Ponieważ Unia Europejska (UE) opóźnia uruchomienie nowego systemu kontroli granicznej, Eurostar planuje efektywnie wykorzystać dodatkowy czas.
Szybki pociąg łączący Wielką Brytanię z Europą kontynentalną jest gotowy do rozpoczęcia testów systemu Entry/Exit System (EES).
EES będzie wykorzystywać technologię biometryczną do rejestrowania i śledzenia obywateli i rezydentów spoza UE wjeżdżających i wyjeżdżających ze strefy Schengen.
Na zewnętrznych granicach UE podróżni muszą składać odciski palców i skany twarzy zamiast stemplowania paszportów.
Początkowo planowane na 2022 r. uruchomienie systemu automatycznej kontroli granicznej zostało opóźnione na czas nieokreślony w 2025 r.
Eurostar ma nadzieję zdobyć cenne wczesne doświadczenie, przeprowadzając ograniczone testy z kilkoma podróżnymi.
Dlaczego Eurostar chce wcześniej przeprowadzić testy EES?
Sekretarz generalny Eurostar, Gareth Williams, powiedział Komisji Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych o planach firmy dotyczących testów EES, donosi TTG Media.
Obejmuje on testowanie EES z udziałem od pięciu do dziesięciu procent podróżnych w celu oceny działania technologii „w rzeczywistym środowisku”.
„[I would like], aby usunąć ten element „Big Bang” i stopniowo budować pewność siebie i doświadczenie” – powiedział Williams.
Eurostar wierzy, że wczesne testy dadzą im czas na znalezienie wszelkich problemów przed oficjalnym uruchomieniem systemu.
Może to mieć kluczowe znaczenie dla zapobiegania znacznym zakłóceniom i długim opóźnieniom dla podróżnych.
Dzięki wczesnym testom EES z udziałem niewielkiej grupy podróżnych, Eurostar może zapewnić, że system będzie działał sprawnie po pełnym wdrożeniu.
Oznaczałoby to również, że zarówno podróżni, jak i pracownicy mogliby poczuć się bardziej komfortowo z technologią przed jej powszechnym wdrożeniem.
Opóźnienia i wyzwania związane z uruchomieniem EES
EES ma na celu poprawę bezpieczeństwa poprzez dokładniejsze śledzenie, kto przyjeżdża i wyjeżdża oraz jak długo podróżni pozostają w UE.
Obywatele i rezydenci spoza UE mogą przebywać w UE tylko do 90 dni w dowolnym 180-dniowym okresie, ale wielu z nich pozostaje dłużej niewykrytych.
Oczekuje się, że nowy system sprawi, że kontrole graniczne będą szybsze i bardziej wydajne w dłuższej perspektywie.
Liderzy branży spodziewają się jednak, że w pierwszym roku wdrażania EES pojawią się długie kolejki i chaos w podróży.
Wynika to z faktu, że podróżni rejestrują dane biometryczne na granicy zamiast w innym miejscu lub za pośrednictwem aplikacji z wyprzedzeniem.
Wiele punktów granicznych i firm transportowych również stanęło w obliczu wyzwań związanych z przygotowaniami do kontroli EES.
Kilka krajów UE potrzebowało więcej czasu na przygotowanie się do nowej technologii i zarządzanie spodziewanym długim czasem oczekiwania na granicy.
System EES wymaga również dopracowania, ponieważ UE ujawniła, że nadal ma problemy z niezawodnością zarządzania danymi.
Eurostar miał już gotowe skanery biometryczne i sprzęt, ale wciąż napotykał problemy techniczne z wymianą danych z systemami UE.
„Jeśli dane, które zbieramy, nie mogą być przekazywane do systemów UE, sprawy nie mogą być kontynuowane” – powiedział Williams.
Urzędnicy muszą bardziej przetestować system, aby upewnić się, że działa dobrze i może zarządzać ogromnymi ilościami danych.
Obawy dotyczące kwestii testowania EES
EES boryka się z ciągłymi problemami technicznymi i logistycznymi, które wielokrotnie opóźniały jego uruchomienie.
Jednym z głównych wyzwań jest zapewnienie wszystkim punktom granicznym UE technologii umożliwiającej sprawne gromadzenie i przetwarzanie danych.
Instalowanie i testowanie systemów rozpoznawania twarzy i skanowania odcisków palców w wielu krajach jest skomplikowane.
Jest to szczególnie trudne w punktach granicznych o dużym natężeniu ruchu, takich jak lotniska, dworce kolejowe i porty promowe.
Ruchliwy port Dover nie otrzymał jeszcze tabletów i kiosków przed planowanym uruchomieniem.
Inne przejścia graniczne, takie jak francuskie porty, również wyraziły obawy dotyczące konieczności przetestowania systemu w warunkach rzeczywistych.
Urzędnicy wyrazili również obawy dotyczące potencjalnie długiego czasu oczekiwania na przejściach granicznych.
Aplikacja mobilna EES, która ma pomóc podróżnym w rejestracji danych osobowych i paszportowych, jest wciąż w fazie rozwoju.
Badanie innych potencjalnych rozwiązań po kosztach
Podczas gdy Eurostar planuje przeprowadzić testy EES na niewielkiej grupie podróżnych, inne firmy transportowe badają inne rozwiązania.
Getlink, firma obsługująca tunel pod kanałem La Manche, przedstawiła pomysł technologii rozpoznawania twarzy „drive-through”.
Pozwoliłoby to podróżnym na skanowanie twarzy bez zatrzymywania pojazdów w celu szybszej kontroli i zapobieżenia opóźnieniom w ruchu.
„Mamy nadzieję, że uda nam się nawiązać współpracę z UE i władzami krajowymi we Francji i Wielkiej Brytanii i przyspieszyć te działania” – powiedział John Keefe, dyrektor ds. korporacyjnych i publicznych Getlink.
Wezwał wszystkie strony do „maksymalnego wykorzystania opóźnienia i wprowadzenia jeszcze lepszego systemu po uruchomieniu [the EES] „.
Chociaż efektywne wykorzystanie czasu może pomóc w przygotowaniach do EES, może to również oznaczać większe koszty.
Getlink i Eurostar wydały już pieniądze na nowy sprzęt i szkolenia dla personelu, aby sprostać wymaganiom EES.
Keefe przyznał, że inwestycje te zostaną „zahibernowane w okresie zimowym i w przyszłym roku” lub tymczasowo wstrzymane.
Zauważył również, że te koszty inwestycyjne mogą ostatecznie doprowadzić do wyższych cen biletów dla podróżnych.
„Wszystko, co robimy, aby usprawnić podróż naszych klientów, jest przekazywane dalej” – wyjaśnił Keefe.
Przyszłość przejść granicznych między Wielką Brytanią a UE
Zaangażowanie Eurostar we wczesne testowanie EES pokazuje, że zależy mu na jak najbardziej płynnym przejściu dla podróżnych.
Chociaż dokładny harmonogram uruchomienia EES pozostaje niejasny, UE stwierdziła już, że rozważa stopniowe wdrażanie.
Może to obejmować uruchomienie EES w niektórych punktach UE, które są w pełni gotowe, podczas gdy inne pójdą w ich ślady.
Może to również oznaczać wymóg kontroli biometrycznej niewielkiej grupy podróżnych, podobnie jak w przypadku planu testów EES Eurostar.
Na razie zaleca się, aby podróżni byli na bieżąco informowani o wszelkich aktualizacjach lub nowych wymaganiach podczas przekraczania granic Wielkiej Brytanii i UE.