Linie lotnicze i biura podróży ostrzegają podróżnych, że system wjazdu/wyjazdu (EES) Unii Europejskiej (UE) może wkrótce spowodować znaczne opóźnienia.
Nowy zautomatyzowany system kontroli granicznej ma na celu śledzenie podróżnych wjeżdżających i wyjeżdżających z UE przy użyciu danych biometrycznych.
W ramach nowego systemu obywatele i rezydenci spoza UE, w tym obywatele Wielkiej Brytanii, muszą rejestrować odciski palców i skany twarzy na granicy.
UE planuje jednak obecnie stopniowe uruchamianie EES w 2025 roku. Jednak dokładna data nie została jeszcze ustalona.
Mimo to linie lotnicze obawiają się, że debiut systemu może spowodować, że pasażerowie utkną w samolotach, gdy funkcjonariusze graniczni będą zarządzać kolejkami.
Utknięci pasażerowie i opóźnione loty
Linie lotnicze, takie jak TUI i easyJet, obawiają się, że EES może spowodować długie kolejki i zatory na zatłoczonych europejskich lotniskach.
Jest to również kluczowa kwestia na granicach i punktach wjazdu, które obsługują dużą liczbę podróżnych z Wielkiej Brytanii i spoza UE.
Należą do nich port Dover w hrabstwie Kent, tunel pod kanałem La Manche w Folkestone i stacja Eurostar St. Pancras w Londynie.
„Przy pierwszym korzystaniu ze strony [the EES] przejście przez kontrolę graniczną może potrwać nieco dłużej niż zwykle, ponieważ zostaną pobrane dane biometryczne (wizerunek twarzy i cztery odciski palców)” – czytamy w ostrzeżeniu TUI, opublikowanym przez The Daily Express.
Ponieważ oczekuje się, że EES wydłuży czas przetwarzania danych na granicy, wiele osób obawia się, że nawet najmniejsze opóźnienie może się skumulować.
W związku z tym samoloty mogą być zmuszone do oczekiwania przy bramce lub nawet na płycie lotniska, aż zaległości zostaną usunięte i pasażerowie będą mogli wejść do terminalu.
„W najgorszym przypadku nie można opuścić pokładu. Trzymasz ludzi w samolocie” – powiedział Johan Lundgren, dyrektor generalny easyJet, jak donosi The Telegraph.
Ponieważ linie lotnicze nie są w stanie lądować samolotami i wysadzać pasażerów, inni również nie mogliby wejść na pokład.
Przepełnione budynki terminali, nie pozostawiające miejsca dla dodatkowych podróżnych, mogą również prowadzić do opóźnień we wsiadaniu i startach.
Lundgren jest przekonany, że UE musi odroczyć uruchomienie EES do czasu, aż pasażerowie będą mogli wstępnie zarejestrować wszystkie swoje dane przed podróżą.
Aplikacja mobilna dla podróżnych do wstępnej rejestracji danych osobowych i paszportowych jest obecnie w fazie rozwoju, a data jej ukończenia jest niepewna.
Aplikacja nie może jednak rejestrować skanów twarzy ani odcisków palców. Wynika to z prawa UE, które wymaga ich przedłożenia na granicy przed funkcjonariuszem granicznym.
Wpływ na kluczowe przejścia graniczne, takie jak Dover i Folkestone
Podczas gdy porty lotnicze przygotowują się na ten wpływ, EES może być jeszcze większym wyzwaniem dla przejść granicznych między Wielką Brytanią a UE, takich jak Dover i Folkestone.
Ze względu na codzienną dużą liczbę podróżnych i większą w weekendy i święta, obie lokalizacje wymagają znacznych modernizacji, aby zapobiec wąskim gardłom.
Na przykład terminal tunelu pod kanałem La Manche służy jako jedna z głównych tras między Wielką Brytanią a Francją.
Getlink, operator tunelu pod kanałem La Manche, zainwestował w nową zatokę przejazdową i setki kiosków do obsługi kontroli EES.
Z drugiej strony, port w Dover rozszerza obsługę graniczną, aby pomieścić oddzielne pasy dla autokarów i samochodów prywatnych.
Zaplanowano również plan awaryjny, który ma na celu ułożenie samochodów i uniknięcie korków w Kent w przypadku najgorszego scenariusza 14-godzinnego opóźnienia.
