Dotknięte rodziny i grupy wsparcia prawnie zakwestionowały zwiększony MIR w sądach najwyższych.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych podniosło stawkę MIR dla wiz rodzinnych do 29 000 funtów rocznie, począwszy od kwietnia 2024 roku.
Każda osoba ubiegająca się o wizę w celu sprowadzenia bliskiej osoby z zagranicy musi zarabiać 29 000 funtów rocznie.
MIR ponownie wzrośnie na początku 2025 r. do 38 700 GBP, czyli do tej samej kwoty, co próg wynagrodzenia dla wykwalifikowanych pracowników.
Według Reunite Families UK (RFUK) środek ten narusza Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawach dziecka.
Prawnicy będą argumentować, że planowany wzrost MIR spowodował oddzielenie wielu dzieci od rodziców mieszkających poza Wielką Brytanią.
Wynika to z faktu, że brytyjski sponsor nie mógł spełnić wymogu MIR w zakresie dochodów lub oszczędności.
Argumentują również, że polityka ta dyskryminuje ze względu na płeć i pochodzenie etniczne.
Wynika to z faktu, że kobiety i mniejszości statystycznie częściej zarabiają mniej niż wymagana kwota.
Kontrola sądowa ma na celu zajęcie się postrzeganymi niesprawiedliwościami i trudnościami spowodowanymi przez tę politykę.
Zakwestionowana zostanie podstawa prawna podwyżki i to, czy decyzja była zgodna z oficjalnymi zaleceniami rządu Wielkiej Brytanii.
Wymóg minimalnego dochodu dla brytyjskiej wizy rodzinnej
W 2012 r. Wielka Brytania wdrożyła wymóg minimalnego dochodu (MIR) dla wiz rodzinnych.
Zgodnie z nim obywatele brytyjscy i osoby osiedlone muszą zarabiać co najmniej 18 600 funtów rocznie, aby móc sponsorować małżonka lub partnera spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).
Osoba spoza EOG oznacza małżonka lub partnera, który nie jest obywatelem żadnego z państw członkowskich Unii Europejskiej (UE), Norwegii, Islandii, Liechtensteinu lub Szwajcarii.
MIR wzrasta wraz z dodaniem dzieci: 22 400 GBP na jedno dziecko i dodatkowe 2 400 GBP na każde kolejne dziecko.
Polityka ta ma na celu zapewnienie, że rodziny będą w stanie utrzymać się finansowo bez polegania na funduszach publicznych.
Jest to pierwsza od ponad dekady aktualizacja brytyjskiego MIR.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych stwierdziło, że zmienił się dochód, jakiego potrzebuje rodzina, aby być samowystarczalną i nie polegać na funduszach publicznych.
W arkuszu informacyjnym podkreślono, że rodziny mogą nadal spełniać podwyższony MIR w inny sposób.
Oszczędności mogą liczyć się do spełnienia MIR wraz z niższymi dochodami lub samodzielnie.
Nie będzie już także oddzielnego elementu podrzędnego dla MIR.
Zapewnia to obywatelom brytyjskim równe traktowanie z wykwalifikowanymi pracownikami migrującymi, niezależnie od sponsorowanych dzieci.
Zaskarżenie MIR w Sądzie Najwyższym
Polityka ta, ogłoszona po raz pierwszy w grudniu 2023 r., spotkała się z ostrą krytyką za zbyt rygorystyczne i dyskryminujące podejście.
Obwinia się go o rozdzielanie par różnych narodowości i zmuszanie rodzin do separacji.
Wielu twierdzi, że większość populacji Wielkiej Brytanii zarabia zbyt mało, aby utrzymać zagranicznego małżonka w Wielkiej Brytanii po podwyżce MIR.
RFUK argumentował, że próg dochodowy nieproporcjonalnie wpływa na kobiety, mniejszości etniczne i osoby o niższych dochodach.
„Podwyżki były całkowitym zaskoczeniem dla społeczności, którą reprezentujemy”, powiedziała Caroline Coombs z RFUK dla The Guardian.
Powiedziała również, że zmiana nastąpiła „w czasie, gdy ludzie w całej Wielkiej Brytanii zmagają się z nieustannym kryzysem kosztów utrzymania”.
Coombs powiedział, że „rząd ukarał ich” za to, że „ich marzenie o wspólnym życiu rodzinnym tutaj” stało się nieosiągalne.
Tessa Gregory, partner w firmie prawniczej Leigh Day, która reprezentuje RFUK, powiedziała, że nowa polityka została wprowadzona „bez odpowiedniej analizy i z naruszeniem kluczowych obowiązków wynikających z prawa publicznego”.
„RFUK zwróci się do sądu o uchylenie decyzji na podstawie tego, że minister spraw wewnętrznych działał niezgodnie z prawem” – podkreśliła.
Komisja Lordów twierdzi, że podwyżka MIR jest niesprawiedliwa
Zaskarżenie do Sądu Najwyższego ma na celu obalenie lub zmianę polityki w celu uczynienia jej bardziej sprawiedliwą.
Coombs z RFUK ma nadzieję, że kontrola sądowa pozwoli ministrom parlamentu „prowadzić lepszą, bardziej humanitarną politykę migracji rodzin”.
Ma nadzieję, że „nie będzie dyskryminować ze względu na dochody”.
Zamiast tego, nowa polityka powinna uznawać „wartość par i rodzin dwunarodowych” dla gospodarki i społeczeństwa.
Komisja Kontroli Legislacji Wtórnej Izby Lordów wyraziła obawy, że nowy MIR niesprawiedliwie wpłynie na obszary o niskich dochodach.
Zilustrowano, w jaki sposób nowy wymóg minimalnego dochodu wpływa na różne obszary.
„Prawdopodobieństwo, że osoba mieszkająca w Londynie będzie uprawniona do sprowadzenia swojego partnera do Wielkiej Brytanii jest znacznie większe niż w przypadku osoby mieszkającej na północnym wschodzie” – czytamy w oświadczeniu.
Lord Thomas of Cwmgiedd, członek komisji skrutacyjnej, podkreślił potrzebę oceny nowych przepisów, aby w pełni zrozumieć ich konsekwencje.
Komitet Scrutiny zauważył, że rząd może wygenerować różne odpowiednie minimalne wymagania dochodowe.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych nadal musi przedstawić ocenę wpływu propozycji, w tym na kwestie równości.
Utrzymuje jednak, że nowa polityka MIR jest niezbędna, aby pomóc rodzinom w utrzymaniu się bez uzależnienia od środków publicznych.
Argumentuje, że próg dochodowy jest rozsądnym środkiem utrzymania stabilności gospodarczej i kontroli imigracji.
Potencjalne wyniki i implikacje
Decyzja Sądu Najwyższego w tej sprawie może mieć znaczący wpływ na politykę imigracyjną w Wielkiej Brytanii.
Jeśli sąd orzeknie na korzyść skarżących, może to doprowadzić do zmiany lub zniesienia wymogu minimalnego dochodu, umożliwiając połączenie większej liczby rodzin.
Z drugiej strony, jeśli rząd zwycięży, polityka ta pozostanie w mocy, wpływając na tysiące rodzin.
Eksperci prawni, obrońcy praw człowieka i poszkodowane rodziny będą uważnie obserwować wynik tej sprawy.
Może ona potencjalnie zmienić krajobraz brytyjskiej polityki imigracyjnej i rozwiać długotrwałe obawy dotyczące sprawiedliwości i równości.