Brytyjskie służby graniczne wzywają operatorów statków powietrznych i stałych baz (FBO) do przygotowania się na szersze wdrożenie nowej elektronicznej autoryzacji podróży (ETA).
Nigel Farminer, zastępca dyrektora ds. polityki pasażerskiej i transformacji granic w UK Border Force, powiedział, że operatorzy samolotów i FBO muszą dostosować swoje operacje do egzekwowania nowego systemu ETA, podał Aviation International News.
Podczas konferencji British Business and General Aviation Association, która odbyła się 7 marca 2024 r., Farminer powiedział, że ETA ułatwi kontrole graniczne.
Podzielił się, że pozwoli to urzędnikom kontroli granicznej na przyjęcie „bardziej holistycznego i wszechstronnego podejścia” przy ocenie kwalifikowalności pasażerów do wjazdu do Wielkiej Brytanii.
System ETA pomoże również określić, czy urzędnicy graniczni muszą osobiście sprawdzać pasażerów przybywających prywatnymi samolotami.
Rzekomo nieskuteczna ochrona granic na lotniskach
W zeszłym miesiącu David Neal, były niezależny główny inspektor ds. granic i imigracji w Wielkiej Brytanii, został zwolniony za wyciek swoich niepublikowanych raportów na temat środków bezpieczeństwa na brytyjskich lotniskach.
Według BBC, w swoich raportach Neal oskarżył brytyjskie służby graniczne o niewłaściwe sprawdzanie pasażerów odrzutowców biznesowych przylatujących na lotnisko London City.
Zauważył, że funkcjonariusze graniczni byli rozproszeni i zestresowani, a zasoby Sił Granicznych były rozmieszczane niekonsekwentnie.
Neal opisał, jak urzędnikom granicznym brakowało podstawowego sprzętu komunikacyjnego podczas obsługi elektronicznych bramek paszportowych (eGates). Doprowadziło to do bezobsługowych posterunków granicznych, podczas gdy personel szukał dodatkowej pomocy.
Zarzuty byłego głównego inspektora wzbudziły obawy co do skuteczności brytyjskich środków bezpieczeństwa.
Program ETA ma pomóc w poprawie bezpieczeństwa na wszystkich lotniskach
Nowy system ETA pozwala rządowi na dokładniejsze rejestrowanie i śledzenie podróżnych, którzy wjeżdżają i wyjeżdżają z Wielkiej Brytanii.
Umożliwia on rządowi gromadzenie danych i wstępną kontrolę podróżnych. Dane podróżnych mogą pomóc w powstrzymaniu przed przyjazdem do kraju osób, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego.
Program ETA wymaga, aby wszyscy obywatele nieposiadający wizy lub ci, którzy mogą odwiedzić Wielką Brytanię bez wizy, złożyli wniosek i otrzymali ETA przed podróżą do Wielkiej Brytanii.
Wdrożenie ETA będzie miało wpływ na wszystkich pasażerów bez wizy na wszystkich lotniskach, w tym na lotniskach komercyjnych i prywatnych.
Nawet pasażerowie przylatujący na lotniska takie jak Farnborough Airport, które jest wykorzystywane wyłącznie przez prywatne odrzutowce, muszą przestrzegać nowego systemu.
System ETA jest stopniowo wdrażany na podstawie obywatelstwa od listopada 2023 r.
Obecnie tylko obywatele Jordanii, Bahrajnu, Kuwejtu, Omanu, Kataru, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) są zobowiązani do posiadania ETA.
Brytyjski rząd spodziewa się jednak rozszerzyć ETA na wszystkie inne kraje bez wizy do końca 2024 roku.
Raz przyznany ETA będzie ważny przez dwa lata lub do momentu wygaśnięcia powiązanego z nim paszportu. Umożliwia wielokrotne krótkie podróże do Wielkiej Brytanii w celach wypoczynkowych, biznesowych, naukowych lub tranzytowych.
Operatorzy statków powietrznych muszą zapewnić swoim pasażerom ETA
Przewoźnicy lotniczy, w tym linie lotnicze, prywatni operatorzy statków powietrznych i FBO, muszą upewnić się, że ich pasażerowie posiadają ważne zezwolenia przed wejściem na pokład samolotu.
