Wielka Brytania przeznacza 10,5 miliona funtów na poprawę przygotowań do cyfrowego systemu granicznego UE

| 30 sierpnia, 2024
Wielka Brytania przeznacza 10,5 miliona funtów na poprawę przygotowań do cyfrowego systemu granicznego UE
Zdjęcie dzięki uprzejmości Helmuta Zozmanna za pośrednictwem Wikimedia Commons

Wielka Brytania (UK) podejmuje proaktywne kroki, aby zapewnić swoim obywatelom płynne podróżowanie, ponieważ Unia Europejska (UE) uruchamia nowy cyfrowy system graniczny.

W dniu 27 sierpnia ogłosiła znaczny pakiet finansowania w wysokości 10,5 miliona funtów na modernizację kluczowych węzłów komunikacyjnych i przygotowanie ich do unijnego systemu wjazdu/wyjazdu (EES).

Pakiet ten przyniesie korzyści portowi w Dover, terminalowi Eurostar St. Pancras w Londynie oraz tunelowi pod kanałem La Manche (Eurotunnel) w Folkestone.

Ogłoszenie pojawiło się po tym, jak UE potwierdziła, że jej nowy cyfrowy system graniczny zostanie uruchomiony w listopadzie.

Dzieje się tak również po tym, jak rząd Partii Pracy oświadczył, że przygotowania do EES są niewystarczające, aby skutecznie uniknąć zakłóceń w podróży i chaosu.

EES będzie wymagał od podróżnych spoza UE rejestracji danych osobowych, paszportowych i biometrycznych, takich jak odciski palców i skany twarzy.

Obejmuje to obywateli brytyjskich podróżujących do Europy kontynentalnej na wakacje lub odwiedzających rodzinę i przyjaciół.

Rozwiązanie problemu niewystarczających przygotowań do nowego cyfrowego systemu granicznego

Oczekuje się, że EES zwiększy bezpieczeństwo i usprawni kontrole graniczne podróżnych spoza UE na granicach UE.

Wprowadzi to jednak również nowe wyzwania dla ruchliwych przejść granicznych, które wymagają szeroko zakrojonych przygotowań.

Rząd Wielkiej Brytanii przeznaczył 3,5 miliona funtów na port w Dover, londyński terminal St. Pancras i tunel pod kanałem La Manche.

Fundusze zostaną wykorzystane na modernizację infrastruktury i technologii na tych przejściach, aby sprostać wyzwaniom związanym z przygotowaniami do EES.

W porcie Dover pieniądze pomogą przyspieszyć realizację projektu Granville Dock. Projekt ten zwiększy zdolność portu do bardziej wydajnego przetwarzania podróżnych.

Projekt obejmuje przekształcenie istniejącej przystani w najnowocześniejszy zakład przetwórczy, minimalizując potencjalne opóźnienia wynikające z EES.

Eurostar i Eurotunnel wykorzystają swoją część finansowania do zainstalowania dodatkowych kiosków biometrycznych i przeprowadzenia rygorystycznych testów EES.

Dwa połączenia kolejowe łączące Wielką Brytanię z Europą kontynentalną również wykorzystają pieniądze na szkolenie i przygotowanie swoich pracowników do zmian.

Innym kluczowym obszarem, na którym skupia się finansowanie, jest zapewnienie pełnej integracji i operacyjności wszystkich systemów.

Obejmuje to dokładne testowanie nowej technologii w celu zapewnienia płynnej integracji z istniejącą infrastrukturą.

Pomoże to zidentyfikować i rozwiązać wszelkie potencjalne problemy z dużym wyprzedzeniem.

Modernizacje te zapewniają, że te krytyczne bramy UK-UE będą w stanie sprostać dodatkowym wymaganiom, jakie postawi przed nimi EES.

Mają one również kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że nowy cyfrowy system graniczny UE nie będzie znacząco opóźniał podróżnych.

Reakcje na nowe wsparcie finansowe dla przygotowań do EES

Wielka Brytania przeznacza 10,5 miliona funtów na poprawę przygotowań do cyfrowego systemu granicznego UE
Zdjęcie dzięki uprzejmości Mattbuck via Wikimedia Commons

Seema Malhotra, brytyjska minister ds. migracji i obywatelstwa, podkreśliła zaangażowanie rządu w zapewnienie płynnego przejścia do EES.

