System kontroli granicznej EES będzie miał „sześciomiesięczne miękkie uruchomienie”, mówi brytyjski poseł

| 3 maja, 2024
System kontroli granicznej EES będzie miał "sześciomiesięczne miękkie uruchomienie", mówi brytyjski poseł

Brytyjski minister parlamentu (MP) powiedział, że nowy system kontroli granicznej Unii Europejskiej (UE) Entry/Exit System (EES) będzie miał łagodny okres rozruchu.

Minister ds. dróg i transportu lokalnego Guy Opperman powiedział, że łagodne uruchomienie ma rozwiązać „wiele problemów związanych z kolejkami i komplikacjami”, jak donosi The Independent.

UE wdroży nowy zautomatyzowany system kontroli granicznej EES w październiku 2024 roku.

Zamiast stempla paszportowego, EES wykorzystuje dane biometryczne podróżnych do rejestrowania ich wjazdu i wyjazdu ze strefy Schengen.

Dotyczyć to będzie wszystkich podróżnych spoza UE, zarówno posiadaczy wiz krótkoterminowych, jak i osób zwolnionych z obowiązku wizowego, takich jak obywatele Wielkiej Brytanii.

Władze ostrzegły, że EES może powodować długie kolejki, opóźnienia i korki. Wynika to z faktu, że podróżni rejestrują odciski palców i skany twarzy na granicy.

„Z pewnością mamy sześciomiesięczny okres, w którym wdrożenie tego jest faktycznie w drodze miękkiego uruchomienia” – powiedział Opperman Europejskiej Komisji Nadzoru.

Powiedział, że jeśli wystąpią długie kolejki lub opóźnienia, „zapobiegawcze środki elastyczności” pozwolą na łatwiejszy przejazd pojazdów, autokarów, samochodów ciężarowych i samochodów osobowych.

Urzędnicy ds. podróży i transportu przewidują dłuższe kolejki i opóźnienia z powodu EES na granicach między Wielką Brytanią a UE z połączonymi kontrolami.

Przeciwstawne kontrole oznaczają, że funkcjonariusze graniczni UE przeprowadzają kontrole imigracyjne, gdy podróżni są jeszcze w Wielkiej Brytanii.

Pasażerowie muszą wysiąść ze swoich pojazdów, aby zarejestrować się w systemie EES podczas przekraczania granicy w porcie Dover i tunelu pod kanałem La Manche.

EES może również powodować długie kolejki na londyńskiej stacji St. Pancras, gdzie miejsce na nowe kioski jest ograniczone.

Aplikacja mobilna EES będzie dostępna wkrótce po jej uruchomieniu

Jak oświadczyła dyrektor generalna Eurostar, Gwendoline Cazenave, aplikacja mobilna EES nie będzie gotowa na czas przed uruchomieniem systemu.

Tom Pursglove, minister stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, potwierdził to również podczas spotkania z Europejskim Komitetem Kontroli.

Polityka UE wymaga od podróżnych odwiedzających strefę Schengen po raz pierwszy rejestracji danych twarzy i odcisków palców przed funkcjonariuszem granicznym.

Opracowywana aplikacja EES ma na celu pomóc podróżnym zrobić to z wyprzedzeniem i z dala od granicy.

Zarówno UE, jak i jej państwa członkowskie uznają, że aplikacja EES „naprawdę pomoże” złagodzić wyzwania.

Pursglove powiedział, że rząd Wielkiej Brytanii „bardzo mocno czuje”, że aplikacja powinna zostać „wdrożona w pierwszym możliwym momencie”.

„Istnieją ogromne korzyści związane z próbą wykonania jak największej części tego przetwarzania na wyższym szczeblu” – powiedział komisji.

Minister spraw wewnętrznych dodał, że aplikacja EES będzie „odpowiednio kontynuowana”.

Mimo to Pursglove powiedział, że rząd będzie „nadal naciskał” na jego dostępność po uruchomieniu systemu kontroli granicznej EES.

„Istnieje determinacja, aby spróbować jak najszybciej dostarczyć rozwiązanie oparte na aplikacji” – podkreślił.

Rzecznik UE powiedział jednak, że korzystanie z aplikacji EES będzie dobrowolne dla państw członkowskich UE.

Przygotowania systemu kontroli granicznej EES

Pomimo niedostępności aplikacji, na granicach między Wielką Brytanią a UE trwają przygotowania do wdrożenia systemu EES jeszcze w tym roku.

Getlink, firma zarządzająca tunelem pod kanałem La Manche, zakończyła budowę nowego zadaszonego punktu rejestracji wstępnej EES we francuskim terminalu w Coquelles.

Pozwoli to kierowcom spoza UE korzystającym z usługi LeShuttle na podróż do Wielkiej Brytanii w celu przesłania danych paszportowych i biometrycznych.

Getlink oczekuje, że kioski potrzebne do kontroli biometrycznych zostaną ukończone do maja 2024 roku.

Trwają prace nad infrastrukturą EES w Folkestone po brytyjskiej stronie tunelu. Getlink poinformował, że kioski będą instalowane od lipca 2024 roku.

Szef portu w Dover, Doug Bannister, powiedział, że łagodzą opóźnienia EES, umożliwiając podróżnym rejestrację w EES podczas zwykłego czasu oczekiwania przed wejściem na prom.

The Telegraph donosi, że w strefie zatrzymania będzie znajdować się strefa rejestracji, w której samochody będą ustawiać się w kolejce na 90 minut do godziny przed odpłynięciem promu.

W tym czasie podróżni mogą wypełnić formularz i pobrać odciski twarzy i palców.

Natalie Elphicke, posłanka z Dover, powiedziała: „Od teraz do października jest jeszcze wiele do zrobienia”.

Wezwała rząd Wielkiej Brytanii do priorytetowego potraktowania sprawniejszego wprowadzenia EES.

„Naprawdę ważne jest, aby rząd trzymał nogę na pedale w ciągu najbliższych kilku miesięcy” – powiedział Elphicke.

Stwierdziła, że chociaż przygotowania są w toku, UE nie ujawniła w pełni wymogów regulacyjnych EES.

Brytyjski Departament Transportu współpracuje z UE, państwami członkowskimi, władzami portowymi i operatorami promowymi, aby zminimalizować opóźnienia.

Nacisk na opóźnienie uruchomienia EES do 2025 r.

Początkowo zaplanowane na 2021 r. wdrożenie EES zostało przełożone na maj 2022 r. i wrzesień 2023 r. z powodu obaw technologicznych.

Został on przesunięty na październik 2024 r., aby zminimalizować zakłócenia w podróży podczas Igrzysk Olimpijskich we Francji w okresie od lipca do września 2024 r.

Francuski związek portów lotniczych poinformował, że negocjuje z UE ponowne odroczenie EES do pierwszego kwartału 2025 roku.

Ze względu na przewidywane natężenie ruchu podczas Igrzysk Olimpijskich, paryskie lotniska nie mogły odpowiednio przygotować się na system odprawy granicznej EES.

Francuski Związek Portów Lotniczych stwierdził jednak, że UE „stoi na stanowisku”, by uruchomić EES jeszcze w tym roku.