Wielka Brytania planuje rezerwę na opóźnienia EES w Dover, aby zapobiec chaosowi komunikacyjnemu w Kent

| 30 września, 2024
Wielka Brytania planuje rezerwę na opóźnienia EES w Dover, aby zapobiec chaosowi komunikacyjnemu w Kent
Zdjęcie dzięki uprzejmości brytyjskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem Flickr

Wielka Brytania opracowała plan awaryjny dla portu w Dover, aby złagodzić problemy związane z ruchem drogowym w hrabstwie Kent.

Jest to część rządowych przygotowań do uruchomienia nowego systemu wjazdu/wyjazdu (EES) Unii Europejskiej (UE) w listopadzie 2024 roku.

Port Dover w hrabstwie Kent jest jednym z najbardziej ruchliwych portów pasażerskich w Europie. Wiele osób przewiduje, że port ten doświadczy największych opóźnień po wprowadzeniu EES.

Urzędnicy z Kent wielokrotnie wyrażali obawy dotyczące najgorszego scenariusza, czyli 14-godzinnych opóźnień i korków spowodowanych opóźnieniami EES.

Plan awaryjny obejmuje „układanie” samochodów w wyznaczonych miejscach w celu zarządzania przepływem pojazdów zmierzających do UE.

EES wprowadzi bardziej rygorystyczne kontrole graniczne dla obywateli spoza UE wjeżdżających i wyjeżdżających ze strefy Schengen.

Przy pierwszym wjeździe po uruchomieniu EES obywatele spoza UE muszą zarejestrować na granicy dane biometryczne, takie jak odciski palców i skany twarzy.

EES będzie rejestrować wjazd i wyjazd podróżnych przy użyciu danych biometrycznych zamiast ręcznego stemplowania paszportów na granicy.

To, jak szybko nowe kontrole graniczne mogą zostać zakończone, jest problemem dla wszystkich przejść granicznych, zwłaszcza w godzinach szczytu.

Rząd ma nadzieję, że plany awaryjne zapobiegną powtórzeniu się wąskich gardeł na drogach Kent w przeszłości.

Układanie samochodów w celu uniknięcia chaosu na drogach w Kent

Rząd Wielkiej Brytanii finalizuje plany wykorzystania terenów pozadrogowych do układania samochodów w Dover, jeśli korki spowodowane opóźnieniami EES staną się realnym zagrożeniem.

Podejście to, początkowo stanowiące część brytyjskich planów awaryjnych „Brexitu bez porozumienia”, może pomóc zapewnić, że drogi pozostaną otwarte.

Było to jedno z rozwiązań mających zapobiec chaosowi w Cieśninie Krótkiej, najkrótszej drodze między Wielką Brytanią a Europą kontynentalną.

Układanie samochodów w stosy pomoże zapobiec długim opóźnieniom, mającym wpływ na turystów, ważne usługi i szlaki handlowe w Kent.

Plan zakłada ustawienie kierowców przybywających do portu w kolejce na pasach w oczekiwaniu na odprawę graniczną EES.

Urzędnik użyje stołu, aby pomóc we wstępnej rejestracji pasażerów w każdym samochodzie na początku kolejki.

Dzięki EES odprawa graniczna każdej osoby zajmie około dwóch minut. Oznacza to, że czteroosobowej rodzinie zajmie to co najmniej osiem do dziesięciu minut.

Według The Times, miejsca, w których samochody ustawiałyby się w kolejce, można szybko aktywować w przypadku, gdy ruch stanie się niemożliwy do opanowania.

Źródło zaznajomione z planem wyjaśniło: „Są to miejsca, które mogą 'wstać, ustąpić’ z prędkością”.

„Będą one znajdować się w pobliżu głównych dróg i zostaną zaprojektowane tak, aby zatrzymać ruch, dzięki czemu kluczowe arterie w Kent nie zostaną całkowicie zablokowane” – dodało źródło.

Dlaczego port w Dover jest powodem do niepokoju po wprowadzeniu EES?

Wielka Brytania planuje rezerwę na opóźnienia EES w Dover, aby zapobiec chaosowi komunikacyjnemu w Kent
Zdjęcie dzięki uprzejmości Raimond Spekking via Wikimedia Commons

Plan awaryjny powstał po tym, jak urzędnicy wyrazili rosnące obawy dotyczące potencjalnego wpływu EES na ruch drogowy w regionie.