Dover jest również kluczowym przejściem granicznym dla towarów handlowych z Wielkiej Brytanii i UE, a opóźnienia wynikające z EES mogą również prowadzić do niedoborów lub wysokich cen.
Rząd Wielkiej Brytanii zadeklarował 10,5 miliona funtów na pomoc w lepszym przygotowaniu EES w tych dwóch lokalizacjach i St. Pancras.
Fundusze zostaną wykorzystane na dodatkową infrastrukturę, testowanie nowych technologii, a także zatrudnianie i szkolenie nowych pracowników.
Dlaczego wprowadzono system EES
EES to zautomatyzowany system, który będzie śledził, kiedy i gdzie osoby spoza UE wjeżdżają i wyjeżdżają ze strefy Schengen.
Docelowo zastąpi on obecną metodę stemplowania paszportów systemem rejestrującym dane biometryczne.
Wykorzystując odciski palców i skany twarzy zamiast ręcznego stemplowania paszportów, EES ma na celu ułatwienie śledzenia i zwiększenie dokładności.
Rozwiązuje to luki w obecnych praktykach kontroli granicznej i zapewnia dokładne rejestrowanie wjazdów i wyjazdów.
UE dąży do przyspieszenia procesów granicznych poprzez zmniejszenie zależności od kontroli przeprowadzanych przez ludzi, tworząc z czasem bardziej wydajny system.
Jednak, jak w przypadku każdego nowego systemu, dostosowanie się do nowych wymagań może początkowo stanowić wyzwanie.
EES, zaproponowany w 2016 r., miał zostać uruchomiony w 2022 r., ale napotkał wiele opóźnień z powodu wyzwań technicznych i logistycznych.
Ostatnio planowana na listopad 2024 r. data startu została przesunięta na nieokreślony termin w 2025 r.
Nowy harmonogram zapewnia więcej czasu na przygotowania do EES, zarówno dla przejść granicznych w Wielkiej Brytanii, jak i UE oraz punktów wjazdu.
Jednak wiele lotnisk, portów i firm transportowych nadal obawia się, jak nowe kontrole wpłyną zarówno na pracowników, jak i podróżnych.
Celem UE dla EES jest ostatecznie usprawnienie i zwiększenie bezpieczeństwa podróży.
Wiele osób ma jednak wątpliwości co do tego, jak system będzie działał w praktyce, zwłaszcza podczas jego wdrażania.
Przygotowanie na potencjalne opóźnienia spowodowane przez EES
Organizatorzy podróży i wycieczek domagają się więcej informacji na temat nowego systemu kontroli granicznej UE.
Ponieważ EES ma zostać uruchomiony w 2025 r., skupiono się na przygotowaniu podróżnych na dłuższe oczekiwanie i potencjalne opóźnienia.
Mark Tanzer, dyrektor generalny Stowarzyszenia Brytyjskich Biur Podróży (ABTA), przyznał, że wielu brytyjskich podróżnych wciąż nie wie o EES.
„To frustrujące, że wystąpią opóźnienia dla klientów. Nikt tego nie chce”, powiedział The Telegraph.
Tanzer argumentował, że nie mogą rozpocząć szczegółowych kampanii informacyjnych, ponieważ UE nie ustaliła jeszcze dokładnej daty wprowadzenia.
Oto kilka wskazówek dla podróżnych poruszających się po EES po jego uruchomieniu:
- Przybądź wcześnie. Zapewnij sobie dodatkowy czas na przejście przez kontrolę bezpieczeństwa na lotnisku lub w porcie, zwłaszcza w szczytowych okresach podróży, takich jak letnie i zimowe wakacje.
- Bądź na bieżąco: Śledź aktualizacje od linii lotniczych, lotnisk, Wielkiej Brytanii i UE dotyczące wdrożenia EES, ponieważ dokładne daty uruchomienia mogą się jeszcze zmienić.
- Przygotuj się na kontrole biometryczne: Przygotuj się na skanowanie odcisków palców i twarzy, ponieważ będą one wymagane od wszystkich podróżnych spoza UE wjeżdżających do strefy Schengen.
- Sprawdź u przewoźników. Linie lotnicze często informują o spodziewanych opóźnieniach, więc pozostawanie w kontakcie z przewoźnikiem może pomóc w odpowiednim zaplanowaniu podróży.