Światowa Organizacja Turystyki Narodów Zjednoczonych (UNWTO) przewiduje, że międzynarodowa turystyka powróci do poziomu sprzed pandemii w 2024 roku.
Według pierwszego w tym roku Światowego Barometru Turystyki UNWTO, w 2023 r. odnotowano szacunkowo 1,3 miliarda międzynarodowych przyjazdów.
Oznacza to, że w 2023 r. międzynarodowa turystyka osiągnie 88% poziomu sprzed pandemii, czyli roku 2019.
Oczekuje się, że rosnące ożywienie azjatyckich rynków i miejsc docelowych będzie wspierać całkowite ożywienie do końca 2024 roku.
Pełne ożywienie turystyki będzie również związane z uwolnieniem pozostałego stłumionego popytu i rozwojem połączeń lotniczych.
„Najnowsze dane UNWTO podkreślają odporność i szybkie ożywienie turystyki, a liczby sprzed pandemii spodziewane są do końca 2024 r.” – powiedział sekretarz generalny UNWTO Zurab Pololikashvili w komunikacie prasowym.
Dodał: „Odbicie już teraz ma znaczący wpływ na gospodarkę, miejsca pracy, wzrost i możliwości dla społeczności na całym świecie”.
„Liczby te przypominają również o kluczowym zadaniu, jakim jest postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju i integracji w rozwoju turystyki” – powiedział Pololikashvili.
Europa jest najczęściej odwiedzanym regionem w 2023 roku
Najnowszy Światowy Barometr Turystyki UNWTO wykazał, że Europa jest najczęściej odwiedzanym regionem świata.
Turystyka międzynarodowa w Europie osiągnęła 94 procent poziomu z 2019 roku. Wynika to głównie z popytu wewnątrzregionalnego i podróży ze Stanów Zjednoczonych (USA).
W ubiegłym roku Europa, a konkretnie Londyn, stała się najbardziej popularnym kierunkiem wśród amerykańskich podróżnych.
W 2023 r. dane UNTWO wykazały, że Bliski Wschód był jedynym regionem, który pokonał poziomy sprzed pandemii. Odnotowano 22-procentowy wzrost liczby przyjazdów w porównaniu z 2019 rokiem.
W międzyczasie Afryka miała 96 procent odwiedzających sprzed pandemii, podczas gdy obie Ameryki osiągnęły 90 procent.
Region Azji i Pacyfiku osiągnął tylko 65% poziomu z 2019 r. po ponownym otwarciu kilku miejsc docelowych.
Poziomy ożywienia w regionie Azji i Pacyfiku są jednak zróżnicowane. Azja Południowa to już 87%, podczas gdy Azja Północno-Wschodnia to 55%.
Z drugiej strony, podregiony południowej Europy śródziemnomorskiej, Karaibów, Ameryki Środkowej i Afryki Północnej przekroczyły już poziomy sprzed pandemii.
Wpływ turystyki międzynarodowej na gospodarkę
W 2023 r. wpływy z turystyki międzynarodowej wyniosły 1,4 bln USD dla światowej gospodarki. Stanowi to około 93 procent całkowitych globalnych zarobków w 2019 roku.
Tymczasem przychody z całkowitego eksportu z turystyki, w tym transportu pasażerskiego, wyniosły w 2023 r. 1,6 bln USD. To 95 procent eksportu turystycznego w roku poprzedzającym pandemię.
Wstępne szacunki wkładu gospodarczego poprzez bezpośredni produkt krajowy brutto w turystyce (TDGDP) sugerują, że w 2023 r. wyniesie on 3,3 bln USD. Stanowi to około trzech procent globalnego PKB.
Pokazuje to odbicie TDGDP do poziomów sprzed pandemii, napędzane przez silną turystykę krajową i międzynarodową.
Dodatkowo, poprawę kondycji gospodarki można również zaobserwować w pozytywnych wynikach różnych wskaźników branżowych.
W 2023 r. przychody z turystyki znacznie wzrosły w wielu miejscach, a w niektórych przekroczyły wzrost liczby odwiedzających.
Główne rynki podróży zagranicznych również wykazały wysoki popyt, przekraczający poziomy z 2019 roku.
Według UNWTO Tourism Recovery Tracker, trwające ożywienie jest widoczne w kluczowych wskaźnikach branżowych.
Zarówno międzynarodowa przepustowość lotnicza, jak i popyt pasażerski powróciły do około 90 procent poziomów sprzed pandemii do października 2023 roku.
Jest to oparte na danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).
Tymczasem globalny wskaźnik obłożenia miejsc noclegowych osiągnął w listopadzie 65%. Jest to wzrost z 62% w tym samym miesiącu rok wcześniej.
Szacunki opierają się na danych dostarczonych przez STR, firmę oferującą analizy porównawcze, analityczne i spostrzeżenia dla globalnej branży hotelarskiej.
Turystyka międzynarodowa w 2024 r.
Przewiduje się, że turystyka międzynarodowa powróci do poziomu sprzed pandemii w 2024 roku. UNWTO sugeruje szacunkowy dwuprocentowy wzrost od 2019 roku.
Wzrost ożywienia będzie jednak nadal zależał od ożywienia turystyki w Azji oraz ryzyka gospodarczego i geopolitycznego.
Od 2023 r. Europa, obie Ameryki i Bliski Wschód będą nadal napędzać ruch turystyczny i wydatki na całym świecie.
Przewiduje się, że Europa ponownie odegra znaczącą rolę w pobudzaniu turystyki międzynarodowej w 2024 roku.
Rozszerzenie strefy Schengen o Bułgarię i Rumunię oraz zbliżające się Igrzyska Olimpijskie w Paryżu przyczynią się do wzrostu turystyki w Europie.
Ulepszona polityka wizowa Chin, która otwiera kraj na większą liczbę turystów i firm, ma również zwiększyć liczbę turystów w Azji.
Ułatwienia wizowe i podróżne będą również promować podróże do i wokół Bliskiego Wschodu i Afryki z blokiem Zatoki Perskiej.
Rada Współpracy Zatoki Perskiej (GCC) zamierza wprowadzić jednolitą wizę turystyczną, podobną do wizy Schengen, aby ułatwić podróżowanie.
Znaczne podróże z USA, wspierane przez silną amerykańską walutę, będą nadal przynosić korzyści destynacjom w obu Amerykach i poza nimi.
Wyzwania gospodarcze i geopolityczne, takie jak inflacja, wysokie stopy procentowe, ceny paliw i zakłócenia w handlu, będą miały wpływ na koszty transportu i zakwaterowania w tym roku.
Biorąc pod uwagę obecną sytuację, turyści prawdopodobnie postawią na stosunek jakości do ceny i wybiorą miejsca położone bliżej ich domów.
Oczekuje się, że znaczenie zrównoważonych praktyk i zdolności adaptacyjnych również wzrośnie, wpływając na wybory konsumentów.