Szef Eurostar przygotowuje się do nowego zautomatyzowanego systemu kontroli granicznej Unii Europejskiej (UE) bez aplikacji EES.
Dyrektor generalna Eurostar, Gwendoline Cazenave, powiedziała BBC, że aplikacja Entry/Exit System (EES) nie będzie gotowa do uruchomienia.
Firma kolejowa rozpoczęła instalację ponad 49 kiosków na stacji St Pancras w Londynie, aby przygotować się do EES.
„Chodzi o przygotowanie przepływu klientów na stacji i zapewnienie jak największej liczby pracowników, jak [much] przestrzeń dla klientów, aby mogli płynnie przekraczać granicę” – powiedział Cazenave dla BBC.
Szefowa Eurostar dodała, że jest „pewna, że [the EU] wkrótce wdroży [the app] „.
Dzieje się tak po tym, jak rzeczniczka UE do spraw wewnętrznych Anita Hipper powiedziała wcześniej, że aplikacja EES będzie gotowa „od momentu rozpoczęcia działalności EES„.
Jak działa system wjazdu/wyjazdu bez aplikacji EES?
Nowy zautomatyzowany system kontroli granicznej UE, Entry/Exit System (EES), zastąpił stemplowanie paszportów na granicach.
Zamiast tego EES będzie rejestrować wjazdy i wyjazdy podróżnych przy użyciu danych biometrycznych, takich jak odciski palców i skany twarzy.
Przepisy UE wymagają od podróżnych rejestracji danych twarzy i odcisków palców przed funkcjonariuszem granicznym przy pierwszym wjeździe do strefy Schengen.
Odwiedzający UE mogą łatwo zweryfikować swój wjazd i wyjazd podczas przyszłych wizyt za pomocą skanowania twarzy lub odcisków palców.
System EES przechowuje dane biometryczne podróżnych przez trzy lata lub do momentu wygaśnięcia ważności paszportu, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Odświeża czas przechowywania danych przy każdej wizycie.
Jeśli jednak podróżni ponownie odwiedzą strefę Schengen po wygaśnięciu ważności ich danych, muszą ponownie zarejestrować swoje dane biometryczne przed funkcjonariuszem granicznym.
EES będzie miał wpływ na wszystkich podróżnych spoza UE, zarówno odwiedzających bez wizy, jak i posiadaczy krótkoterminowych wiz Schengen, w tym obywateli Wielkiej Brytanii.
Według nowej ankiety EES, prawie jedna czwarta z 2000 obywateli Wielkiej Brytanii stwierdziła, że może „odłożyć” podróż do bloku UE z powodu EES”.
Około połowa stwierdziła, że nie podoba im się pomysł przechwytywania lub przechowywania ich danych biometrycznych w systemie EES.
Ostrzeżenie o dużych opóźnieniach na granicy UK-UE
Badanie EES wykazało również, że 38% respondentów stwierdziło, że możliwość długich opóźnień skłoniłaby ich do ponownego rozważenia wizyty w strefie Schengen.
Kilku urzędników ds. podróży i transportu ostrzegło przed potencjalnymi opóźnieniami na granicy po wprowadzeniu EES.
Wynika to głównie z faktu, że podróżni potrzebują czasu, aby ukończyć wstępną rejestrację w EES przed funkcjonariuszem granicznym.
Oczekuje się, że opóźnienia będą większe na granicach z połączonymi kontrolami, takimi jak port w Dover, terminale Eurostar i Eurotunnel.
Przeciwstawne kontrole oznaczają, że francuska straż graniczna przeprowadza kontrole imigracyjne, gdy ludzie opuszczają Wielką Brytanię.
Port w Dover i lokalni urzędnicy ostrzegali przed 14-godzinnymi opóźnieniami na granicy z powodu długich kolejek. Pasażerowie muszą najpierw opuścić pojazd, aby zarejestrować swoje dane biometryczne w systemie EES.
Długie kolejki na granicy miałyby również wpływ na pobliskie obszary, powodując korki i zakłócenia gospodarcze.
Z drugiej strony, High Speed 1 (HS1) wspomniał o możliwym ograniczeniu liczby pasażerów, aby uniknąć długich kolejek.
Aplikacja EES może potencjalnie skrócić długie kolejki
Firmy kolejowe HS1 i Eurostar zasugerowały, że rejestracja biometryczna z wyprzedzeniem i z dala od granicy ułatwiłaby sprawę.
Opracowywana przez UE aplikacja EES ma na celu skrócenie czasu oczekiwania podróżnych rejestrujących dane biometryczne na granicach.
Szef Eurostar, Cazenave, jest przekonany, że aplikacja EES usprawni pracę.
Jednak UAF powiedział, że lotniska w Szwecji, na których przeprowadzono testy aplikacji EES, „nie były entuzjastycznie nastawione”.
Nicolas Paulissen, delegat generalny UAF, wyraził rozczarowanie, że „nie będzie to miało większego wpływu na czas oczekiwania”.
Powiedział, że aplikacja EES „nie jest cudownym rozwiązaniem”, ponieważ nie robi zdjęć ani nie rejestruje odcisków palców.
Ponadto decyzja każdego państwa członkowskiego UE o korzystaniu z aplikacji EES będzie dobrowolna.
„Nie ma prawnego obowiązku korzystania z niego”, powiedziała Anitta Hipper.
Wezwania do odroczenia wdrożenia EES
Dyrektor ds. operacji promowych P&O zwrócił się do UE o odroczenie EES do czasu, aż aplikacja EES będzie gotowa.
Mimo to Union des Aéroports Français (UAF) stwierdziła, że UE jest zdecydowana wdrożyć EES od listopada 2024 r., nawet bez aplikacji.
Francuski związek portów lotniczych ujawnił wcześniej, że prowadzi rozmowy z UE w sprawie odroczenia uruchomienia EES do pierwszego kwartału 2025 roku.
Francja będzie gospodarzem Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w 2024 roku odpowiednio od 26 lipca do 11 sierpnia i od 28 sierpnia do 8 września.
Ze względu na spodziewany ruch związany z Igrzyskami Olimpijskimi, w tym czasie na paryskich lotniskach nie mogły być prowadzone żadne prace budowlane.
W rezultacie lotniska w Paryżu mogą nie być w stanie skonfigurować wystarczającej liczby kiosków EES do skutecznego gromadzenia danych biometrycznych.
Thomas Juin, prezes UAF, powiedział: „Istnieje ryzyko naprawdę długich kolejek”.
Podkreślił również, że bez większych zasobów policyjnych ryzyko chaosu na granicy wzrośnie.