Lokalni samorządowcy wezwali rząd Wielkiej Brytanii (UK) do zajęcia się możliwymi problemami spowodowanymi przez kontrole graniczne po Brexicie.
Burmistrz Londynu Sadiq Khan ostrzegł, że nowe biometryczne kontrole graniczne grożą „chaosem” na miejskiej stacji St. Pancras.
Lokalni urzędnicy w Kent wezwali również rząd do podjęcia działań przeciwko możliwym 14-godzinnym opóźnieniom spowodowanym wdrożeniem systemu wjazdu/wyjazdu (EES).
EES to nowy zautomatyzowany biometryczny system kontroli granicznej Unii Europejskiej (UE), który ma zostać uruchomiony w październiku 2024 roku.
Nowy system rejestruje wjazd i wyjazd obywateli spoza UE za pomocą skanów twarzy lub odcisków palców zamiast tradycyjnego stemplowania paszportu.
Komisja Parlamentu Europejskiego Wielkiej Brytanii zebrała kilka raportów wskazujących, że EES zakłóci podróże między Wielką Brytanią a UE.
Ograniczone usługi kolejowe i duże opóźnienia są niedopuszczalne, mówi burmistrz Londynu
W komunikacie prasowym Khan podkreślił, że Eurostar ma kluczowe znaczenie dla sukcesu gospodarczego Londynu i Wielkiej Brytanii.
Powiedział, że londyńska stacja St. Pancras jest „bramą dla ogromnej liczby turystów i biznesmenów w kraju”.
Międzynarodowa kolej dużych prędkości przewozi do 900 pasażerów w każdym z 14 pociągów kursujących codziennie z Paryża do Londynu.
„W obecnej formie te nowe kontrole po Brexicie spowodują chaos na St Pancras” – stwierdził Khan.
Dodał: „W sytuacji, gdy gospodarka Londynu odradza się po pandemii, jest to fatalny sygnał zarówno dla turystów, jak i firm z całego świata”.
Khan stwierdził, że zbliżające się zakłócenia w podróżowaniu są „bezpośrednim skutkiem Brexitu”, którym rząd Wielkiej Brytanii musi się zająć.
Nalegał, aby ministrowie zaoferowali pilne wsparcie dla High Speed 1 (HS1) i Eurostar w celu rozwiązania tych kwestii w trybie „pilnym”.
„Cięcia usług i większe opóźnienia po prostu nie wchodzą w grę” – podkreślił Khan.
Eurostar może ograniczyć liczbę pasażerów z powodu kontroli granicznych po Brexicie
Dowody przedłożone przez HS1 Komisji Nadzoru przewidywały, że Eurostar może być zmuszony do ograniczenia liczby pasażerów.
HS1 jest właścicielem i operatorem linii i stacji między Londynem a tunelem pod kanałem La Manche.
Ze względu na posiadanie tylko 24 kiosków EES zamiast wymaganych 49, pasażerowie prawdopodobnie staną w długich kolejkach, szczególnie w godzinach porannego szczytu.
Ponadto oczekuje się, że rejestracja podróżnego spoza UE na granicy wydłuży czas podróży o co najmniej dwie minuty na pasażera.
Obecnie nie ma możliwości wcześniejszej rejestracji online danych biometrycznych pasażerów, takich jak odciski palców i skany twarzy.
HS1 dodał, że ograniczenia przestrzeni na stacji St. Pancras sprawią, że proces kolejkowania będzie „skomplikowany i rozłożony w czasie”.
Zainstalowanie dodatkowych kiosków EES w St Pancras kosztowałoby 25 000 funtów za sztukę i 2 miliony funtów rocznie na ich utrzymanie.
Eurostar poniósłby koszty, gdyby zainstalowano więcej kiosków EES.
Rządy Wielkiej Brytanii i Francji współpracują w celu rozwiązania kwestii EES
Komisja Europejska nadzoruje wdrażanie nowego biometrycznego systemu kontroli granicznej.
Brytyjski rząd „ściśle współpracuje z UE”, aby zmniejszyć wpływ EES na wspólne granice.
Sekretarz Home Office spotkał się z francuskim ministrem spraw wewnętrznych, aby omówić wdrożenie EES, donosi The Standard.
„Jesteśmy w ścisłym kontakcie z branżą turystyczną i władzami portowymi, aby upewnić się, że są one przygotowane do zminimalizowania ryzyka opóźnień” – powiedział rzecznik brytyjskiego rządu.
Liderzy Kent zbierają wsparcie w obliczu zbliżającego się wdrożenia EES
Lokalni liderzy w Kent wezwali rząd do wsparcia Kent w zarządzaniu kontrolami granicznymi po Brexicie.
Są to Roger Gough, przewodniczący Rady Hrabstwa Kent, Andrew Osborne, dyrektor ds. rozwoju gospodarczego w Radzie Gminy Ashford oraz Deirdre Wells OBE, dyrektor naczelny Visit Kent.
„Jako brama do Europy, jeśli Kent zostanie zablokowany, będzie to miało zasadniczy wpływ na łańcuchy dostaw” – stwierdzili lokalni przywódcy w oświadczeniu. „Dlatego też wdrożenie kontroli EES nie jest tylko problemem Kent, ale problemem krajowym”.
Według raportów przedłożonych Europejskiej Komisji Nadzoru, port i część promowa zostaną poważnie dotknięte przez EES.
Podróżni mogą stanąć w kolejce do 14 godzin w porcie Dover w „rozsądnym najgorszym scenariuszu”.
Takie opóźnienia mają „poważne konsekwencje dla lokalnych społeczności na trasie do portu w Dover i Eurotunelu”.
Wells podkreślił, że długie kolejki do Dover i Folkestone mają wpływ na podróżnych, społeczności i firmy w całym kraju.
Gough wezwał rząd do zapewnienia Kent zwiększonych funduszy na zarządzanie ruchem i więcej udogodnień do przechowywania towarów kierowanych do UE.
Wezwał również do zdalnej rejestracji biometrycznej, aby zmniejszyć ryzyko opóźnień na przejściach granicznych.
Z drugiej strony, Oveden zasugerował wznowienie międzynarodowych połączeń kolejowych w Ashford i Ebbsfleet.
„Stacje te stanowią doskonałą okazję do zwiększenia przepustowości granic poza ograniczonym międzynarodowym dworcem St Pancras” – powiedział.
Eurostar zawiesił te usługi w 2020 roku. Jako potencjalną przeszkodę w ich ponownym otwarciu wskazała wprowadzenie systemu EES.
Nowy system kontroli granicznej będzie korzystny na dłuższą metę
Brytyjska Komisja Kontroli Europejskiej zbierała raporty dowodowe dotyczące wpływu kontroli granicznych po Brexicie.
Wiele stron obawia się, że system EES będzie miał negatywny wpływ na lokalnych mieszkańców w pobliżu granic, firmy i podróże.
Jednak pomimo wyzwań, Eurostar i większość linii lotniczych postrzega EES jako korzystny w dłuższej perspektywie.