Bardzo oczekiwany system wjazdu/wyjazdu Unii Europejskiej (UE) (EES) może napotkać dalsze opóźnienia, mimo że jego uruchomienie zaplanowano na 10 listopada.
UE wielokrotnie odkładała wprowadzenie nowego zautomatyzowanego systemu od czasu jego pierwotnego uruchomienia w 2021 roku.
UE niedawno potwierdziła nową datę uruchomienia w listopadzie, miesiąc później niż poprzednia data docelowa 6 października.
Podczas gdy niektórzy twierdzą, że UE jest zdecydowana uruchomić EES w listopadzie, inny raport sugeruje potencjalnie więcej opóźnień.
Rzecznik Komisji Europejskiej przyznał niedawno, że UE może nie dotrzymać terminu uruchomienia EES.
„Wdrożenie systemu takiego jak EES jest złożoną operacją i nie można całkowicie wykluczyć opóźnień” – powiedział BBC rzecznik UE.
EES ma na celu usprawnienie i poprawę kontroli granicznych
EES ma na celu modernizację i usprawnienie kontroli granicznej poprzez zastąpienie stemplowania paszportów gromadzeniem danych biometrycznych.
W ramach nowego systemu wszyscy obywatele i rezydenci spoza UE muszą przekazywać dane biometryczne, takie jak odciski palców i skany twarzy, przy wjeździe lub wyjeździe na granicy.
Podróżni spoza UE obejmują turystów, gości biznesowych i obywateli brytyjskich, którzy po Brexicie zostaną uznani za obywateli państw trzecich.
Celem jest poprawa bezpieczeństwa poprzez śledzenie osób przedłużających wizę i wykrywanie osób, które mogą stanowić zagrożenie.
„System wjazdu/wyjazdu jest kluczową częścią naszej strategii mającej na celu zwiększenie bezpieczeństwa strefy Schengen”, powiedziała Ylva Johansson, komisarz UE do spraw wewnętrznych.
Po pełnym wdrożeniu system EES poprawi wydajność przetwarzania danych na granicach i zmniejszy ryzyko błędów związanych z ręcznym stemplowaniem paszportów.
Opóźnienie wdrożenia EES z powodu wyzwań technicznych i logistycznych
UE wielokrotnie opóźniała uruchomienie EES z powodu trudności technicznych i logistycznych.
Państwa członkowskie, takie jak Francja, Niemcy i Holandia, wyraziły obawy co do swojej gotowości do wprowadzenia systemu.
Te trzy kluczowe kraje UE wyraziły obawy co do potrzeby przeprowadzenia szeroko zakrojonych testów nowego systemu granicznego.
Urzędnicy obawiają się, że zbyt szybkie wdrożenie systemu może spowodować znaczne zakłócenia w podróżowaniu na głównych przejściach granicznych.
Jest to poważny problem, zwłaszcza w przypadku punktów o dużym natężeniu ruchu, takich jak paryskie lotnisko Charles de Gaulle czy port Dover w Wielkiej Brytanii.
Na wielu lotniskach i przejściach granicznych wciąż brakuje niezbędnych technologii, takich jak biometryczne kioski rejestracyjne i skanery do rozpoznawania twarzy.
Według raportu, port w Dover nie otrzymał jeszcze tabletów, aby w jakikolwiek sposób przetestować system.
Wciąż jednak modernizuje swoją infrastrukturę, w tym buduje specjalne obiekty do przeprowadzania kontroli.
Modernizacja tych obiektów, testowanie nowych technologii i zatrudnianie nowych pracowników może być kosztowne i czasochłonne, co dodatkowo przyczynia się do opóźnień.
Mimo to, rzecznik Komisji Europejskiej potwierdził w rozmowie z Gibraltar Chronicle, że listopadowy termin jest nadal oficjalny.
Komisja aktywnie pomaga wszystkim państwom członkowskim, które potrzebują wsparcia, aby zapewnić ich pełną gotowość do uruchomienia EES w listopadzie.
