Brytyjska branża logistyczna wyraziła zaniepokojenie potencjalnymi opóźnieniami we wdrażaniu nowego systemu wjazdu/wyjazdu (EES) Unii Europejskiej (UE).
Logistics UK ostrzega, że opóźnienia spowodowane wprowadzeniem EES mogą znacząco zakłócić dostawy towarów między Wielką Brytanią a UE.
Stowarzyszenie branży logistycznej wzywa rząd do podjęcia szybkich działań w celu złagodzenia ryzyka związanego z tymi opóźnieniami.
Uruchomienie EES było początkowo zaplanowane na listopad 2024 roku. UE potwierdziła jednak jej odroczenie, zapewniając tymczasową ulgę dla branży.
Jednak branża potrzebuje długoterminowych rozwiązań, aby zapobiec zakłóceniom łańcucha dostaw po uruchomieniu systemu.
Jak opóźnienia EES mogą wpłynąć na logistykę i handel
EES to nowy zautomatyzowany system, który rejestruje wjazd i wyjazd obywateli i rezydentów spoza UE ze strefy Schengen.
Ma on na celu zwiększenie bezpieczeństwa granic poprzez gromadzenie danych biometrycznych, takich jak odciski palców i skany twarzy, zamiast stemplowania paszportów.
Budzi to jednak również obawy o potencjalne opóźnienia w ruchliwych punktach granicznych, zwłaszcza na początkowych etapach wdrażania.
Nichola Mallon, Head of Trade and Devolved Policy w Logistics UK, wyjaśniła znaczenie tej kwestii w komunikacie prasowym.
„Łańcuch dostaw w Wielkiej Brytanii jest uzależniony od eksportu i importu towarów, gdy są one potrzebne – opóźnienia mogą mieć znaczący wpływ na dostępność towarów”.
Zauważyła, że Krótka Cieśnina, krytyczny szlak łańcucha dostaw między Dover a Calais, jest kluczowym ogniwem dla handlu między Wielką Brytanią a UE.
Obsługuje ponad połowę wszystkich towarów przemieszczanych między Wielką Brytanią a UE, co czyni go jednym z najważniejszych szlaków handlowych zarówno dla eksportu, jak i importu.
Potencjalne opóźnienia spowodowane nowymi kontrolami biometrycznymi EES mogą powodować wąskie gardła, zwłaszcza w ruchliwych portach, takich jak Dover.
Wszelkie zatory, zakłócenia i opóźnienia w kontrolach imigracyjnych na tej granicy będą miały negatywny wpływ na eksport z Wielkiej Brytanii.
W najgorszym przypadku opóźnienia mogą sięgać nawet 14 godzin, co może kosztować firmy logistyczne, które i tak już działają z niskimi marżami.
Dodatkowe koszty w wysokości około 1100 funtów na ciężarówkę zostałyby nieuchronnie przeniesione na konsumentów, potencjalnie prowadząc do wyższych cen w sklepach.
Jest to szczególnie prawdopodobne w przypadku świeżych produktów i innych łatwo psujących się towarów. Towary te są zawsze dostarczane „just in time”, czyli dokładnie wtedy, gdy są potrzebne.
Ten model operacyjny, który ma minimalne możliwości opóźnień, obejmuje znaczną część handlu przez Cieśninę Krótką.
Kevin Green, dyrektor ds. polityki w Logistics UK, podkreślił, że opóźnienia mogą również „prowadzić do niedoborów, szczególnie w szczytowych okresach importu”.
Odroczenie EES to ulga w obliczu ciągłych obaw
Branża logistyczna z zadowoleniem przyjęła odroczenie przez UE uruchomienia EES, ponieważ zapewnia to sektorowi swobodę działania.
Eksperci ostrzegają jednak, że bez znaczącej poprawy w przygotowaniach, wpływ EES może być nadal poważny po jego uruchomieniu.
Jedną z kluczowych kwestii jest brak testów systemu w środowiskach rzeczywistych w wielu krytycznych portach.
Według niektórych doniesień Dover nie otrzymało jeszcze tej technologii, a wiele francuskich portów jeszcze jej nie przetestowało.
Mallon wyjaśnił, że wdrożenie systemu wymaga odpowiednich testów i rozwiązania opartego na aplikacji, aby zmniejszyć presję na granicy.
„Dostępność aplikacji i zapewnienie, że system informatyczny, na którym opiera się EES, jest solidny, są niezbędne do zapewnienia płynnego wdrożenia” – powiedziała
Green ostrzegł, że opóźnienia mogą również zniechęcić niektórych przewoźników z UE do realizacji dostaw do Wielkiej Brytanii.
Dodatkowe koszty mogą skłonić ich do współpracy z detalistami z Europy kontynentalnej.
Brytyjskie Międzynarodowe Stowarzyszenie Frachtowe (BIFA) również wyraziło obawy, że EES zakłóci pracę kierowców pojazdów ciężarowych (HGV).
Ci, którzy często podróżują między Wielką Brytanią a UE, mogą napotkać problemy z przestrzeganiem unijnej zasady 90/180 dni.
Wezwanie do opracowania rozwiązania opartego na współpracy
Logistics UK wezwała rząd Wielkiej Brytanii do przyspieszenia działań dyplomatycznych z Komisją Europejską w celu zapewnienia sprawnego wdrożenia EES.
Bez jasnej komunikacji i odpowiedniego planowania ryzyko dla brytyjskiego łańcucha dostaw pozostanie znaczące.
Mallon podkreślił potrzebę współpracy między rządem Wielkiej Brytanii, władzami UE i sektorem logistycznym.
„Współpraca jest kluczem do zapewnienia, że EES zostanie wdrożona w sposób minimalizujący zakłócenia w handlu” – powiedziała.
Wielka Brytania w dużym stopniu polega na imporcie z UE, szczególnie w miesiącach zimowych, kiedy popyt na świeże produkty jest wysoki, więc potencjalne opóźnienia spowodowane przez EES mogą mieć szeroki wpływ.
Sektor logistyczny poszukuje jasnych wytycznych i współpracy w celu zapewnienia płynnego handlu, nawet przy wprowadzeniu nowych kontroli granicznych.