Unia Europejska (UE) przesłała Zjednoczonemu Królestwu (UK) uzasadnioną opinię w sprawie wdrożenia przez to państwo umowy o wystąpieniu.
Umowa o wystąpieniu zabezpiecza prawa obywateli UE mieszkających w Wielkiej Brytanii i obywateli Wielkiej Brytanii mieszkających w krajach UE po opuszczeniu UE przez Wielką Brytanię w 2020 roku.
Obejmuje to osoby, które przeprowadziły się do Wielkiej Brytanii lub państwa członkowskiego UE w okresie przejściowym Brexitu pod koniec 2020 roku.
Umowa gwarantuje, że ci obywatele i ich rodziny zachowają zasadniczo te same prawa, które mieli przed opuszczeniem UE przez Wielką Brytanię.
Obejmuje to prawo do życia, nauki, pracy i swobodnego podróżowania między Wielką Brytanią a UE.
Uzasadniona opinia UE dotyczy kwestii związanych z prawami obywateli UE mieszkających w Wielkiej Brytanii oraz przestrzeganiem przez Wielką Brytanię uzgodnionych warunków.
Wielka Brytania ma dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i podjęcie niezbędnych działań w odpowiedzi na obawy UE.
Uzasadniona opinia UE na temat wdrożenia umowy o wystąpieniu przez Wielką Brytanię
Uzasadniona opinia UE jest formalnym wnioskiem do Wielkiej Brytanii o zajęcie się konkretnymi kwestiami dotyczącymi umowy o wystąpieniu.
Odnosi się to głównie do Systemu Rozliczeń z Unią Europejską (EUSS), brytyjskiego programu, który egzekwuje umowę o wystąpieniu.
Program ten został ustanowiony w celu ochrony praw obywateli UE i ich rodzin mieszkających w Wielkiej Brytanii po Brexicie.
W ramach EUSS obywatele europejscy i ich rodziny mieszkający w Wielkiej Brytanii przez pięć lat przed Brexitem otrzymują status osoby osiedlonej.
Rezydenci przebywający w Wielkiej Brytanii przez okres krótszy niż pięć lat otrzymują status osoby osiedlonej i mogą ubiegać się o status osoby osiedlonej po upływie pięciu lat.
UE wyraziła jednak obawy co do niedociągnięć Wielkiej Brytanii w obsłudze niektórych aspektów umowy.
Obawy dotyczą między innymi prawa do swobodnego przemieszczania się i pobytu, przepływu pracowników i swobody przedsiębiorczości.
Koncentruje się na następujących kluczowych obszarach, w których uważa, że Wielka Brytania nie jest w pełni zgodna z umową o wystąpieniu:
System rozliczeń UE
Wielu obywateli UE zgłosiło trudności i opóźnienia w uzyskaniu statusu osoby osiedlonej, który zapewnia im prawo do życia i pracy w Wielkiej Brytanii.
Prawa pobytu
UE podkreśla, że osoby, które jeszcze nie złożyły wniosku o status osoby osiedlonej lub go nie otrzymały, nie powinny być dyskryminowane ani napotykać niepotrzebnych przeszkód.
Swobodny przepływ
Odnosi się to do zakłóceń w podróżowaniu i ograniczeń w swobodnym przepływie obywateli UE w Wielkiej Brytanii i państwach członkowskich UE.
UE żąda od Wielkiej Brytanii egzekwowania wszystkich warunków umowy o wystąpieniu
UE wysłała do Wielkiej Brytanii formalne zawiadomienie dotyczące tych samych kwestii związanych z przestrzeganiem warunków umowy o wystąpieniu w 2020 r.
Jednak kilka kwestii nadal wymaga rozwiązania, co powoduje trudności dla obywateli UE i ich rodzin mieszkających w Wielkiej Brytanii.
Teraz, gdy UE przesłała uzasadnioną opinię, Wielka Brytania ma dwa miesiące na zajęcie się tymi kwestiami i zapewnienie pełnej zgodności z umową o wystąpieniu.
