Nowy system wjazdu/wyjazdu (EES) Unii Europejskiej (UE), który początkowo miał zostać uruchomiony 10 listopada, został ponownie przełożony.
Ylva Johansson, komisarz UE do spraw wewnętrznych, potwierdziła brak gotowości bloku do pełnego wdrożenia.
Powiedziała BBC: „To jasne, że nie będziemy gotowi na 10 listopada”.
Zamiast tego Johansson ogłosił, że UE przyjmie stopniowe wdrażanie lub stopniowe podejście do jego uruchomienia.
Pozwoliłoby to większej liczbie krajów UE na sfinalizowanie niezbędnych przygotowań.
Johansson nie ogłosił jednak nowego harmonogramu stopniowego wdrażania EES.
Początkowo EES miał zostać wystrzelony w 2022 r., ale był wielokrotnie przesuwany z powodu wyzwań technicznych i logistycznych.
Przyczyny opóźnień EES
EES ma na celu zautomatyzowanie procesu rejestrowania wjazdu i wyjazdu podróżnych spoza UE ze strefy Schengen.
Zamiast stempli paszportowych, nowy system będzie wykorzystywał dane biometryczne, takie jak skany odcisków palców i rozpoznawanie twarzy.
EES ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa granic, ograniczenie nielegalnej imigracji i usprawnienie procesu monitorowania przekroczenia terminu ważności wizy.
Rzecznik Komisji Europejskiej ujawnił niedawno, że UE nie może całkowicie wykluczyć dalszych opóźnień EES.
Wynika to przede wszystkim ze złożoności operacji i stabilności systemu.
Jednak instalacja niezbędnego sprzętu na przejściach granicznych okazała się trudniejsza niż oczekiwano.
Wiele państw członkowskich UE miało trudności ze spełnieniem wymagań technologicznych systemu.
Było to szczególnie trudne w przypadku punktów granicznych o dużym natężeniu ruchu oraz tych o ograniczonej przestrzeni i infrastrukturze.
Johansson wyjaśnił, że pośpieszne uruchomienie systemu bez zapewnienia odpowiedniej funkcjonalności mogłoby spowodować znaczące zakłócenia.
„Ważne jest, aby wszystkie systemy działały sprawnie, aby uniknąć chaosu na granicach” – powiedział Johansson.
Ostatnią rzeczą, jakiej chce UE, jest narażanie podróżnych na duże opóźnienia z powodu źle wykonanej technologii.
Obawy dotyczące gotowości infrastruktury i zdolności do obsługi danych biometrycznych były wielokrotnie podnoszone w miesiącach poprzedzających listopad.
Skanery linii papilarnych i urządzenia do rozpoznawania twarzy nadal muszą być zainstalowane w wielu kluczowych punktach wejścia, w tym w porcie Dover.
Wielu urzędników lotniskowych i portowych wyraziło również obawy, że nowy system nie został przetestowany w warunkach rzeczywistych.
Francja, Niemcy i Holandia napisały do Komisji Europejskiej w sprawie tych obaw.
W tych trzech kluczowych krajach znajdują się główne węzły lotnicze UE. Odpowiadają one za 40 procent podróży do strefy Schengen.
Jeśli system zostałby wdrożony bez rozwiązania tych kwestii, zatory na granicach mogłyby prowadzić do znacznych opóźnień podróży.
Stopniowe wdrażanie EES: bezpieczniejsze podejście
Ministrowie UE mają omówić plan awaryjny EES podczas spotkania w Luksemburgu.
Jedną z opcji stopniowego podejścia do systemu jest to, że niektóre kraje i przejścia graniczne, które są gotowe, będą korzystać z systemu w pierwszej kolejności.
Inne kraje zaczną korzystać z systemu w późniejszym terminie, gdy zakończą przygotowania do nowego systemu.
Kraje o bardziej zaawansowanej infrastrukturze granicznej, takie jak Francja i Niemcy, mogą być jednymi z pierwszych, które wprowadzą ten system.
