Dyrektor operacyjny promów mówi, że UE powinna ponownie odroczyć wprowadzenie EES

| 15 marca, 2024
Dyrektor operacyjny promów mówi, że UE powinna ponownie odroczyć wprowadzenie EES

Urzędnik firmy promowej zasugerował opóźnienie wdrożenia nowego systemu wjazdu/wyjazdu (EES) Unii Europejskiej (UE).

Jack Steer, dyrektor ds. operacji portowych w P&O Ferries, powiedział, że UE powinna ponownie odroczyć wdrożenie EES, aby uniknąć opóźnień w portach Wielkiej Brytanii, podało BBC.

Przemawiając przed Komisją Kontroli Europejskiej Parlamentu Brytyjskiego 6 marca, Steer powiedział: „Naprawdę uważam, że październik 2024 r. to za wcześnie”.

EES został po raz pierwszy zaproponowany w 2008 roku i początkowo miał zostać wprowadzony w 2021 roku. UE wdroży znacznie opóźniony system EES w październiku 2024 roku.

Dzięki nowym zautomatyzowanym systemom granicznym UE podróżni spoza UE muszą rejestrować odciski palców, skany twarzy i dane paszportowe na granicy.

Podróżni muszą to zrobić przed funkcjonariuszem kontroli granicznej przy pierwszym wjeździe do strefy Schengen UE.

„Wszyscy musimy porozmawiać o tym, czy październik to naprawdę właściwy czas na wprowadzenie na rynek produktu, który wciąż ewoluuje” – podkreślił Steer.

W protokole ze spotkania dyrektor promów podkreślił, że operatorzy portowi i promowi, rządy Wielkiej Brytanii i Francji oraz szersza społeczność potrzebują więcej czasu.

Steer skomentował, że EES jest bardziej odpowiedni dla lotnisk niż portów, gdzie może padać deszcz lub wiać wiatr.

Aplikacja przyspieszająca rejestrację biometryczną EES

Steer zaproponował wykorzystanie „aplikacji lub innego rozwiązania technologicznego do przeprowadzania testów”, które pasażerowie muszą przejść poza portem.

Dzięki aplikacji pasażerowie promów mogliby rejestrować się „we własnym czasie”, podobnie jak podróżni ubiegający się o paszport.

Steer wyobraził sobie podróżnych w portach promowych, którzy podają sobie tablet, aby podać swoje dane. To jednak nadal konsekwentnie „nakładałoby” czas na kontrolę przez urzędników granicznych.

Jesper Christensen, dyrektor operacyjny na kanale La Manche w firmie żeglugowej DFDS, również ostrzegł, że w godzinach szczytu straż graniczna może być niewystarczająca.

Gdyby udało się opracować aplikację, „zdecydowanie chcielibyśmy mieć ją gotową na przyszłoroczną Wielkanoc i lato, jeśli mamy zarządzać tymi szczytami” – powiedział Christensen.

Nichola Mallon, lider ds. handlu i polityki zdecentralizowanej w Logistics UK, podzieliła ten sam pogląd na temat potrzeby rozwiązania cyfrowego.

Aplikacja „zdejmuje ciężar rejestracji z fizycznej granicy” – powiedział Mallon.

Dodała: „Pomoże to zapewnić płynny przepływ ruchu pasażerskiego i towarowego”.

Mallon ujawnił również komisji, że UE opracowuje aplikację EES.

Aplikacja jest jednak nadal w fazie rozwoju i nie będzie gotowa do października, ale najprawdopodobniej do lata 2025 roku.

Rząd UE musi również zmienić swoje przepisy, aby umożliwić rejestrację biometryczną za pośrednictwem aplikacji lub rozwiązania cyfrowego w celu wdrożenia EES.

Poprzednie wezwania do rejestracji EES z wyprzedzeniem

Podobnie jak w porcie Dover, pasażerowie pociągów potrzebowaliby więcej miejsca, aby ustawić się w kolejce i pobrać odciski palców na londyńskiej stacji St. Pancras.

