Według francuskiego lidera branży transportowej, długo oczekiwany nowy cyfrowy system graniczny Unii Europejskiej (UE) może napotkać więcej opóźnień.
Jest to prawdopodobnie spowodowane procesem legislacyjnym związanym z nowym proponowanym stopniowym wdrażaniem.
System wjazdu/wyjazdu (EES), zaprojektowany w celu modernizacji kontroli granicznych i poprawy bezpieczeństwa, był początkowo planowany do uruchomienia w 2022 roku.
Wdrożenie systemu było jednak wielokrotnie odkładane ze względu na utrzymujące się problemy technologiczne.
Ostatnia docelowa data startu 11 listopada została przesunięta na etapowy start w 2025 roku.
Nowy cyfrowy system graniczny opóźnia się
EES ma na celu usprawnienie przekraczania granic, zwiększenie bezpieczeństwa i zapobieganie przedłużaniu wiz.
Nowy cyfrowy system graniczny zastąpi ręczne stemplowanie paszportów dla obywateli i rezydentów spoza UE na wszystkich zewnętrznych granicach UE.
Zamiast tego nowy cyfrowy system graniczny będzie rejestrował wszystkie wjazdy i wyjazdy w strefie Schengen za pomocą danych biometrycznych.
Oznacza to, że podróżni spoza UE muszą przesyłać odciski palców i skany twarzy za każdym razem, gdy odwiedzają i opuszczają blok.
Uruchomienie EES wymaga jednak od wszystkich państw członkowskich UE dostosowania swoich systemów i procedur, co okazało się wyzwaniem.
Wdrożenie projektu zależy teraz od nowych przepisów UE, które pozwalają na jego stopniowe wdrażanie.
Ten liczący 6000 słów projekt rozporządzenia musi zostać zatwierdzony zarówno przez Radę UE, jak i Parlament.
Dopiero po ich zatwierdzeniu może zostać ustalona szacunkowa data rozpoczęcia, mimo że oficjalna strona EES potwierdza datę uruchomienia w 2025 roku.
Lider francuskiej branży transportowej oszacował, że zatwierdzenie legislacyjne może zająć „co najmniej dwa lata”, zgodnie z raportem The Connexion.
Mimo to Rada Europejska nalega, aby program został uruchomiony „na długo przed 2027 r.”.
Agencja eu-LISA, odpowiedzialna za wielkoskalowe systemy informatyczne, musi przedstawić nowy plan działania do 31 stycznia 2025 r., aby pomóc w ustaleniu oczekiwań.
Szczegóły tej mapy drogowej pozostają jednak niejasne ze względu na niezbędne etapy zatwierdzania.
Dopóki proces ten nie zostanie zakończony, a wszystkie uczestniczące kraje nie potwierdzą gotowości, system nie może zostać uruchomiony.
Wyzwania techniczne i operacyjne EES
Poza przeszkodami legislacyjnymi, kolejną istotną kwestią była gotowość techniczna.
Francja, Holandia i Niemcy wcześniej nie zadeklarowały gotowości i wyraziły obawy co do „odporności” systemów informatycznych EES.
W październiku komisarz UE do spraw wewnętrznych Ylva Johansson przyznała, że data uruchomienia w listopadzie 2024 r. nie jest już realna.
Wyjaśniła: „Musimy upewnić się, że każdy element systemu jest gotowy i bezpieczny, zanim przejdziemy dalej”.
Dodatkowo, obawy o odporność i stabilność infrastruktury EES jeszcze bardziej opóźniły postęp.
Eurostar przygotował już swoje skanery biometryczne i sprzęt do uruchomienia w listopadzie 2024 roku.
Napotkała jednak trudności podczas udostępniania danych biometrycznych systemowi UE, co zakłóciło działanie cyfrowego systemu granicznego.
Oczekuje się, że eu-LISA przeprowadzi więcej testów w celu sprawdzenia niezawodności serwera przechowującego dane podróżnych.
Musi zapewnić, że system działa płynnie i może wydajnie obsługiwać duże ilości danych.
Zaproponowano stopniowe wdrażanie – potencjalnie zaczynając od określonych regionów lub kategorii podróżnych – które obecnie oczekuje na zatwierdzenie.
Wpływ na podróżnych
Dla podróżnych spoza UE opóźnienie w uruchomieniu EES oznacza, że ręczne stemplowanie paszportów będzie kontynuowane.
Opóźnione korzyści z EES, takie jak szybsze przekraczanie granic i poprawa bezpieczeństwa, sfrustrowały niektórych podróżnych.
Osoby często odwiedzające strefę Schengen wyraziły zaniepokojenie niepewnością co do harmonogramu wdrożenia.
Oczekuje się również, że nowy system początkowo spowoduje pewne zakłócenia, z dłuższymi czasami oczekiwania, gdy obaj urzędnicy przyzwyczają się do nowego systemu.
UE pozostaje jednak zaangażowana i ma nadzieję, że opóźnienia mogą pomóc państwom członkowskim UE i krajom sąsiadującym, takim jak Wielka Brytania (UK), w lepszym przygotowaniu się do przeprowadzania cyfrowych kontroli granicznych.
Urzędnicy są optymistycznie nastawieni, że stopniowe wdrażanie pozwoli na stopniowe funkcjonowanie systemu przy jednoczesnym rozwiązywaniu pozostałych problemów.
Rada UE podkreśliła znaczenie uruchomienia systemu raczej wcześniej niż później.
„EES stanowi kluczowy krok w modernizacji kontroli granicznych UE” – powiedział Johansson.
Dodała: „Chociaż te opóźnienia są rozczarowujące, musimy zapewnić, że system będzie działał dla wszystkich”.
Podróżni powinni być na bieżąco z ogłoszeniami dotyczącymi jego wdrożenia, zwłaszcza że spodziewane są dalsze zmiany na granicach.
UE planuje uruchomić europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) sześć miesięcy po uruchomieniu EES.
W styczniu 2025 r. Wielka Brytania uruchomi również nowy system elektronicznej autoryzacji podróży (ETA) dla większej liczby osób bez wizy.
Podczas zmian w odprawie granicznej w 2025 r. podróżni powinni spodziewać się dłuższego czasu oczekiwania i zachować cierpliwość do czasu rozwiązania wszystkich problemów.