Liderzy branży w Wielkiej Brytanii (UK) wzywają rząd do ponownego rozważenia harmonogramu uruchomienia nowej elektronicznej autoryzacji podróży (ETA).
ETA i system wjazdu/wyjazdu (EES) Unii Europejskiej (UE) mogą mieć znaczący wpływ na osoby często podróżujące między Wielką Brytanią a UE.
Ostrzegają, że jednoczesne wprowadzenie ETA i EES może prowadzić do poważnych wyzwań i opóźnień w podróży.
Te nowe systemy mogą prowadzić do długich opóźnień, zamieszania i potencjalnych zatorów na ruchliwych przejściach granicznych.
Dyrektor ds. partnerstw strategicznych Eurostar, Gareth Williams, przemawiał przed Komisją Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Lordów w październiku 2024 roku.
„Zapytaliśmy, czy nie możemy wprowadzić dwóch systemów jednocześnie”, powiedział, zgodnie z raportem Euronews Travel.
ETA i EES
ETA w Wielkiej Brytanii to nowy system, który wymaga od osób podróżujących bez wizy złożenia wniosku online o wstępną autoryzację przed podróżą.
Program ma na celu poprawę bezpieczeństwa poprzez dokładne rejestrowanie wjazdu i wyjazdu podróżnych oraz ich wstępną kontrolę przed przybyciem.
Z drugiej strony, unijny system EES będzie wykorzystywał dane biometryczne do śledzenia osób spoza UE podczas ich wjazdu i wyjazdu ze strefy Schengen.
Oznacza to, że podróżni spoza UE, w tym obywatele Wielkiej Brytanii, muszą zarejestrować się i złożyć odciski palców oraz skany twarzy na granicy.
System EES ma również na celu dokładniejsze śledzenie przemieszczania się obywateli i rezydentów spoza UE, zapewniając, że nie przekroczą oni 90-dniowego limitu.
Liderzy podróży obawiają się, że uruchomienie dwóch systemów jednocześnie w 2025 r. może spowodować długie oczekiwanie i zamieszanie.
Może to być szczególnie niepokojące dla osób poruszających się po systemach EES i ETA podczas przekraczania granic między Wielką Brytanią a UE.
Obejmują one tunel pod kanałem La Manche, port w Dover, stację Eurostar St. Pancras oraz inne główne porty i lotniska w UE.
Obawy dotyczące jednoczesnego uruchomienia ETA i EES
W 2025 r. wprowadzonych zostanie kilka nowych systemów granicznych, w tym interaktywna sztuczna inteligencja, ETA, EES oraz europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż(ETIAS).
„Naszym zmartwieniem jest to, że systemy nie łączą się ze sobą” – stwierdził.
Williams wyjaśnił, że systemy „proszą o bardzo podobne informacje za pośrednictwem różnych kanałów”.
Dodał, że „im więcej wymaga się tych samych informacji, tym mniejsza zgodność”.
„Poprosiliśmy Wielką Brytanię i UE o krok wstecz” – powiedział Williams.
John Keefe, dyrektor ds. publicznych w Getlink, powtórzył te same obawy dotyczące potencjalnego obciążenia infrastruktury.
„Musimy unikać scenariusza, w którym testujemy dwa nowe systemy jednocześnie” – powiedział brytyjskiej Izbie Lordów.
Wpływ na przejścia graniczne
Operatorzy turystyczni i personel graniczny potrzebowaliby znacznego wsparcia w zarządzaniu zarówno ETA, jak i EES.
Infrastruktura graniczna może wymagać modernizacji cyfrowej, a dodatkowy personel może być niezbędny, aby pomóc podróżnym w poruszaniu się po nowych wymaganiach.
Nichola Mallon, Head of Trade and Devolved Policy w Logistics UK, zauważyła, że przygotowanie do EES było już problemem dla firm transportowych.
Dodała, że powszechne wdrożenie ETA może jeszcze bardziej skomplikować operacje.
Mallon powiedział również, że gotowość powinna zapewnić, że system informatyczny leżący u podstaw EES powinien być solidny.
Wspomniała również o dostępności aplikacji mobilnej EES, która może umożliwić podróżnym wstępną rejestrację informacji w celu skrócenia kolejek.
EES nie został jeszcze przetestowany w rzeczywistych scenariuszach, a jego aplikacja mobilna jest wciąż w fazie rozwoju.
