W Wielkiej Brytanii trwają przygotowania do uruchomienia unijnego systemu wjazdu/wyjazdu (EES).
Według BBC, port w Dover utworzył oddzielny obszar dla autokarów, podczas gdy samochody i inne pojazdy korzystają z normalnych pasów ruchu.
Plany odzyskania doku z morza w celu stworzenia większej przestrzeni pomogą w sprawniejszym prowadzeniu działalności.
Przewidywany harmonogram odzyskania doku nie zbiegnie się jednak z wprowadzeniem EES w październiku 2024 roku.
Ze względu na ograniczoną przestrzeń, port już teraz doświadcza długich kolejek w godzinach szczytu.
Przedstawiciele transportu i lokalnej społeczności w Kent ostrzegli przed 14-godzinnymi opóźnieniami w porcie po uruchomieniu EES.
Długie kolejki spowodowałyby również ogromne korki, blokując dostęp do miasta i wpływając na lokalną gospodarkę biznesową.
„Mamy kilka krytycznych kwestii do przezwyciężenia”, powiedział dyrektor naczelny Port of Dover Doug Bannister, według TTG Media.
Dodał jednak, że można to zrobić „przy odpowiedniej współpracy między przemysłem a rządem”.
„Możemy zapewnić, że mamy narzędzia do dostarczania najbardziej inteligentnych, płynnych i zrównoważonych podróży w przyszłości, wspierając gospodarkę Kent i całego kraju” – powiedział Bannister.
Kontrole EES w porcie Dover
Dyrektor generalny powiedział, że plany EES portu Dover mają na celu „zminimalizowanie czasu przebywania, kolejek i oczywiście zatorów na sieci drogowej i w całym mieście”.
Pasażerowie autokarów zarejestrują się w systemie EES w zachodnich dokach portu Dover, w strefie oddzielonej od głównej strefy odpraw w porcie.
W zachodnich dokach znajdą się hale autokarowe i nowe kioski, w których pasażerowie będą mogli zarejestrować swoje paszporty i dane biometryczne.
Bannister powiedział, że pasażerowie autokarów muszą wysiąść, zarejestrować swoje dane i ponownie wsiąść do autokaru.
„Autokar zostanie zaplombowany i zjedzie tutaj do terminalu promowego” – wyjaśnił.
Dyrektor generalny Dover dodał: „Dopóki pieczęć jest nienaruszona, autokar będzie jechał bezpośrednio do odprawy”.
Z drugiej strony, samochody i inne pojazdy będą korzystać ze zwykłych pasów ruchu. W celu ochrony przed warunkami atmosferycznymi zostanie zainstalowane zadaszenie.
Bannister powiedział, że pasażerowie samochodów „spotkają się z jednym z naszych agentów z tabletem”, aby pomóc im zarejestrować swoje dane w EES.
Wydłuży się jednak czas potrzebny na przejście przez kontrolę graniczną w porcie Dover.
Ze względu na rejestrację EES, czas ten wydłużyłby się z 45-90 sekund do kilku lub kilkunastu minut na osobę.
Do lata 2025 r. port w Dover planuje przenieść odprawy EES pasażerów samochodów do zachodnich doków po odzyskaniu terenu w celu stworzenia większej przestrzeni.
Do września 2027 r. planowane jest również dodanie większej przestrzeni ładunkowej w celu zarządzania potencjalnie długimi kolejkami.
EES może zniechęcić autokary do przekraczania kontynentu
Firmy autokarowe obawiają się, że EES negatywnie wpłynie na doświadczenia klientów.
James Church, dyrektor handlowy Roselyn Coaches z siedzibą w Kornwalii, powiedział, że wszelkie dodatkowe opóźnienia odbiją się na pasażerach i kierowcach.
Gdy autokary docierają do Dover, pasażerowie są już w drodze od wielu godzin, a długie oczekiwanie byłoby tylko męczące.
Church powiedział, że autokar z 50-70 pasażerami potrzebowałby „sporo czasu”, aby wszyscy zarejestrowali się w systemie EES.
Dodał, że firma nie chce, aby EES zniechęcał do kontynentalnych przejazdów autokarowych, psując wrażenia z podróży.
Oznaczałoby to również większe koszty dla firmy, ponieważ kierowcy mogliby przekroczyć limit godzin z powodu opóźnień.
Oczekuje się, że EES spowoduje poważne zakłócenia w podróży
Wykorzystując dane biometryczne, EES rejestruje wjazd i wyjazd podróżnych ze strefy Schengen. Zastąpi on ręczne stemplowanie paszportów.
Dwie brytyjskie komisje parlamentarne wezwały rząd do przekonania UE do opóźnienia uruchomienia EES. Twierdzą, że kraj jest nieprzygotowany.
Jedna z komisji stwierdziła, że uruchomienie EES będzie większym wyzwaniem, ponieważ zbiegnie się w czasie z powszechnym wprowadzeniem brytyjskiej elektronicznej autoryzacji podróży (ETA).
Głównym powodem do niepokoju są przewidywane duże opóźnienia. Gdy EES jest aktywny, podróżni muszą zarejestrować dane biometryczne przy pierwszym wjeździe do UE.
Wszyscy posiadacze wiz krótkoterminowych i obywatele nieposiadający wizy muszą zarejestrować skany twarzy i odcisków palców przed funkcjonariuszem granicznym UE.
Ich dane będą przechowywane w systemie przez trzy lata. Czas przechowywania będzie odświeżany przy każdym wjeździe do strefy Schengen.
Jeśli jednak ponownie odwiedzą UE po trzech latach, muszą ponownie zarejestrować swoje dane biometryczne przed urzędnikiem granicznym.
Przewiduje się, że długie kolejki będą jeszcze gorsze na granicach między Wielką Brytanią a UE, gdzie kontrole są ze sobą zestawione. Należą do nich port Dover w hrabstwie Kent, stacja St. Pancras w Londynie i tunel pod kanałem La Manche w Folkestone.
Przeciwstawne kontrole oznaczają, że funkcjonariusze graniczni UE przeprowadzają kontrole imigracyjne podróżnych jeszcze na terytorium Wielkiej Brytanii.
Get Link, operator tunelu pod kanałem La Manche, zainwestował 80 milionów euro w przygotowanie terminali Coquelles i Folkestone do EES.
Niedawno ukończono nową zadaszoną zatokę przejazdową, która jednocześnie może pomieścić do 60 pojazdów osobowych.
Z drugiej strony, Eurostar instaluje więcej kiosków, elektronicznych bramek (eGates) i ręcznych kabin, aby pomóc pasażerom w rejestracji EES.
W razie potrzeby jest również gotowy do otwarcia obszaru przepełnionego w godzinach szczytu.
Zarówno GetLink, jak i Eurostar obiecały, że ich terminale będą wolne od chaosu i opóźnień po uruchomieniu EES.