal istnieje jednak potencjał do tworzenia zaległości i ograniczania wejścia i wyjścia w portach.
Eksperci z branży transportowej i turystycznej ostrzegają przed długimi kolejkami i ogromnymi opóźnieniami na przejściach granicznych między Wielką Brytanią a UE z powodu ESS.
System wymaga od osób spoza UE rejestracji odcisków palców i skanów twarzy przed funkcjonariuszem granicznym UE.
Chociaż ma to miejsce, gdy podróżni odwiedzają UE po raz pierwszy po uruchomieniu EES, nadal oczekuje się, że wydłuży to czas przetwarzania.
Wiele osób opowiadało się za tym, aby UE zezwoliła na rejestrację odcisków palców przed granicą i z dala od niej, aby zapobiec chaosowi w podróży.
Mimo to, względnie nieprzetestowany system EES może skutkować punktem zaporowym, jeśli ulegnie awarii, podobnie jak w przypadku awarii bramek elektronicznych.
Takie opóźnienia i przedłużające się zezwolenia stanowią wyzwanie dla brytyjskich kierowców pojazdów ciężarowych i branży logistycznej.
Stowarzyszenia branżowe wzywają do podjęcia działań w celu zapewnienia wydajnych operacji, a ich wynik będzie miał kluczowe znaczenie dla stosunków handlowych między Wielką Brytanią a UE.