Podróżni muszą liczyć się z dużymi opóźnieniami po wprowadzeniu nowego zautomatyzowanego systemu granicznego Unii Europejskiej (UE).
Do Komisji Kontroli Europejskiej Parlamentu Zjednoczonego Królestwa (UK) wpłynęło więcej dowodów na temat nowego unijnego systemu wjazdu/wyjazdu (EES).
Co niepokojące, jeden z przedstawionych dowodów ostrzegał przed możliwymi 14-godzinnymi opóźnieniami dla podróżnych przekraczających granice Wielkiej Brytanii i UE.
Nadmierny czas oczekiwania wynika głównie z tego, że podróżni przyjeżdżają do kontroli granicznej samochodami lub autokarami.
Pasażerowie będą musieli wysiąść, aby się zarejestrować i poddać kontroli biometrycznej, a następnie wrócić do pojazdu.
W ramach EES obywatele spoza UE podróżujący do strefy Schengen muszą rejestrować odciski palców i skany twarzy na granicy.
Zamiast stemplowania paszportu po przylocie, EES będzie dokumentować wjazdy i wyjazdy elektronicznie przy użyciu danych biometrycznych podróżnego.
Wdrożenie EES było wielokrotnie opóźniane, ale obecnie ma zostać wprowadzone w październiku 2024 roku.
Więcej dowodów zebranych przez brytyjską komisję
Podczas przesłuchania, które odbyło się 25 stycznia 2024 r., kilka stron przedstawiło pisemne dowody w Komisji Kontroli Europejskiej Parlamentu Zjednoczonego Królestwa.
Ashford Borough Council, UKinbound travel trade association, Tourism Alliance, Eurostar i Airlines UK, między innymi, wyraziły obawy dotyczące zbliżającego się wdrożenia systemu wjazdu/wyjazdu.
Dowody ujawniły, że nadmierny czas oczekiwania na granicach jest najwyższym powodem do niepokoju po uruchomieniu EES.
Inne problemy powodujące długie kolejki na granicy to korki na głównych drogach i możliwy spadek liczby odwiedzających kilka lokalnych firm.
„Dowody te przedstawiają alarmujący obraz możliwego ryzyka związanego z wdrożeniem systemu wjazdu/wyjazdu” – powiedział w oświadczeniu Sir William Cash, przewodniczący Komisji Kontroli Europejskiej w brytyjskim parlamencie.
Dodał: „Oczywiście, ta polityka może mieć bardzo poważny wpływ, nie tylko na turystów i operatorów turystycznych, ale także na lokalne firmy. Błagam decydentów po obu stronach kanału La Manche, aby wzięli pod uwagę te dowody”.
Długie opóźnienia na granicy wpływają na lokalną gospodarkę
Rada gminy Ashford stwierdziła, że podróżni mogą być zmuszeni czekać do 14 godzin w porcie Dover w „rozsądnym, najgorszym scenariuszu”.
„Kolejki dla turystów zostały podane jako rozsądny najgorszy przypadek do 14 godzin”, stwierdziła Rada.
Przedstawiciele portu w Dover już wcześniej twierdzili, że system wjazdu/wyjazdu będzie miał poważny wpływ na działalność promową.
Wynika to z faktu, że system „nie byłby w stanie obsłużyć obecnej liczby samochodów i autokarów” ze względu na ograniczoną przestrzeń.
„Bez użytecznych systemów” Rada stwierdziła, że EES znacznie zakłóci gospodarkę Kent i Ashford oraz lokalnych mieszkańców.
Długotrwałe opóźnienia w porcie mogą spowodować zatory na głównych drogach, blokując dostęp do Eurotunelu w Folkestone.
„Takie kolejki spowodują obawy o dobrostan pasażerów, a także będą miały znaczący wpływ na lokalne społeczności, w szczególności miasta Dover, Folkestone i Ashford” – podkreśliła Rada.
Organizacja turystyczna Visit Kent poinformowała również, że opóźnienia na granicach mogą uruchomić system zarządzania ruchem „Operation Brock”.
W ankiecie przeprowadzonej w sierpniu 2023 r. 13 procent firm zgłosiło spadek liczby odwiedzających w zakresie od jednego do 40 procent z powodu operacji Brock.
Ponad 50% atrakcji w Kent wymieniło utratę odwiedzających jako główny powód do niepokoju. Dla porównania, 38% obawiało się zakłóceń w podróży, a 21% operacji Brock.
EES został zaprojektowany dla lotnisk, a nie terminali w centrum miasta.
Eurostar twierdzi, że system Entry/Exit jest bardziej odpowiedni dla lotnisk niż terminali w centrach miast o ograniczonej przestrzeni.
Operator szybkich pociągów stwierdził, że wdrożenie nowego systemu granicznego UE było „wyjątkowym wyzwaniem”.
Wynika to z faktu, że kontrole graniczne są przeprowadzane przed odlotem, a nie po przylocie.
„EES będzie stanowić wyzwanie dla codziennych operacji w London St Pancras International”, czytamy w oświadczeniu złożonym przez Eurostar.
Operator pociągu zainwestował 67 milionów funtów w nową infrastrukturę i udoskonalił procesy zarządzania wpływem EES.
Eurostar ostrzegł, że bez modernizacji jego terminale mogą stanąć w obliczu ponad godzinnych kolejek w godzinach szczytu.
Z drugiej strony, Getlink, europejska spółka publiczna obsługująca tunel pod kanałem La Manche, stwierdziła, że EES wydłuży całkowity czas podróży pasażerów o pięć do siedmiu minut.
Brytyjski operator kolei dużych prędkości High Speed 1 oświadczył również, że brak wstępnej rejestracji online „wywarłby ogromną presję na infrastrukturę w St Pancras International”.
Eurostar ostrzegł również, że dostosowanie się do bardziej złożonych procedur kontroli granicznej może trwać przez dłuższy czas.
„Nie będzie to miało miejsca tylko w ciągu pierwszych kilku miesięcy, kiedy oczekuje się, że duża liczba pasażerów po raz pierwszy zarejestruje się w EES” – powiedział Eurostar.
System wjazdu/wyjazdu to krok naprzód dla podróżujących
Pomimo wyzwań, Eurostar zapewnia, że zakończenie systemu stemplowania paszportów jest znaczącym krokiem naprzód.
Przedsiębiorstwa lotnicze, które przedstawiły dowody podczas przesłuchania, również potwierdziły, że system EES będzie korzystny w perspektywie długoterminowej.
Doradzili również brytyjskim służbom granicznym, aby były proaktywne i zwiększały świadomość na temat nowego systemu w celu zminimalizowania zakłóceń.
EES obiecał szybsze kontrole graniczne bez uszczerbku dla bezpieczeństwa.
Wraz z EES, UE wdroży również nowy europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) w połowie 2025 roku.
ETIAS jest podobny do brytyjskiej elektronicznej autoryzacji podróży (ETA), która jest obowiązkowa dla wszystkich obywateli bez wizy odwiedzających Wielką Brytanię.
Obywatele zwolnieni z obowiązku wizowego, w tym obywatele Wielkiej Brytanii, będą potrzebować EITAS, aby odwiedzić strefę Schengen.
Europejska Komisja Nadzoru w Wielkiej Brytanii również przygląda się interoperacyjności systemów EES, ETIAS i UK ETA.