Zestawione kontrole graniczne oznaczają, że francuska straż graniczna sprawdza paszporty, gdy ludzie opuszczają Wielką Brytanię.

High Speed 1 (HS1) i Eurostar już wcześniej nalegały, aby podróżni rejestrowali dane biometryczne poza granicą i przed podróżą.

HS1 jest właścicielem i operatorem linii i stacji między Londynem a tunelem pod kanałem La Manche.

Eurostar to międzynarodowe połączenie kolejowe dużych prędkości łączące Belgię, Francję, Niemcy, Holandię i Wielką Brytanię.

Spółki kolejowe podkreśliły, że rejestracja biometryczna po przybyciu na granicę znacząco wpłynęłaby na ograniczoną przestrzeń na stacjach kolejowych.

HSI wezwało również do stopniowego wdrażania EES, aby zapobiec „poważnym zakłóceniom” w podróżach pociągami między Wielką Brytanią a UE.

Stwierdzono, że stacja potrzebuje więcej kiosków EES, aby skuteczniej przetwarzać rejestrację biometryczną i kontrole.

Eurostar może być również zmuszony do ograniczenia liczby pasażerów, aby uniknąć długich kolejek na granicy.

Eurostar zaproponował opcję „hamulca bezpieczeństwa” dla urzędników państwowych, jeśli EES doprowadzi do dłuższych kolejek.

Inne dowody wskazują, że EES zakłóci podróże między Wielką Brytanią a UE

Europejska Komisja Nadzoru zbierała dowody na to, jak EES wpłynie na podróże między UE a Wielką Brytanią.

Port w Dover i firmy promowe ostrzegały wcześniej przed 14-godzinnymi opóźnieniami na granicy.

W porcie w Dover, gdzie znajdują się granice, nie ma wystarczająco dużo miejsca, aby pasażerowie mogli wysiąść ze swoich pojazdów i zarejestrować się w systemie EES.

Lokalni urzędnicy pokazali również, jak długie kolejki na granicy mogą poważnie wpłynąć na lokalne społeczności, firmy i władze.

Znaczne opóźnienia w porcie mogą spowodować zatory na głównych drogach, wpływając na dostęp do Eurotunelu w Folkestone.

Może to zakłócić lokalną gospodarkę i wywołać obawy o dobrobyt pasażerów i społeczności.

Burmistrz Londynu Sadiq Khan i lokalni urzędnicy w Kent wezwali rząd Wielkiej Brytanii do rozwiązania nadchodzących kwestii granicznych EES.

Komisja Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych brytyjskiego parlamentu również rozpoczęła dochodzenie w sprawie elektronicznych systemów zarządzania granicami.

Obejmuje to EES, europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) oraz brytyjski system elektronicznego zezwolenia na podróż (ETA).

Jak działa unijny system wjazdu/wyjazdu?

EES ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa granic w strefie Schengen UE.

Zamiast stemplowania paszportów na granicy, EES będzie elektronicznie śledzić wjazdy i wyjazdy.

EES będzie również odnotowywać odmowy wjazdu i identyfikować osoby nieupoważnione oraz osoby, które przekroczyły okres pobytu w strefie Schengen.

Nowy cyfrowy system kontroli granicznej będzie również wykrywał osoby posługujące się fałszywymi tożsamościami i paszportami.

Rejestracja biometryczna przed urzędnikiem granicznym jest wymagana tylko przy pierwszym wjeździe do strefy Schengen UE.

W przypadku przyszłych wizyt podróżni mogą użyć odcisków palców lub danych biometrycznych twarzy, aby potwierdzić swoją zgodę.

Ich dane pozostaną w EES przez maksymalnie trzy lata lub do momentu wygaśnięcia ważności ich paszportu.

Za każdym razem, gdy odwiedzają strefę Schengen, EES odświeża i przechowuje dane przez kolejne trzy lata lub do wygaśnięcia ważności ich paszportów.

Jeśli podróżny odwiedza strefę Schengen po upływie trzech lat, musi ponownie zarejestrować swoje dane biometryczne przed funkcjonariuszem granicznym.