Oznacza to, że muszą sprawdzić, czy ich pasażerowie mają ważny brytyjski ETA, wizę lub status imigracyjny przed przewiezieniem ich do Wielkiej Brytanii.
Ponieważ ETA jest dokumentem cyfrowym, przewoźnicy mogą sprawdzać uprawnienia, skanując paszporty pasażerów.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przenosi wszystkie fizyczne zezwolenia na podróż do rejestrów cyfrowych, aby uprościć proces kontroli i zwiększyć bezpieczeństwo.
Oczekuje się, że posiadanie w pełni cyfrowej granicy zmniejszy liczbę osób, którym odmówiono wjazdu na granicę.
W rezultacie pomoże to przewoźnikom obniżyć koszty zatrzymania i odesłania pasażerów, którym odmówiono lotu, do ich kraju pochodzenia.
Niesprawdzenie uprawnień pasażerów lub przewożenie ich do Wielkiej Brytanii bez ważnych zezwoleń może skutkować karami w wysokości do 50 000 funtów.
Operatorzy statków powietrznych muszą przekazywać GAR i API drogą elektroniczną
Farminer z brytyjskich służb granicznych powiedział również na konferencji, że przewoźnicy lotniczy muszą zmodyfikować sposób przekazywania informacji o pasażerach.
Będzie to miało wpływ zarówno na zgłoszenia General Aviation Report (GAR), jak i Advance Passenger Information (API).
Raport General Aviation Report (GAR) zawiera informacje na temat lotu. Obejmuje to numer rejestracyjny i bazę statku powietrznego, daty, godziny i lokalizację odlotu i przylotu.
GAR zawiera również szczegółowe informacje o kapitanie, załodze i pasażerach, w tym ich dokumentach podróży i adresie odwiedzin w Wielkiej Brytanii.
Dodatkowo zawiera on imię i nazwisko oraz numer kontaktowy osoby odpowiedzialnej za towary na pokładzie samolotu.
Interfejsy API zawierają imię i nazwisko pasażera, płeć, datę urodzenia, obywatelstwo, rodzaj dokumentu podróży i jego numer, kraj, który wydał dokument podróży, oraz datę ważności.
Przewoźnicy lotniczy muszą przekazywać informacje GAR i API za pośrednictwem interaktywnych portali, które uruchamiają odpowiedź z Home Office.
Odpowiedzi te mogą brzmieć „Board”, „Check”, „No Board” lub „Error”.
Wejście na pokład oznacza, że pasażer ma ważne pozwolenie na podróż. Przewoźnik musi następnie sprawdzić dokumenty podróżne pasażerów i zweryfikować ich tożsamość przed wejściem na pokład.
Kontrola oznacza, że pasażer nie posiada ważnego zezwolenia na podróż. Przed wpuszczeniem pasażera na pokład przewoźnik musi ręcznie sprawdzić, czy posiada on ważne dokumenty imigracyjne lub dokumenty zwalniające z opłat oraz zweryfikować jego tożsamość.
Brak zezwolenia oznacza, że pasażerowie nie mogą zostać przewiezieni do Wielkiej Brytanii z powodu anulowania lub cofnięcia zezwolenia.
Błąd pojawia się, gdy dane pasażera są niekompletne. Przewoźnicy muszą następnie poprawić i ponownie wysłać dane.
Inne nadchodzące systemy elektronicznego zarządzania granicami
Operatorzy statków powietrznych muszą również przygotować się na inne elektroniczne systemy zarządzania granicami poza brytyjskim systemem ETA.
UE wdroży nowy zautomatyzowany system kontroli granicznej dotyczący podróżnych spoza UE.
Nadchodzący unijny system wjazdu/wyjazdu (EES) będzie rejestrował wjazdy i wyjazdy w strefie Schengen za pomocą odcisków palców i skanów twarzy.
Do połowy 2025 r. UE wdroży również europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS), który jest podobny do brytyjskiego ETA.
ETIAS jest również cyfrowym systemem elektronicznym, który będzie gromadził dane i wstępnie sprawdzał wszystkich obywateli nieposiadających wizy wjeżdżających do strefy Schengen.