Zbliżające się uruchomienie systemu wjazdu/wyjazdu (EES) Unii Europejskiej (UE) powoduje więcej ostrzeżeń dla pasażerów linii lotniczych.
Anton Radchenko, dyrektor generalny firmy AirAdvisor zajmującej się odszkodowaniami za loty, ostrzegł, że nowy system kontroli granicznej może spowodować chaos.
Jego obawy wynikają z faktu, że technologia ta jest „notorycznie podatna na awarie”, zgodnie z raportem Birmingham Live.
Radchenko przytoczył niedawną ogólnokrajową awarię bramki elektronicznej (eGate) w Wielkiej Brytanii, która spowodowała długie kolejki i ogromne opóźnienia.
Dodał, że pasażerowie linii lotniczych, którzy spóźnią się na lot z powodu awarii EES, nie mogą ubiegać się o odszkodowanie ani o korektę taryfy.
„Pasażerowie, którzy spóźnią się na lot z powodów bezpieczeństwa lub procedur imigracyjnych, niestety nie mają prawa żądać od linii lotniczej bezpłatnej rezerwacji nowego lotu” – powiedział Radchenko.
Poinformował, że osoby posiadające bilet bezzwrotny mogą zwrócić się do linii lotniczej o zwrot pieniędzy.
Zasugerował, że pasażerowie nadal mogą „ubiegać się o zwrot podatków i opłat lotniskowych”, jeśli linia lotnicza nie zwróci kosztów biletu.
Dyrektor generalny AirAdvisor dodał, że pasażerowie nadal muszą wydać dodatkowe środki i wykorzystać zwrot pieniędzy na zakup nowego biletu.
Travel and Tour World donosi, że może to prowadzić do frustracji i niezadowolenia pasażerów, którzy i tak są już obciążeni dłuższym czasem oczekiwania.
Potencjalne opóźnienia EES dla pasażerów linii lotniczych
EES to zautomatyzowany informatyczny system graniczny przeznaczony do rejestrowania wjazdu i wyjazdu obywateli spoza UE podróżujących do i ze strefy Schengen.
Będzie on miał zastosowanie do podróży do UE poza jej granicami zewnętrznymi, na przykład z Wielkiej Brytanii do Niemiec i odwrotnie.
EES nie ma jednak zastosowania w przypadku podróży w obrębie UE, np. z Niemiec do Szwecji.
System zastąpi ręczne stemplowanie paszportów bardziej wydajną i bezpieczną metodą rejestrowania danych biometrycznych podróżnych.
Będzie to miało wpływ na wszystkich podróżnych spoza UE, zarówno posiadaczy wiz krótkoterminowych, jak i obywateli spoza UE, którzy są obywatelami brytyjskimi.
Urzędnicy ds. podróży i transportu ostrzegli, że EES spowoduje długie kolejki i godzinne opóźnienia.
Podróżni spoza UE muszą zarejestrować swoje paszporty oraz skany twarzy i odcisków palców przed funkcjonariuszem granicznym UE.
System EES będzie przechowywał dane podróżnych tylko przez trzy lata i będzie odświeżany za każdym razem, gdy odwiedzą oni strefę Schengen.
Jeśli podróżni spoza UE odwiedzą nas ponownie po wygaśnięciu ich danych w systemie EES, muszą ponownie zarejestrować swoje dane.
Jeśli podróżny otrzyma nowy paszport, musi również ponownie zarejestrować się w systemie EES.
Oczekuje się, że rejestracja danych paszportowych i biometrycznych w systemie EES wydłuży czas przetwarzania, szczególnie w okresach największego natężenia ruchu.
Linie lotnicze przewidywały, że kontrola graniczna potrwa co najmniej 30 do 50 procent dłużej po uruchomieniu EES.
Mimo to UE nie spodziewa się znaczących opóźnień i szacuje, że rejestracja EES zajmie tylko 90 sekund do dwóch minut na osobę.