Wpływ na podróżnych
Osoby często podróżujące lub niezaznajomione z tymi dwoma systemami mogą uznać je za mylące i wymagające większej pomocy.
Może to skutkować niewielkimi opóźnieniami, które mogą się szybko kumulować, prowadząc do utraty połączeń, szczególnie w okresach wzmożonego ruchu.
Eksperci ds. podróży ostrzegają również przed potencjalnymi skutkami gospodarczymi, jeśli podwójne wdrożenie ETA i EES zniechęci turystów i osoby podróżujące służbowo.
Wielu podróżnych może czuć się niepewnie w związku z nowymi wymogami, a dodatkowe kłopoty mogą zniechęcić ludzi do odwiedzania Wielkiej Brytanii lub UE.
Może to zaszkodzić lokalnym gospodarkom europejskim, które są zależne od turystyki.
Możliwe stopniowe uruchomienie EES w 2025 r.
Początkowo EES miał zostać uruchomiony w 2022 r., ale napotkał wiele opóźnień z powodu wyzwań technicznych i logistycznych.
Planowana data wdrożenia 10 listopada została przesunięta, a stopniowe wdrożenie jest obecnie przewidywane na 2025 rok.
Unijna komisarz do spraw wewnętrznych Ylva Johansson zwróciła uwagę na nieprzygotowanie państw członkowskich.
Francja, Niemcy i Holandia są gospodarzami głównych portów lotniczych UE i obsługują większość ruchu międzynarodowego w UE.
Agencja eu-LISA, odpowiedzialna za infrastrukturę informatyczną UE, wyraziła obawy dotyczące odporności systemu przechowującego dane EES.
Brytyjscy liderzy branży postrzegają to opóźnienie jako szansę na rozłożenie w czasie wdrożenia ETA i EES, ułatwiając przejście podróżnym i pracownikom granicznym.
Zamiast uruchamiać oba systemy w tym samym czasie, EES mógłby zacząć od ograniczonych punktów wdrożenia, stopniowo rozszerzając się na całą UE.
Williams zasugerował stopniowe wdrażanie, w którym początkowo tylko pięć do dziesięciu procent podróżnych korzystałoby z EES.
Takie podejście pomogłoby zidentyfikować i rozwiązać problemy techniczne w mniejszych, mniej uczęszczanych lokalizacjach przed przejściem do bardziej ruchliwych miejsc.
Keefe powiedział, że takie stopniowe podejście może zapobiec przeciążeniu infrastruktury i zasobów oraz spowodować znaczące zakłócenia.
„Stopniowe wdrażanie mogłoby zmniejszyć presję na główne porty, dając pracownikom czas na dostosowanie się” – podkreślił Keefe.
Harmonogram wdrożenia ETA
Williams przyznał, że niepewność związana z uruchomieniem EES komplikuje planowanie brytyjskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, jeśli miałoby ono opóźnić wdrożenie ETA.
Program ETA rozpoczął się stopniowo w październiku 2023 r., kiedy stał się obowiązkowy dla obywateli Kataru odwiedzających Wielką Brytanię.
Pozostałe państwa Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC) – Bahrajn, Kuwejt, Oman, Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie – zaczęły korzystać z systemu ETA w lutym 2024 roku.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zapowiedziało już szersze wdrożenie systemu ETA w 2025 roku.
System zacznie przyjmować wnioski od obywateli spoza Europy nieposiadających wizy od 27 listopada 2024 roku.
Zezwolenie cyfrowe będzie dla nich obowiązkowe od 8 stycznia 2025 r.
Do 2 kwietnia 2025 r. wszystkie osoby podróżujące do Wielkiej Brytanii bez wizy, w tym Europejczycy, muszą uzyskać ETA przed podróżą.
Obywatele europejscy mogą zacząć ubiegać się o ETA w dniu 5 marca 2024 r.
Rząd Wielkiej Brytanii nie ogłosił jeszcze zmian w harmonogramie, a UE nie potwierdziła jeszcze daty uruchomienia EES w 2025 roku.
Mimo to obawy zgłoszone przez Eurostar, Getlink i Logistics UK podkreślają znaczenie dobrze zaplanowanej transformacji.
Na razie podróżnym zaleca się śledzenie oficjalnych komunikatów dotyczących ETA i EES oraz przygotowanie się na zmiany w wymaganiach dotyczących podróży.