Mniejsze, regionalne europejskie porty lotnicze stoją przed większymi wyzwaniami
Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) ostrzega, że wiele regionalnych i małych lotnisk nie jest jeszcze gotowych na EES.
Podczas gdy duże porty lotnicze prawdopodobnie poradzą sobie z wdrożeniem EES z mniejszą liczbą problemów, mniejsze porty lotnicze w całej UE mogą napotkać znaczne trudności.
Regionalne, mniejsze porty lotnicze często nie dysponują odpowiednią przestrzenią i personelem niezbędnym do obsługi wydłużonego czasu przetwarzania danych związanego z kontrolami biometrycznymi.
„Małe lotniska znajdą się w trudnej sytuacji” – powiedział The Standard wysoki rangą brytyjski urzędnik ds. transportu.
Chociaż źródło nie wymieniło konkretnych lotnisk, lokalizacje w popularnych obszarach turystycznych mogą być najbardziej dotknięte,
Podróżni z Wielkiej Brytanii i spoza UE lecący na mniejsze europejskie lotniska, które obsługują dużą liczbę przylotów z zagranicy, mogą napotkać większe opóźnienia.
Biorąc to pod uwagę, Brytyjczycy i inni obcokrajowcy latający na mniejsze lotniska UE powinni spodziewać się dłuższego czasu oczekiwania po wprowadzeniu systemu.
Starszy urzędnik ds. transportu w Wielkiej Brytanii zauważył również, że EES uruchamia się jednocześnie, zwiększając prawdopodobieństwo zakłóceń.
Potencjalny dłuższy czas oczekiwania jest niepokojący, ponieważ nawet niewielkie opóźnienia mogą się sumować, szczególnie w szczytowych okresach podróży.
Potencjalne rozwiązania problemów utrudniających wdrożenie EES
Według doniesień UE rozważa takie opcje, jak stopniowe wdrażanie EES lub miękkie wdrożenie. Nie ogłoszono jednak żadnych konkretnych planów.
Opcje te mogą dać nieprzygotowanym przejściom granicznym więcej czasu na przygotowanie lub przeprowadzenie testów w rzeczywistych środowiskach.
To etapowe podejście mogłoby obejmować uruchomienie EES na mniej zatłoczonych granicach i stopniowe rozszerzanie go na punkty graniczne o dużym natężeniu ruchu.
Brytyjscy urzędnicy zaproponowali również„zawór bezpieczeństwa„, aby zapobiec poważnym zakłóceniom w podróżowaniu.
Zawór bezpieczeństwa pozwoliłby funkcjonariuszom granicznym UE na tymczasowe wstrzymanie kontroli biometrycznych w szczytowych okresach podróży, aby utrzymać kolejki w ryzach.
Opracowywana aplikacja mobilna może umożliwić podróżnym wstępną rejestrację przed przybyciem na granicę, aby zapobiec dłuższemu oczekiwaniu.
Jednak przepisy UE obecnie to uniemożliwiają, ponieważ podróżni muszą przedstawić paszport i dane biometryczne na granicy.
Chociaż aplikacja ta mogłaby pomóc zmniejszyć opóźnienia, prawdopodobnie nie będzie gotowa przed uruchomieniem EES.
Raporty mówią również, że gdy ta aplikacja mobilna będzie gotowa, państwa członkowskie UE zdecydują, czy ją przyjąć.
Przygotowanie do uruchomienia EES
Podróżni muszą być na bieżąco informowani o najnowszych aktualizacjach dotyczących EES.
W związku z prawdopodobnym wydłużeniem czasu przetwarzania danych, podróżni muszą przeznaczyć dodatkowy czas na przejściach granicznych.
Będzie to miało kluczowe znaczenie na wczesnych etapach EES, ale może utrzymywać się przez rok.
W miarę zbliżania się daty uruchomienia EES, UE i kraje sąsiadujące muszą współpracować, aby zapewnić płynne przejście.