Niedawna ogólnokrajowa awaria elektronicznych bramek (eGates) wzbudziła obawy o jej potencjalne konsekwencje po wprowadzeniu nowych systemów kontroli granicznej.
Obejmuje to szersze wdrożenie brytyjskiego elektronicznego zezwolenia na podróż (ETA) i unijnego systemu wjazdu/wyjazdu (EES).
Wieczorem 7 maja główne lotniska w Wielkiej Brytanii doświadczyły ponad czterogodzinnych przerw w działaniu eGate.
Pasażerowie przylatujący na lotniska Heathrow, Gatwick, Stansted, Birmingham, Bristol, Edynburg, Manchester i Newcastle musieli ręcznie przechodzić kontrolę paszportową.
Lord Foster of Bath, przewodniczący Komisji Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, powiedział, że personel Straży Granicznej musi być „wyposażony i przeszkolony do radzenia sobie z takimi sytuacjami”.
Dodał, że „odporność naszych systemów jest niezbędna”, ponieważ Wielka Brytania przygotowuje się do szerszego wdrożenia ETA.
„Rząd musi uporządkować podstawowe kwestie”, powiedział Lord Foster, zgodnie z BBC.
„I musi być przygotowany na wyciągnięcie odpowiednich wniosków, gdy coś pójdzie nie tak” – dodał.
ETA to nowy brytyjski cyfrowy system zezwoleń na podróż, który będzie obowiązkowy dla wszystkich obywateli bez wizy odwiedzających Wielką Brytanię.
Obecnie jest on obowiązkowy tylko dla gości z bloku Zatoki Pers kiej, którzy wcześniej wymagali zniesienia wiz elektronicznych (EVW).
Julia Lo Bue-Said, CEO The Advantage Travel Partnership, niezależnego biura podróży, powiedziała, że Wielka Brytania nie powinna zbytnio polegać na technologii.
Wezwał brytyjski rząd do inwestowania w technologie, które zapewnią płynne działanie systemów kontroli granicznej.
Lucy Moreton ze Związku Usług Imigracyjnych ujawniła, że wielokrotnie zwracali się do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych o odpowiednie plany awaryjne.
Dodała, że rząd musi mieć „solidne plany awaryjne, aby uniknąć niepotrzebnych zakłóceń dla podróżnych”.
Moreton powiedział jednak, że niedawna awaria eGates dowiodła, że wciąż brakuje planów awaryjnych.
Gotowość Wielkiej Brytanii na unijny system EES
Dan Jarvis, minister ds. bezpieczeństwa w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych z ramienia Partii Pracy, pytał Toma Pursglove’a, ministra ds. legalnej migracji i granic, o awarię eGates w Izbie Gmin 8 maja.
Według TTG Media, Jarvis zapytał Pursglove’a, czy może „zagwarantować, że pełne przygotowania są na miejscu”, gdy unijny EES zostanie wprowadzony pod koniec roku.
Pursglove stwierdził, że między Wielką Brytanią, Francją i UE istnieje „ogromna ilość” współpracy i „dogłębnego zaangażowania”.
Ma to na celu zapewnienie, że Wielka Brytania ma „najlepsze możliwe plany”, gdy EES zostanie wprowadzony w dalszej części roku.
„W ostatnich tygodniach poczyniliśmy prawdziwe postępy i będziemy kontynuować te wysiłki” – dodał.
EES to nowy zautomatyzowany system kontroli granicznej Unii Europejskiej, który ma zostać wprowadzony w październiku 2024 roku.
Zastąpi on ręczne stemplowanie paszportów na zewnętrznych granicach UE.
Zamiast tego system wykorzystuje skanowanie twarzy lub odcisków palców do rejestrowania ruchów podróżnych w strefie Schengen.
Jego wprowadzenie wywołało ostrzeżenia o długich kolejkach i opóźnieniach na granicach między Wielką Brytanią a UE, gdzie kontrole są ze sobą powiązane.
Przeciwstawne kontrole oznaczają, że funkcjonariusze graniczni UE przeprowadzają kontrole imigracyjne na terytorium Wielkiej Brytanii.
Operator tunelu pod kanałem La Manche, Getlink, zapewnił, że w terminalach w Coquelles i Folkestone nie będzie długich kolejek.
Istnieją jednak obawy o 14-godzinne opóźnienia w porcie Dover i kolejki na londyńskich stacjach St. Pancras.
Minister transportu Guy Opperman oświadczył, że system EES będzie wdrażany przez sześć miesięcy, aby zapewnić płynne przejście i rozwiązać problem długich kolejek.
Ogólnokrajowa awaria eGate sprawiła, że tysiące osób czekało w długich kolejkach
W 15 brytyjskich portach lotniczych i kolejowych znajduje się 270 eGates i wygląda na to, że wszystkie przestały działać 7 maja.
Według Home Office, gdy tylko inżynierowie wykryli szerszy problem z siecią około godziny 19:44, „reakcja awaryjna na dużą skalę została aktywowana w ciągu sześciu minut”.
Pursglove podkreślił, że „nic nie wskazywało na złośliwą aktywność cybernetyczną”, a awaria nie zagroziła bezpieczeństwu granic.
Jednak ogólnokrajowa awaria eGates sprawiła, że tysiące pasażerów przybywających do Wielkiej Brytanii czekało godzinami na odprawę paszportową.
Funkcjonariusze UK Border musieli przeprowadzać kontrole paszportowe ręcznie, dopóki eGates nie wróciły do sieci krótko po północy.
Według The Guardian, awaria eGates „wpłynęła również na niektóre systemy policyjne, paszportowe i imigracyjne”.
Pursglove „szczerze przeprosił za zaistniałe zakłócenia”.
Zapewnił również, że „wyciągniemy wszelkie możliwe wnioski, aby upewnić się, że to się nie powtórzy”.
Pursglove powiedział, że awaria eGates była spowodowana „problemami technicznymi w sieci Home Office”.
Dodał, że służby graniczne znalazły już trwałe rozwiązanie tego problemu, zapewniając, że się on nie powtórzy.
Wymiana bramek elektronicznych na nowszą technologię
Ogólnokrajowa awaria systemu eGates jest jedną z wielu, które spowodowały znaczne zakłócenia w podróżowaniu na brytyjskich przejściach granicznych.
Dwa tygodnie temu kolejna awaria techniczna również spowodowała długie kolejki na lotniskach w Edynburgu, Gatwick i Bristolu.
W maju 2023 r. pasażerowie brytyjskich lotnisk i portów doświadczyli długich opóźnień z powodu kolejnej aktualizacji oprogramowania systemu.
W drugiej połowie 2021 r. doszło również do trzech oddzielnych incydentów awarii eGates.
Były główny inspektor ds. granic i imigracji David Neal ostrzegał przed nieskutecznością i nieefektywnością e-bramek.
eGates miały na celu usprawnienie kontroli granicznych, umożliwiając płynniejszą i znacznie szybszą imigrację.
Wykorzystują one technologię rozpoznawania twarzy do porównywania żywego wizerunku podróżnego z tym zapisanym w chipie biometrycznym paszportu.
Służby graniczne planują przetestować nowy, inteligentniejszy system eGates, który wykorzystuje wyłącznie technologię rozpoznawania twarzy do podróży bezdotykowych.
Jeśli okaże się to skuteczne, podróżni nie będą musieli wyjmować paszportów podczas przechodzenia przez kontrole imigracyjne w Wielkiej Brytanii.