Problemy z niezawodnością systemu wejścia/wyjścia
Radchenko powiedział, że nowy system kontroli granicznej został zaprojektowany tak, aby „oferować podróżowanie bez tarcia”.
Obawia się, że „jeśli wdrożenie technologii nie będzie bezbłędne, pasażerowie linii lotniczych mogą stanąć w obliczu chaosu na granicach Wielkiej Brytanii, gdy systemy ulegną awarii”.
Jeśli technologia zawiedzie, funkcjonariusze straży granicznej będą musieli przeprowadzać kontrole imigracyjne ręcznie.
„Porty lotnicze będą musiały być tego świadome – i nie będą mogły polegać wyłącznie na nowej technologii” – podkreślił Radchenko.
Obecnie na granicach Wielkiej Brytanii znajduje się około 270 bramek elektronicznych, które muszą zostać zmodernizowane w celu dostosowania do systemu EES.
Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) podniosło alarm dotyczący niezawodności systemu z powodu niespójnych i opóźnionych testów krajowych.
Dodano, że brakuje planów awaryjnych, jeśli kraje nie są wystarczająco przygotowane.
IATA i inne organizacje lotnicze zażądały, aby UE zapewniła całodobowe wsparcie, aby pomóc liniom lotniczym pomagać podróżnym, którzy napotykają problemy z EES.
Bez tego wsparcia „poważnie pogorszy to wrażenia podróżnych”.
Koniec z rezerwacjami lotów na ostatnią chwilę
Oprócz potencjalnych dużych opóźnień, EES wpłynie również na podróże lotnicze do i z zewnętrznych granic UE.
Linie lotnicze będą musiały zweryfikować uprawnienia pasażerów przed odlotem, wysyłając zapytania weryfikacyjne do systemu EES.
Będą one odpowiedzialne, jeśli linie lotnicze wpuszczą pasażerów niespełniających wymogów na pokład samolotu lecącego do UE.
Linie lotnicze i organy linii lotniczych zgłosiły obawy dotyczące czasu wymaganego do wcześniejszej weryfikacji.
Linie lotnicze wyraziły obawy, że 48 godzin przed startem „to zbyt długo”, aby system mógł potwierdzić kwalifikowalność pasażerów.
Podkreślili, że EES może uniemożliwić pasażerom linii lotniczych rezerwację lotów w ostatniej chwili.
Wezwania do opóźnienia uruchomienia EES do 2025 r.
Aby wspierać EES, lotniska muszą również inwestować w nową infrastrukturę, w tym skanery biometryczne i zautomatyzowane kioski.
Mogłoby to doprowadzić do zwiększenia kosztów ponoszonych przez operatorów portów lotniczych, które mogłyby zostać przeniesione na linie lotnicze, a ostatecznie na pasażerów linii lotniczych.
Linie lotnicze obsługujące loty z Wielkiej Brytanii do UE będą również musiały zaktualizować swoje procedury obsługi pasażerów, aby dostosować się do nowego systemu.
Muszą oni informować pasażerów linii lotniczych o nowych wymogach i zapewniać ich przestrzeganie, aby uniknąć opóźnień.
UE twardo obstaje przy wdrożeniu nowych systemów kontroli granicznej w październiku 2024 roku.
Jednak wielu specjalistów z branży transportowej i urzędników rządowych wezwało UE do opóźnienia wdrożenia EES do początku 2025 roku.
Niektórzy wskazywali na opóźnienia w przygotowaniach do EES i wprowadzenie aplikacji mobilnej EES, która mogłaby pomóc skrócić długie kolejki i czas oczekiwania.
Wśród innych obaw jest potrzeba większej liczby kampanii informacyjnych na temat EES dla pasażerów linii lotniczych.
Niedawne badanie przeprowadzone w Wielkiej Brytanii wykazało, że prawie dwie trzecie Brytyjczyków nadal nie wie o istnieniu EES.