Mniejsze regionalne porty lotnicze mogłyby pójść w ich ślady po zainstalowaniu niezbędnej technologii.
To etapowe podejście pozwoli UE zidentyfikować i rozwiązać wszelkie potencjalne problemy, zanim system będzie w pełni operacyjny.
Johansson podkreślił, że takie podejście jest „praktycznym rozwiązaniem” i pozwoli na płynniejsze przejście.
„Potrzebujemy praktycznego rozwiązania, które zadziała dla wszystkich” – powiedziała – „a to stopniowe podejście daje nam elastyczność w rozwiązywaniu pojawiających się problemów.
Dzięki rozłożeniu w czasie wdrożenia nowych procedur, UE ma nadzieję uniknąć przeciążenia punktów granicznych nowymi procedurami.
Państwa członkowskie UE będą miały również więcej czasu na przeszkolenie personelu, przetestowanie systemów biometrycznych i wprowadzenie zmian w oparciu o rzeczywiste wyniki.
Ten przewodnik krok po kroku może pomóc zmniejszyć zatory i zamieszanie na ruchliwych przejściach granicznych, zwłaszcza w początkowej fazie uruchamiania.
Inną opcją jest zawór bezpieczeństwa, który pozwoli funkcjonariuszom granicznym UE zawiesić kontrole biometryczne, gdy kolejki staną się niemożliwe do opanowania.
Inną opcją jest zmiana przepisów UE, aby umożliwić podróżnym rejestrowanie danych biometrycznych z dala od granicy i z wyprzedzeniem.
Można to zrobić za pomocą aplikacji mobilnej lub w bezpiecznych lokalizacjach z dala od portów lub lotnisk.
Wpływ EES na przejścia graniczne i podróżnych
W przypadku podróżnych oczekuje się, że EES z czasem uprości procedury wjazdu.
Oczekuje się jednak, że nowy system spowoduje opóźnienia na początkowych etapach, zwłaszcza w godzinach szczytu.
Wynika to ze złożoności tworzenia nowej infrastruktury, korzystania z technologii biometrycznej i szkolenia personelu w zakresie pomocy podróżnym.
Spodziewane opóźnienia spowodowane przez EES są ogromnym zmartwieniem, szczególnie w ruchliwych punktach granicznych, takich jak port Dover w Wielkiej Brytanii.
Port jest głównym przejściem między Wielką Brytanią a UE, przez które codziennie przejeżdżają miliony pojazdów i pasażerów.
Urzędnicy z Dover ostrzegli, że czas oczekiwania może znacznie wzrosnąć – 14 godzin w najgorszym przypadku – po wdrożeniu EES.
Długie kolejki mogą również powodować korki w lokalnej społeczności Kent i zakłócać nie tylko podróże, ale także lokalną gospodarkę.
Opóźnienia te mogą mieć wpływ na miliony podróżnych na zatłoczonych lotniskach i w Eurotunelu, gdzie zatory są już problemem.
Aby zminimalizować zakłócenia, rząd Wielkiej Brytanii ściśle współpracuje z portami i liniami lotniczymi, aby upewnić się, że są one przygotowane.
Zainwestowała również 10,5 mln euro w poprawę gotowości EES na głównych przejściach granicznych między Wielką Brytanią a UE.
Większość funduszy zostanie przeznaczona na port w Dover w hrabstwie Kent, tunel pod kanałem La Manche w Folkestone i stację Eurostar St. Pancras.
Podróżujący do Europy powinni sprawdzać i być na bieżąco ze zmianami w procedurach granicznych i potencjalnymi opóźnieniami.
Podczas początkowego wdrażania systemu EES muszą one uwzględnić dodatkowy czas oczekiwania, ponieważ granica przechodzi na nowy system.
Podczas gdy uruchomienie EES ponownie się opóźnia, Komisja Europejska współpracuje z państwami członkowskimi, aby zapewnić, że wszystkie granice są przygotowane do obsługi nowej technologii.
Oczekuje się, że stopniowe wdrażanie EES nastąpi w 2025 roku.