Niezastosowanie się do tego wymogu może skutkować dalszymi działaniami prawnymi ze strony UE, w tym skierowaniem sprawy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Wezwania do zreformowania systemu rozliczeń UE
Kilka organizacji działających na rzecz praw obywateli UE wezwało rząd Wielkiej Brytanii do zreformowania unijnego systemu osiedleńczego.
W sumie 76 organizacji podpisało list skierowany do nowego premiera Wielkiej Brytanii, Sir Keira Starmera, aby uczynić EUSS bardziej wydajnym i dostępnym.
Grupy te twierdzą, że obecny system jest zbyt skomplikowany i niepotrzebnie obciąża wnioskodawców.
W liście opublikowanym przez The3Million zasugerowano, że naprawa EUSS może pomóc poprawić stosunki między Wielką Brytanią a UE.
The3Million to grupa reprezentująca obywateli UE, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) i Szwajcarii mieszkających w Wielkiej Brytanii, która prowadzi kampanie na rzecz ich praw.
Zaległości w rozpatrywaniu wniosków EUSS
Grupy rzeczników wzywają rząd Wielkiej Brytanii do usunięcia zaległości w rozpatrywaniu wniosków EUSS.
Najnowsze dane pokazują, że obywatele UE złożyli ponad sześć milionów wniosków w ramach unijnego systemu osiedleńczego.
Jednak tysiące wniosków EUSS wciąż czeka na decyzję.
Zaległości te wywołały niepokój wśród obywateli UE, którzy nie są pewni swojej przyszłości w Wielkiej Brytanii.
Obsługa spóźnionych wniosków EUSS
Grupy wzywają również Wielką Brytanię do zmiany sposobu, w jaki rozpatruje ona spóźnione wnioski do unijnego systemu osiedleńczego.
Osoby, które kwalifikują się do uzyskania statusu osoby osiedlonej w ramach programu, powinny nadal mieć możliwość złożenia wniosku i odzyskania swoich praw.
Ich prawa nie powinny być odbierane wyłącznie z powodu spóźnionego wniosku.
Wydawanie więcej niż tylko cyfrowego statusu imigracyjnego
Kolejnym zaleceniem poruszonym przez The3Million jest przyznanie osobom osiedlonym w ramach EUSS czegoś więcej niż tylko statusu cyfrowego.
Grupa podkreśliła, że cyfrowy status imigracyjny jest niedostępny dla wielu osób, które nie mają dostępu do Internetu lub nie znają się na technologii.
Dodano, że „ostatnie doniesienia medialne wykazały, że systemy danych Home Office są poważnie zagrożone”.
System pokazywał uszkodzone rekordy i błędy, nieprawidłowe zdjęcia oraz mieszankę poprawnych i niedokładnych danych.
Umowa o wystąpieniu i nowe systemy kontroli granicznej
Grupa podniosła te same obawy podczas dochodzenia komisji parlamentu brytyjskiego w sprawie nowych systemów kontroli granicznej.
Monique Hawkins z The3Million zaapelowała do rządu o opóźnienie wprowadzenia powszechnej elektronicznej autoryzacji podróży (ETA).
Zaleciła, aby zamiast tego skupić się na przekształceniu fizycznych statusów imigracyjnych w cyfrowe rejestry imigracyjne lub e-wizy.
Przejście na eVisas ma na celu usprawnienie procesu imigracyjnego w Wielkiej Brytanii i poprawę bezpieczeństwa granic.
Jednak ambitny harmonogram transformacji budzi obawy o jej potencjalny wpływ na miliony obcokrajowców mieszkających w Wielkiej Brytanii.
Bardziej powszechne wdrożenie ETA może utrudnić podróżowanie obywatelom spoza Wielkiej Brytanii.
Tylko osoby posiadające ważny status imigracyjny w Wielkiej Brytanii, w tym status wstępnie osiedlonego i osiedlonego w ramach EUSS, są zwolnione z brytyjskiego programu ETA.
Unijny system wjazdu/wyjazdu (EES) oraz europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) mogą również prowadzić do większych komplikacji.
Osoby z ważnym miejscem zamieszkania w dowolnym państwie członkowskim UE będą zwolnione z EES.