Przejścia graniczne przyspieszają przygotowania do uruchomienia nowego systemu wjazdu/wyjazdu Unii Europejskiej (UE) (EES).
Getlink, operator tunelu pod kanałem La Manche (dawniej Eurotunnel), instaluje kolejne 224 kioski EES, aby zapewnić płynną i wydajną podróż.
Ta znacząca modernizacja technologiczna jest już w toku w terminalu Folkestone w ramach przygotowań do wdrożenia EES 10 listopada.
Posunięcie to jest częścią szerszych wysiłków mających na celu dostosowanie się do nowego systemu granicznego UE, który będzie miał znaczący wpływ na podróże.
Co więcej kiosków EES oznacza dla podróżnych?
EES to nowy zautomatyzowany system kontroli granicznej, który zastąpi ręczne stemplowanie paszportów na zewnętrznych granicach UE.
Dzięki nowemu systemowi podróżni spoza UE muszą rejestrować dane biometryczne przy wjeździe i wyjeździe z UE.
Dane biometryczne, w tym skany odcisków palców i zdjęcia rozpoznawania twarzy, będą przechowywane w scentralizowanej bazie danych.
EES ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa w strefie Schengen. Został zaprojektowany, aby pomóc władzom w identyfikacji i śledzeniu osób wjeżdżających i wyjeżdżających z regionu.
Ten nowy wymóg oznacza znaczącą zmianę dla osób przekraczających granicę Eurotunelem.
Podróżni będą musieli uwzględnić dodatkowy czas na wstępną rejestrację danych biometrycznych po wprowadzeniu EES.
Zgodnie z prawem UE ta wstępna rejestracja biometryczna musi zostać przeprowadzona przed funkcjonariuszem straży granicznej UE.
Muszą być również przygotowani na oczekiwanie na rejestrację danych biometrycznych podróżnych, zwłaszcza w okresach wzmożonego ruchu.
Specjalnie zaprojektowane kioski EES dla podróżujących pojazdami
Aby sprostać nowym wymogom kontroli biometrycznej, Getlink zainwestował w instalację 224 kiosków EES w Folkestone w Wielkiej Brytanii.
Celem jest uniknięcie potencjalnych opóźnień, które mogłyby wyniknąć z dodatkowych kontroli wymaganych przez EES.
Nowe kioski są zaprojektowane do obsługi do 2000 pasażerów lub około 700 pojazdów na godzinę.
Są one zaprojektowane specjalnie z myślą o podróżujących pojazdami, w przeciwieństwie do typowych kiosków na lotniskach przeznaczonych dla ruchu pieszego.
Ta kwestia była kluczowa, ponieważ tunel pod kanałem La Manche to wyjątkowa trasa, na której większość pasażerów podróżuje pojazdami, a nie pieszo.
Getlink zauważył, że podczas fazy testowej wolontariusze stwierdzili, że sprzęt biometryczny jest „nowoczesny, szybki i łatwy w użyciu”.
Firma podkreśliła potrzebę większej liczby kiosków EES, aby zminimalizować opóźnienia i zapewnić płynne przejście na nowy system.
Nowa infrastruktura zapobiegająca długim kolejkom
Getlink znacznie poprawił również udogodnienia dla kierowców w terminalu Folkestone i francuskim terminalu granicznym w Coquelles.
Firma ukończyła budowę ponad 7 000 metrów kwadratowych nowych zadaszonych zatok przejazdowych, aby zapewnić podróżnym „ochronę na każdą pogodę”.
Oczekuje się, że infrastruktura ta usprawni przepływ ruchu i zmniejszy ewentualne zatory na granicy po uruchomieniu EES.
Firma wprowadziła również dynamiczne oznakowanie i inteligentny system przydzielania pasów ruchu w Folkestone.
System ten działa w połączeniu z informacjami podawanymi przez pasażerów podczas rezerwacji biletów.
Po przybyciu na miejsce odprawy kamera odczytuje numer rejestracyjny pojazdu i dopasowuje go do danych pasażera wprowadzonych podczas rezerwacji.
Następnie system kieruje pojazd na właściwy pas ruchu i prowadzi podróżnych do odpowiednich kiosków w oparciu o ich status lub narodowość.
Ten inteligentny system przydzielania pasów ruchu ma kluczowe znaczenie dla strategii Getlink, aby utrzymać płynny ruch w terminalach.
System redukuje wąskie gardła poprzez wstępne sortowanie pojazdów i kierowanie ich na właściwy pas ruchu, zwłaszcza w godzinach szczytu.
Celem jest zapewnienie, że wszyscy podróżni, zarówno osoby często dojeżdżające do pracy, jak i okazjonalni turyści, doświadczą minimalnych zakłóceń podczas uruchamiania EES.
Obawy dotyczące potencjalnych wyzwań
Instalacja nowych kiosków i infrastruktury EES jest znaczącym krokiem w kierunku przygotowań do EES.
Istnieją jednak szersze obawy dotyczące wpływu EES na podróże przez Eurotunnel i inne porty.
Obawy o możliwość wydłużenia kolejek na przejściach granicznych utrzymują się nawet po dalszych przygotowaniach.
Dodatkowy czas wymagany do pobrania danych biometrycznych może spowolnić przepływ ruchu, szczególnie w godzinach szczytu.
Biorąc pod uwagę, że Eurotunel jest główną trasą zarówno dla pasażerów, jak i towarów, wszelkie opóźnienia mogą wywołać efekt domina.
Kilka minut dodatkowego czasu przetwarzania dla każdego pasażera może się sumować i wpływać na harmonogramy, powodując frustrację podróżnych.
Istnieją również obawy dotyczące ograniczonego czasu na przetestowanie nowego systemu.
Getlink przeprowadził już wstępne testy, ale prawdziwy sprawdzian nadejdzie, gdy EES będzie w pełni operacyjny i będzie przetwarzał tysiące podróżnych dziennie.
Wszelkie usterki techniczne lub nieefektywność mogą prowadzić do znacznych opóźnień, zwłaszcza w okresach szczytu.
EES będzie wymagał od podróżnych cierpliwości i dostosowania się do nowych procedur w miarę dopracowywania systemu.
Finansowanie i potencjalny wzrost kosztów podróży
Wielka Brytania zadeklarowała 10,5 miliona funtów na pomoc w zapewnieniu zgodności z EES i przeznaczyła 3,5 miliona funtów na tunel pod kanałem La Manche.
Getlink wykorzysta fundusze na zainstalowanie i przetestowanie nowej technologii w swoim terminalu w Wielkiej Brytanii oraz rekrutację i przeszkolenie pracowników, którzy będą koncentrować się na pomocy pasażerom EES.
Od początku przygotowań do EES firma zainwestowała ponad 70 milionów funtów, aby zapewnić podróżnym brak opóźnień.
Istnieją jednak obawy, że koszty utrzymania i obsługi nowych kiosków i infrastruktury EES mogą wpłynąć na koszty podróży.
Pełny wpływ EES będzie widoczny dopiero po uruchomieniu systemu EES w listopadzie.
Chociaż wszystkie przygotowania mają na celu zapewnienie płynnego przejścia, podróżni powinni być przygotowani na potencjalne zmiany.