„Ciężko pracujemy z Komisją Europejską, państwami członkowskimi i portami, aby zapewnić, że jesteśmy dobrze przygotowani i zminimalizować wszelkie zakłócenia dla Brytyjczyków podróżujących do Europy” – powiedziała.

Lilian Greenwood, brytyjska minister ds. przyszłości dróg, podkreśliła znaczenie tych modernizacji.

Podkreśliła: „Nikt nie chce widzieć nadmiernych kolejek w naszych portach”.

Dyrektor operacyjny portu Dover, Emma Ward, powiedziała, że finansowanie jest „mile widzianym krokiem w kierunku znaczących inwestycji”.

„Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby być gotowym z udogodnieniami, które będą wykorzystywane przez francuskich urzędników granicznych obsługujących nowy system”, dodała.

Port pracuje nad umożliwieniem francuskim funkcjonariuszom granicznym działania w zachodnich dokach, gdzie autokary będą ustawiać się w kolejce do kontroli EES.

„Dzięki wsparciu rządu ulepszyliśmy nasze obiekty i zmodernizowaliśmy naszą technologię, aby spełnić nowe wymagania” – powiedział Simon Lejeune, dyrektor ds. bezpieczeństwa i stacji Eurostar.

Dodał, że Eurostar będzie w pełni przygotowany i zgodny z wymogami, gdy nowe cyfrowe systemy graniczne UE zostaną uruchomione w listopadzie.

Getlink zawsze traktował priorytetowo zadowolenie klienta, ponieważ dwa lata temu zaczął inwestować w przygotowania EES.

Niedawno firma ukończyła budowę nowej, zadaszonej zatoki przejazdowej (EES Zone) w swoich terminalach.

Gwarantuje to, że ludzie „będą podróżować przez tunel pod kanałem La Manche z taką samą łatwością, jak obecnie, gdy EES zostanie uruchomiony”.

Znaczenie większego wsparcia dla przejść granicznych między Wielką Brytanią a UE

Wielka Brytania przeznacza 10,5 miliona funtów na poprawę przygotowań do cyfrowego systemu granicznego UE
Zdjęcie dzięki uprzejmości Roberta Zozmanvii Wikimedia Commons

Przewidywany wzrost złożoności i długości kontroli granicznych powoduje potrzebę dodatkowego wsparcia w przygotowaniach do EES.

Port w Dover, St. Pancras i tunel Channe są granicami między Wielką Brytanią a UE, w których kontrole są ze sobą powiązane.

Oznacza to, że urzędnicy graniczni UE przeprowadzają kontrole imigracyjne podróżnych jeszcze na terytorium Wielkiej Brytanii.

Te przejścia graniczne napotkały ograniczenia przestrzenne i infrastrukturalne, aby pomieścić kontrole EES.

EES wprowadzi nową warstwę złożoności, wymagając od podróżnych zarejestrowania swoich danych biometrycznych na granicy.

Oczekuje się, że proces ten wydłuży czas przetwarzania dla każdego podróżnego, szczególnie na wczesnych etapach wdrażania.

Gdy podróżni spoza UE odwiedzają strefę Schengen po raz pierwszy, muszą zarejestrować dane biometryczne przed funkcjonariuszem granicznym.

Przepisy UE uniemożliwiają obecnie rejestrację biometryczną z wyprzedzeniem i z dala od granic.

Wczesne etapy wdrażania EES mogą również prowadzić do opóźnień, ponieważ podróżni i pracownicy dostosowują się do nowego systemu.

Te nowe wymogi cyfrowego systemu granicznego UE mogą prowadzić do znacznych opóźnień w zatłoczonych portach, które nie są w pełni przygotowane do ich spełnienia.

Port w Dover obsługuje znaczny ruch pasażerski i towarowy między Wielką Brytanią a UE.

Opóźnienia w tym porcie mogą wywołać efekt domina, zakłócając pracę poszczególnych podróżnych i szerszego łańcucha dostaw.

Podobnie, Eurostar i Eurotunnel są istotnymi połączeniami między Wielką Brytanią a Europą kontynentalną.

Muszą one być w pełni przygotowane na EES, ponieważ korzysta z nich wiele osób dojeżdżających do pracy, turystów i przewoźników towarowych.

Wszelkie opóźnienia lub zakłócenia w świadczeniu tych usług mogą mieć znaczące skutki gospodarcze i społeczne.