Podwyżka progu wynagrodzenia dla wykwalifikowanych pracowników wchodzi w życie

| 8 kwietnia, 2024
Podwyżka progu wynagrodzenia dla wykwalifikowanych pracowników wchodzi w życie

Rząd Zjednoczonego Królestwa (UK) podniósł ogólny próg wynagrodzenia dla międzynarodowych pracowników wykwalifikowanych.

Firmy w Wielkiej Brytanii muszą teraz płacić więcej za zatrudnianie międzynarodowych pracowników.

Od 4 kwietnia ogólny próg wynagrodzenia dla wykwalifikowanych pracowników wynosi 38 700 funtów, co stanowi 48-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim progiem wynoszącym 26 200 funtów.

Według rządu, wzrost ten pomoże zapewnić, że brytyjski system imigracyjny skupi się na rekrutacji wysoko wykwalifikowanych pracowników.

Pomoże to również w rozwoju brytyjskiej gospodarki, jednocześnie zmniejszając ogólną liczbę migracji netto.

„Nadszedł czas, aby zakręcić kurek i położyć kres napływowi tanich pracowników z zagranicy”, powiedział sekretarz Home Office James Cleverly w komunikacie prasowym.

Dodał, że „niezrównoważona” wysoka liczba migrantów jest „po prostu niesprawiedliwa”, ponieważ „podcina płace ciężko pracujących [British] ludzi”.

Cleverly dodał: „Pracodawcy również muszą odegrać swoją rolę i postawić brytyjskich pracowników na pierwszym miejscu”.

Podwyżka progu wynagrodzenia jest częścią solidnego i sprawiedliwego pakietu środków ogłoszonych przez ministra spraw wewnętrznych w grudniu 2023 r.

Zmiany w polityce imigracyjnej Wielkiej Brytanii oznaczają, że 300 000 osób, które przybyły do kraju w ubiegłym roku, nie będzie już mogło tego robić.

Próg listy płac imigracyjnych

Kolejną częścią zmian w polityce mającej na celu zmniejszenie liczby migracji netto jest zastąpienie listy zawodów deficytowych (SOL) listą wynagrodzeń imigrantów (ISL).

Rząd podkreślił, że żaden sektor nie powinien być trwale uzależniony od imigracji.

Pracodawcy nie będą już mogli płacić migrantom mniej niż pracownikom z Wielkiej Brytanii w zawodach deficytowych.

Miejsca pracy uwzględnione w ISL „nie mogą służyć obniżaniu wynagrodzeń i osłabianiu rekrutacji brytyjskich pracowników”.

Role zostaną uwzględnione w ISL tylko wtedy, gdy są zarówno wykwalifikowane, jak i deficytowe oraz te, które zostaną uznane za „rozsądne”, biorąc pod uwagę obecne wysiłki na rzecz inwestowania w siłę roboczą rezydentów.

Zgodnie z zaleceniem Komitetu Doradczego ds. Migracji (MAC), ISL będzie obejmować 21 ról.

Tylko osiem procent wszystkich miejsc pracy kwalifikujących się do ścieżki zatrudnienia pracowników wykwalifikowanych jest uwzględnionych w ISL.

Podobnie jak w przypadku SOL, stanowiska ISL otrzymają 20-procentową zniżkę w oparciu o nowy podwyższony próg wynagrodzenia.

Począwszy od 4 kwietnia, pracodawcy sponsorujący wykwalifikowanych pracowników muszą płacić co najmniej 38 700 funtów lub „bieżącą stawkę”, w zależności od tego, która z tych kwot jest wyższa.

Oznacza to, że zdyskontowany próg wynagrodzenia dla ogólnych stanowisk pracowników wykwalifikowanych na ISL będzie teraz wynosił 30 960 GBP.

Pracownicy służby zdrowia i opieki oraz osoby pracujące na stanowiskach objętych krajową skalą płac są zwolnieni z nowego wymogu mediany wynagrodzenia.

W przypadku pracowników służby zdrowia i opieki nadal obowiązuje jednak standardowy próg, który wzrośnie z 26 200 GBP do 29 000 GBP.

Oznacza to, że obniżony próg wynagrodzenia dla pracowników służby zdrowia i opieki na ISL będzie teraz wynosił 23 200 funtów.

Brytyjska siła robocza „Plan powrotu do pracy”

Minister spraw wewnętrznych Cleverly powiedział, że rząd zmienia swoje prawo imigracyjne, aby nadać priorytet „najzdolniejszym i najlepszym, którzy posiadają umiejętności potrzebne naszej gospodarce”.

Wiąże się to z priorytetowym traktowaniem brytyjskich pracowników i pracodawców inwestujących w szkolenia, podnoszenie kwalifikacji i zatrudnianie pracowników domowych.

Brytyjski sekretarz ds. pracy i emerytur Mel Stride uważa, że Wielka Brytania zbyt długo polegała na sile roboczej z zagranicy, podczas gdy istnieją lokalne talenty.

Stwierdził, że podniesienie progu wynagrodzeń i reformy opieki społecznej uwolnią potencjał brytyjskiej siły roboczej.

„Jestem zdeterminowany, aby zapewnić osobom poszukującym pracy wsparcie, którego potrzebują, aby się rozwijać i iść naprzód dzięki naszemu planowi powrotu do pracy o wartości 2,5 miliarda funtów” – powiedział Stride.

Dodał, że brytyjska sieć centrów pracy zapewnia „praktyki zawodowe, obozy szkoleniowe i programy umiejętności, aby pomóc jeszcze większej liczbie osób w znalezieniu pracy”.

Plan Back to Work ma na celu usunięcie przeszkód na drodze do zatrudnienia dla ponad miliona Brytyjczyków, którzy są długotrwale bezrobotni, długotrwale chorzy lub niepełnosprawni.

Inne środki mające na celu ograniczenie migracji netto

Rząd Wielkiej Brytanii wdrożył również kilka środków mających na celu ograniczenie migracji netto.

Od 11 marca firmy opiekuńcze, które planują zatrudniać pracowników migrujących, muszą zarejestrować się w Care Quality Commission. (CQC)

Zmiana ta ma na celu pomoc w zwalczaniu i zapobieganiu wyzyskowi i nadużyciom pracowników w tym sektorze.

Rząd zakazał również pracownikom służby zdrowia i opieki sprowadzania do Wielkiej Brytanii osób pozostających na ich utrzymaniu.

Od stycznia 2024 r. tylko wybrani posiadacze wiz studenckich będą mogli sprowadzać swoje rodziny do Wielkiej Brytanii. Mogą oni przejść na wizę pracowniczą dopiero po ukończeniu kursu.

MAC dokonuje również obecnie przeglądu ścieżki wizowej dla absolwentów, aby sprawdzić, czy służy ona swojemu celowi i nie jest nadużywana.

Począwszy od 11 kwietnia, minimalny wymagany dochód dla wiz rodzinnych wzrośnie z 18 600 GBP do 29 000 GBP.

Kwota ta zostanie dodatkowo zwiększona do 38 700 GBP na początku 2025 r., aby zapewnić wsparcie finansowe osobom pozostającym na utrzymaniu sprowadzonym do Wielkiej Brytanii.

Od lutego 2024 r. migranci będą również płacić wyższą imigracyjną dopłatę zdrowotną (IHS). Wyższe opłaty znacznie zwiększą całkowity koszt uzyskania wizy brytyjskiej.