Urzędnicy są szczególnie zaniepokojeni wpływem EES na port w Dover, gdzie przestrzeń dla oczekujących pojazdów jest ograniczona.

Rocznie przez Dover przejeżdża ponad 1,3 miliona samochodów. Nawet niewielkie opóźnienie w procesach granicznych może szybko przerodzić się w wielogodzinne oczekiwanie.

Lider Rady Hrabstwa Kent, Roger Gough, powiedział, że kontrole EES mogą prowadzić do „niezwykle poważnych opóźnień” w handlu międzynarodowym i podróżach w Kent.

Dodał, że utrudniłoby to również „świadczenie kluczowych usług sektora publicznego wzdłuż trasy do Dover”.

Gough podkreślił również potrzebę szybkiego działania, naciskając na rząd, aby zrobił wszystko, co możliwe, aby zapobiec zakłóceniom na granicy Wielkiej Brytanii i Francji.

Seema Malhotra, brytyjska minister ds. migracji i obywatelstwa, stwierdziła, że przygotowania do sprawnego działania systemu są w toku.

„Na bieżąco sprawdzamy lokalizacje poza drogami [so], aby w razie konieczności ich wykorzystania mieć plan awaryjny” – powiedziała.

Malhotra dodał, że nadal współpracują z lokalnymi radami, UE i francuskimi odpowiednikami, aby zapewnić gotowość EES.

Wyjaśniła, że ich celem jest „zminimalizowanie ryzyka długich kolejek, szczególnie w godzinach szczytu”.

Pomimo tych zapewnień, niektórzy pozostają sceptyczni co do gotowości personelu granicznego i technologii, z której będą korzystać.

To i brak testów na żywo pozostawiają wiele niewiadomych na temat tego, jak przebiegałyby kontrole graniczne EES.

Nowe fundusze na poprawę operacji granicznych

Wielka Brytania planuje rezerwę na opóźnienia EES w Dover, aby zapobiec chaosowi komunikacyjnemu w Kent
Zdjęcie dzięki uprzejmości brytyjskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem Flickr

Rząd Wielkiej Brytanii przeznaczył dodatkowe 10,5 miliona funtów na przygotowania do EES, aby zaradzić potencjalnym opóźnieniom w podróży.

Środki te zostaną podzielone między port w Dover, tunel pod kanałem La Manche w Folkestone i Eurostar w St. Pancras. Każde przejście graniczne otrzyma 3,5 miliona funtów.

Port w Dover wykorzysta pieniądze na stworzenie nowego obszaru obsługi pasażerów w ramach trwającego projektu Granville Dock.

Projekt obejmuje wypełnienie starego doku towarowego, aby zrobić miejsce dla większej liczby kiosków kontroli granicznej.

Oczekuje się, że nowy obszar, w przybliżeniu wielkości pięciu boisk piłkarskich, będzie gotowy przed Wielkanocą 2025 roku.

Wtedy też urzędnicy spodziewają się pierwszego prawdziwego testu systemu EES, gdy ruch wakacyjny wzrośnie.

Tunel pod kanałem La Manche w Folkestone ma więcej dostępnej przestrzeni dla pojazdów.

Urzędnicy wykorzystują pieniądze na opracowanie planu umożliwiającego pasażerom rejestrację danych biometrycznych w nowym terminalu.

Celem jest przyspieszenie procesu rejestracji, minimalizując kolejki pojazdów przed wjazdem do tunelu pod kanałem La Manche.

Usprawnienia te budzą nadzieję na zapobieżenie powtórzeniu się poważnych problemów z ruchem drogowym, które nękały Kent w przeszłości.

Choć obiecujący, plan układania samochodów w stosy nigdy nie został wdrożony pod koniec okresu przejściowego Brexitu.

Udało się uniknąć korków, głównie dlatego, że data Brexitu zbiegła się z blokadami i zakazami podróżowania w Wielkiej Brytanii.

Pierwszy prawdziwy test warunków skrajnych dla EES spodziewany jest przy początkowym wdrożeniu i w okresie świątecznym.

Wszystkie oczy zwrócone są na port w Dover, aby zobaczyć, jak dobrze system portu wytrzyma, gdy kontrole graniczne EES zostaną wprowadzone.

Wszystkie oczy zwrócone są na port w Dover, aby zobaczyć, jak dobrze system portu wytrzyma, gdy kontrole graniczne EES zostaną wprowadzone.