Władze hrabstwa Kent wzywają rząd Wielkiej Brytanii do zapobiegania zakłóceniom w podróżowaniu po uruchomieniu nowego systemu wjazdu/wyjazdu (EES) Unii Europejskiej (UE).
UE planuje wdrożyć nowy zautomatyzowany system kontroli granicznej w październiku lub listopadzie 2024 roku.
EES będzie wymagać od wszystkich podróżnych spoza UE rejestracji odcisków palców lub skanów twarzy przy wjeździe i wyjeździe na zewnętrznych granicach UE.
Obejmuje to podróżnych z Wielkiej Brytanii, którzy po Brexicie są obecnie uważani za obywateli państw trzecich w UE, oraz posiadaczy wiz krótkoterminowych.
Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa granic, poprawa zarządzania granicami zewnętrznymi UE oraz ułatwienie identyfikacji osób przekraczających dozwolony okres pobytu.
System zastąpi obecną praktykę ręcznego stemplowania paszportów, która jest uważana za czasochłonną i mniej bezpieczną.
Mimo to eksperci z branży turystycznej i transportowej wyrazili obawy, że doprowadzi to do znacznych opóźnień i długich kolejek na przejściach granicznych.
Oczekuje się, że opóźnienia będą większe w ruchliwych punktach podróży, takich jak port Dover w Kent i tunel pod kanałem La Manche w Folkestone.
Kent, często nazywany „Bramą do Europy”, odgrywa kluczową rolę w międzynarodowym handlu i podróżach w Wielkiej Brytanii.
Wszelkie zakłócenia w tym zakresie mogą mieć rozległy wpływ na brytyjską gospodarkę i codzienne życie.
Potencjalny wpływ opóźnień spowodowanych przez EES w Kent
Lokalne firmy w Kent, szczególnie te zależne od handlu wielokanałowego, są zaniepokojone zmianami.
Liderzy w Kent są szczególnie zaniepokojeni tym, jak EES wpłynie na przepływ ruchu i czas podróży.
Wcześniej ostrzegali oni brytyjską komisję parlamentarną o opóźnieniach sięgających nawet 14 godzin w najgorszych scenariuszach.
Liderzy z 14 rad w Kent zwrócili się do rządu o „uznanie poważnego ryzyka zakłóceń”, jakie przyniesie EES.
Port w Dover i tunel pod kanałem La Manche to dwa najbardziej ruchliwe przejścia graniczne w Wielkiej Brytanii, obsługujące miliony pasażerów i pojazdów rocznie.
Nowy system wymaga od każdego podróżnego poddania się kontroli biometrycznej, co znacznie wydłuża czas przetwarzania danych każdej osoby.
Biorąc pod uwagę liczbę osób i pojazdów przejeżdżających przez granice, nawet niewielkie opóźnienie może wywołać ogromny efekt domina.
Liderzy rad hrabstwa Kent wyrazili swoje obawy w liście do sekretarz transportu Louise Haigh.
Podkreślili oni, że nowy system może poważnie wpłynąć na podróżnych i handel międzynarodowy bez podjęcia odpowiednich środków.
Ostrzegli, że wzmożone kontrole graniczne mogą doprowadzić do „zatorów” w regionie, wpływając na pasażerów i transport towarowy.
„Wprowadzenie EES bez odpowiednich przygotowań może spowodować chaos” – czytamy w liście.
Jeśli Kent zostanie zablokowany, będzie to miało znaczący wpływ na łańcuchy dostaw, czyniąc kontrole EES problemem krajowym, a nie tylko problemem Kent.
Żądania rad hrabstwa Kent skierowane do rządu Wielkiej Brytanii
„Wzywamy nowy rząd do pilnego zrobienia wszystkiego, co w jego mocy, aby zmniejszyć ryzyko zakłóceń” – czytamy w liście.
Liderzy rad Kent wzywają rząd do podjęcia kilku działań „w trybie pilnym:”
Zwiększone finansowanie: Potrzebne jest dodatkowe wsparcie finansowe, aby zmodernizować infrastrukturę i zarządzać zwiększonym ruchem w perspektywie długoterminowej.
Właściwa technologia: Odpowiednia technologia może pozwolić portowi w Dover na szybszą obsługę pasażerów na miejscu i poza nim.
Lepsza koordynacja: Ściślejsza współpraca z władzami UE może zapewnić sprawne przygotowanie i wdrożenie EES.
Dostęp do danych: Więcej informacji na temat harmonogramów i modelowania danych jest potrzebnych do skutecznego planowania.
Rady Kent już wcześniej wzywały rząd do wsparcia Kent w zarządzaniu odprawami granicznymi po Brexicie.
Co robi rząd Wielkiej Brytanii, aby przygotować się do EES?
Rząd Wielkiej Brytanii uznał potencjalne problemy i pracuje nad środkami mającymi na celu zminimalizowanie zakłóceń.
Departament Transportu (DfT) powiedział BBC, że dokonuje przeglądu przygotowań poprzedniego rządu do EES.
Obejmuje to zapewnienie, że porty i przewoźnicy dysponują odpowiednią technologią i procesami, co jest niezbędne do sprawnej rejestracji EES.
DfT dodał, że „ściśle współpracuje z Komisją Europejską, lokalnymi władzami i agencjami, a także branżą turystyczną”.
Ma to na celu zapewnienie, że wszyscy skutecznie przygotowują się do wprowadzenia nowych kontroli granicznych UE.
Wielka Brytania przyznała się do niewystarczających przygotowań do EES
Minister spraw wewnętrznych Yvette Cooper przyznała niedawno w oświadczeniu złożonym w parlamencie, że Wielka Brytania wciąż nie jest przygotowana do obsługi unijnego systemu EES.
Mimo to, rząd Wielkiej Brytanii podjął kilka kroków w celu wzmocnienia przygotowań, które poczynił poprzedni rząd.
Cooper ujawnił, że lobbuje w UE na rzecz bardziej elastycznego wdrażania EES dla podróżnych z Wielkiej Brytanii w godzinach szczytu.
Obejmuje to zaproponowanie początkowego okresu karencji, podczas którego nowe kontrole byłyby mniej rygorystyczne, co pozwoliłoby na płynniejszą adaptację.
Zaproponowali również przedłużenie tego bardziej elastycznego wdrożenia do początku 2025 r., aby uwzględnić ruchliwe sezony wakacyjne.
Trwają plany ulepszenia obiektów granicznych i przeszkolenia dodatkowego personelu w celu skuteczniejszej obsługi kontroli EES.
Obejmuje to instalację większej liczby kiosków kompatybilnych z EES i poprawę infrastruktury w celu obsługi przewidywanego wydłużenia czasu przetwarzania.
Wysiłki te mają na celu złagodzenie opóźnień i zapewnienie, że granica pozostanie tak wydajna, jak to tylko możliwe.
Patrząc w przyszłość
Nadchodzące zmiany w EES stanowią znaczącą zmianę w zarządzaniu kontrolami granicznymi w Europie.
Chociaż system ma na celu poprawę bezpieczeństwa, stawia również wyzwania, którym należy szybko sprostać.
Pilność wyrażona przez liderów Kent podkreśla potrzebę proaktywnych działań w celu zminimalizowania zakłóceń spowodowanych przez nowy system.
W miarę zbliżania się daty wdrożenia EES, rady Kent nadal naciskają na bardziej zdecydowane działania ze strony rządu.
Współpraca między władzami lokalnymi i krajowymi, a także z partnerami z UE, będzie kluczem do skutecznego przeprowadzenia tej transformacji.