Dyrektor portu Normany ostrzega przed potencjalnymi opóźnieniami w związku z uruchomieniem przez Unię Europejską (UE) nowego systemu wjazdu/wyjazdu (EES) w listopadzie 2024 r.
Nowy system ma na celu poprawę bezpieczeństwa i śledzenie ruchu podróżnych spoza UE wjeżdżających do strefy Schengen i opuszczających ją.
Będzie on wymagał od posiadaczy wiz krótkoterminowych i osób podróżujących bez wizy przesyłania danych biometrycznych, w tym odcisków palców i skanów twarzy.
Jednak ograniczony czas testów oraz obawy związane z gotowością sprzętu i personelu doprowadziły do przewidywanych długich opóźnień na przejściach granicznych.
Oczekuje się, że zakłócenia w podróżowaniu pogorszą się w głównych punktach wjazdu, w szczególności w portach we Francji i Wielkiej Brytanii.
Spodziewane opóźnienia we francuskich portach
EES zastąpi tradycyjny proces stemplowania paszportów na przejściach granicznych bardziej nowoczesnym i bezpiecznym systemem.
Chociaż EES obiecuje wzmocnić bezpieczeństwo granic UE, kilku urzędników wyraziło obawy co do jego potencjalnego wpływu na czas oczekiwania.
Jérôme Chauvet, dyrektor Ports de Normandie, wyraził zaniepokojenie opóźnieniami EES w wywiadzie dla The Connexion.
Ports de Normandie nadzoruje francuskie porty Cherbourg, Caen-Ouistreham i Dieppe.
Porty te są wykorzystywane przez Brittany Ferries, DFDS, Irish Ferries i Stena Line dla Irlandii.
Ostrzegł, że EES wpłynie nie tylko na przeprawy do Wielkiej Brytanii, ale także na osoby spoza UE podróżujące na trasie Irlandia-Francja.
Ograniczony czas testowania EES
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych opóźniło wszelkie testy w portach we Francji ze względu na Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie Paryż 2024.
Globalne wydarzenia sportowe odciągnęły zasoby i uwagę francuskiego rządu od przygotowań do EES.
W rezultacie porty w Normandii, takie jak Cherbourg i Ouistreham, nie były w stanie przeprowadzić próbnych operacji, aby upewnić się, że system będzie działał wydajnie.
„Nie przeprowadzono testów w żadnym porcie, więc nie znamy jeszcze dobrze sprzętu i nie wiemy, jak będzie działał” – przyznał Chauvet.
Dodał, że brak testów i przygotowania może prowadzić do znacznych opóźnień na przejściach granicznych.
Oczekuje się, że spowoduje to długie kolejki, szczególnie w ruchliwych portach, takich jak Cherbourg, Caen-Ouistreham i Dieppe.
Dodał, że technologia wykorzystywana do zbierania odcisków palców i skanowania twarzy jest wciąż nieznana pracownikom portu.
„Nie mamy zbyt dużej wiedzy na temat interfejsów kiosków. Będziemy odkrywać wszystko w miarę postępów”, wyjaśnił Chauvet.
To sprawiło, że wielu urzędników nie jest pewnych skuteczności EES po jego uruchomieniu.
Brak gotowości i problemy kadrowe
Francuski rząd zapewnił portom niezbędny sprzęt EES, taki jak tablety i kioski do rejestracji biometrycznej.
Chauvet zwrócił jednak uwagę, że zatrudnienie personelu do obsługi tej technologii było wyzwaniem.
Porty takie jak Dieppe i Caen-Ouistreham mają ograniczoną liczbę przystanków promowych dziennie.
Sprawia to, że rekrutacja pracowników, którzy mogą pracować w nieregularnych godzinach, jest trudna i potencjalnie kosztowna.
Personel zatrudniony w tych portach będzie również musiał mówić po angielsku i obsługiwać złożone zadania związane z rejestracją podróżnych.
Chauvet dodał, że budowa zadaszonych przestrzeni dla pasażerów promów w celu rejestracji danych biometrycznych była najbardziej kosztowna.
Kolejną inwestycją jest umieszczenie oznakowań, które będą kierować ludzi w zależności od tego, czy są obywatelami UE, czy spoza UE.
Ze względu na znaczne koszty, niektóre porty rozważają przerzucenie wydatków na firmy promowe, ryzykując wzrost cen biletów.
Wielka Brytania podziela obawy dotyczące opóźnień i ograniczonego czasu testów
Obawy dotyczące opóźnień i ograniczonego czasu testowania EES wykraczają poza Francję.
W Wielkiej Brytanii urzędnicy z hrabstwa Kent wyrazili obawy o to, jak system może wpłynąć na port w Dover.
Port w Dover, jeden z najbardziej ruchliwych portów promowych łączących Wielką Brytanię z UE, już teraz boryka się z zatorami spowodowanymi kontrolami po Brexicie.
Oczekuje się, że Dover napotka jeszcze więcej opóźnień po wprowadzeniu EES, ponieważ będzie miał również ograniczony czas na testowanie EES.
Władze Kent ostrzegły, że opóźnienia mogą sięgnąć nawet 14 godzin, jeśli system napotka problemy.
Nawet najmniejsze opóźnienie w przeliczeniu na pasażera może się sumować, powodując ogromne spiętrzenie ruchu i korki w Kent.
Biura podróży, w tym Visit Kent, zgłosiły obawy dotyczące wpływu przewidywanego opóźnienia na turystykę i lokalne firmy.
Czego mogą oczekiwać podróżni
Ports de Normandie, podobnie jak port w Dover, będzie wykorzystywał tablety głównie do przetwarzania pasażerów w pojazdach, a nie podróżujących pieszo.
Podróżujący pieszo zostaną przewiezieni do terminalu promowego, gdzie będą mogli dokonać wstępnej rejestracji w kioskach przed przejściem przez kontrolę imigracyjną.
Osoby w samochodach będą wstępnie rejestrowane w kolejce oczekujących na przekroczenie granicy.
Procedury EES dla pasażerów autokarów zależą od portu.
Caen-Ouistreham będzie miało wyznaczoną przestrzeń dla pasażerów. W Dieppe pasażerowie autokarów muszą wysiąść i skorzystać z kiosków na terminalach promowych.
Pasażerowie prywatnych pojazdów w porcie Dover będą korzystać z tabletów, podczas gdy autokary będą korzystać ze specjalnych pasów wyposażonych w kioski EES.
Inne połączenia między Wielką Brytanią a UE, takie jak Eurostar i tunel pod kanałem La Manche, również zainwestowały w kioski EES i dodatkową infrastrukturę.
Biorąc pod uwagę potencjalne opóźnienia, urzędnicy zalecają podróżnym przybycie do portów i przejść granicznych wcześniej niż zwykle.
Ma to na celu uwzględnienie dodatkowego czasu potrzebnego na rejestrację i przetwarzanie odcisków palców i skanów twarzy.
Eksperci ds. podróży przewidują opóźnienia po wstępnej rejestracji ze względu na możliwe awarie EES, ponieważ system pozostaje stosunkowo nieprzetestowany.
Pomimo obaw, UE kontynuuje wdrażanie systemu EES, poprawiając bezpieczeństwo granic i ograniczając nielegalną imigrację.
Jednak, jak zauważył Chauvet i inni urzędnicy, prawdziwy wpływ systemu będzie widoczny dopiero po jego pełnym uruchomieniu.