Podróżni korzystający z tunelu pod kanałem La Manche nie doświadczą długich kolejek po wprowadzeniu nowego systemu wjazdu/wyjazdu (EES) Unii Europejskiej (UE).
To właśnie zagwarantował dyrektor generalny Getlink, Yann Leriche, podczas obchodów 30-lecia otwarcia tunelu pod kanałem La Manche w dniu 7 maja.
Getlink (dawniej Eurotunnel) obsługuje tunel pod kanałem La Manche, podmorski tunel kolejowy łączący Folkestone w hrabstwie Kent w Wielkiej Brytanii z Calais w hrabstwie Coquelles we Francji.
„Nie będzie żadnych opóźnień na autostradzie, nic. Odbędzie się to w bardzo płynny sposób”, powiedział Leriche dla BBC.
Wyjaśnił, że podróżni „po prostu [get] wysiądą z samochodu, spędzą kilka minut w kioskach, a następnie wrócą do samochodu i będą kontynuować podróż”.
Leriche powiedział, że dzięki wdrożeniu EES przejazd przez tunel pod kanałem La Manche zajmie „od pięciu do siedmiu minut więcej” w porównaniu z obecnym czasem podróży.
Firma zwiększyła liczbę pasów ruchu, aby rozwiązać ten problem i zapewnić brak opóźnień lub długich kolejek.
Getlink planuje również zatrudnić i przeszkolić 140 dodatkowych pracowników, którzy będą pomagać pasażerom podczas wdrażania EES.
Według magazynu Actual News, Leriche powiedział, że wdrożenie EES „wcale nas nie martwi”.
„Wręcz przeciwnie, postrzegamy to jako dodatkową przewagę, ponieważ radzimy sobie lepiej niż inni operatorzy” – powiedział.
Spodziewane długie kolejki i opóźnienia podczas wdrażania EES
EES dotknie zarówno posiadaczy wiz krótkoterminowych, jak i podróżnych zwolnionych z obowiązku wizowego, takich jak obywatele Wielkiej Brytanii.
Będzie wymagać od podróżnych spoza UE rejestracji danych biometrycznych przed funkcjonariuszem granicznym przy pierwszej wizycie w strefie Schengen.
Podczas kolejnych wizyt muszą rejestrować swój wjazd i wyjazd za pomocą skanowania twarzy lub odcisków palców zamiast stemplowania paszportu.
Wdrożenie systemu EES wywołało ostrzeżenia o długich kolejkach i opóźnieniach na granicach między Wielką Brytanią a UE, zwłaszcza tych, na których kontrole przebiegają równolegle.
Obejmuje to przekraczanie granicy w tunelu pod kanałem La Manche, w porcie Dover i na londyńskiej stacji St. Pancras.
Na granicach z połączonymi kontrolami funkcjonariusze graniczni UE przeprowadzają kontrole imigracyjne, gdy podróżni są jeszcze w Wielkiej Brytanii.
W porcie Dover urzędnicy ostrzegli przed 14-godzinnymi opóźnieniami. Pasażerowie będą musieli wysiąść ze swoich pojazdów, aby zarejestrować się w systemie EES.
Władze lokalne wyraziły również obawy, że zamieni to ich drogi w parkingi i wpłynie na jakość życia i gospodarkę.
High Speed 1 (HS1) zasugerował, że Eurostar będzie zmuszony ograniczyć liczbę pasażerów, aby uniknąć zatorów na stacji St. Pancras.
Infrastruktura i technologia Getlink w celu zminimalizowania zakłóceń
Getlink zainwestował 80 milionów euro w przygotowanie terminali Coquelles i Folkestone do wdrożenia EES.
Niedawno firma zakończyła budowę zadaszonej strefy rejestracji wstępnej w terminalu w Coquelles.
Infrastruktura o powierzchni 7000 metrów kwadratowych umożliwia pasażerom przesyłanie paszportów i rejestrowanie skanów twarzy i odcisków palców.
Każda zatoka przejazdowa będzie wyposażona w dwa kioski EES do przeprowadzania niezbędnych kontroli biometrycznych.
Operator tunelu pod kanałem La Manche twierdzi, że może on jednocześnie pomieścić do 60 pojazdów osobowych.
Firma zainstalowała już pierwsze kioski EES. Pozostałe kioski zostaną zainstalowane do maja 2024 roku.
Dostosowanie terminalu Folkestone firmy Getlink do wdrożenia EES potrwa do lata.
Kioski EES po stronie brytyjskiej będą instalowane od lipca 2024 roku.
Oprócz zatok drive-through, Getlink zbudował również udogodnienie dla władz, umożliwiające wgląd w strefę rejestracji wstępnej i zatoki parkingowe.
Panoramiczny widok i kamery CCTV ułatwią kontrole graniczne przeprowadzane przez urzędników granicznych UE.
Pewność Leriche’a co do braku długich kolejek lub opóźnień w terminalach Getlink wynika również częściowo ze sztucznej inteligencji.
Firma wykorzystała sztuczną inteligencję do przeprowadzenia szczegółowych analiz przepływu ruchu w ramach nowych systemów.
„Dzięki technologii cyfrowej, dzięki codziennej pracy naszych zespołów, dzięki współpracy z władzami francuskimi i brytyjskimi, przygotowaliśmy to wszystko” – powiedział Leriche.
Kilka apeli o opóźnienie wdrożenia EES
EES ma wystartować 6 października 2024 r., ale L’Union des Aéroports Français (UAF) ujawniła, że został on przesunięty o miesiąc później.
Ze względu na obawy technologiczne, UE przełożyła wdrożenie EES z początkowej daty 2021 r. na wrzesień 2023 r.
Został on przeniesiony na październik 2024 r., aby uniknąć zakłóceń w podróżowaniu podczas igrzysk olimpijskich odbywających się we Francji od lipca do września.
Jednak kilku urzędników ds. transportu i podróży wezwało UE do opóźnienia wdrożenia EES, przynajmniej do czasu, gdy aplikacja EES będzie gotowa.
UE opracowuje aplikację, która pomoże podróżnym zarejestrować się w systemie EES z wyprzedzeniem i z dala od granicy.
Tom Pursglove z brytyjskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych potwierdził przed Europejską Komisją Nadzoru to, co szefowa Eurostar Gwendoline Cazenave ujawniła wcześniej.
Aplikacja EES nie będzie gotowa na czas przed uruchomieniem EES w dalszej części roku. Zamiast tego zostanie on udostępniony tak szybko, jak to możliwe.
Mimo to UE jest zdecydowana na październikową datę wprowadzenia EES, ponieważ nowy system kontroli granicznej będzie działał niezależnie bez niego.
Ponadto kraje członkowskie UE nie będą zobowiązane do jego stosowania.
Minister transportu Guy Opperman ujawnił również, że wdrożenie EES będzie miało sześciomiesięczny okres miękkiego uruchomienia, aby zapewnić płynniejsze przejścia i zapobiec opóźnieniom.