Wielka Brytania (UK) przyznała niedawno, że nie jest przygotowana na nowe kontrole graniczne Unii Europejskiej (UE), system wjazdu/wyjazdu (EES).
Minister ds. imigracji Seema Malhotra powiedziała w oświadczeniu dla Izby Gmin, że kraj stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrażaniem EES, donosi The Telegraph.
Nowo wybrany rząd „nie jest usatysfakcjonowany poziomem przygotowań”, który został ustanowiony przez poprzednią administrację.
Malhotra powiedział: „Nie poczyniono wystarczających postępów w celu zapewnienia, że te skutki (jak również inne potencjalne skutki) zostaną zminimalizowane”.
Dodała, że zakłócenia mogą wystąpić, gdy nowe kontrole graniczne UE zostaną wprowadzone jeszcze w tym roku.
Aby złagodzić zakłócenia w podróżowaniu, Wielka Brytania zwróciła się do UE i państw członkowskich o rozszerzenie środków.
Obejmuje to zwrócenie się do francuskich funkcjonariuszy granicznych o złagodzenie kontroli odcisków palców dla brytyjskich podróżnych, gdy w godzinach szczytu pojawią się długie kolejki.
Nowe kontrole graniczne UE i przewidywane opóźnienia
EES zastąpi obecną metodę ręcznego stemplowania paszportów na zewnętrznych granicach UE.
Będzie on wykorzystywał dane biometryczne, takie jak odciski palców i rozpoznawanie twarzy, do rejestrowania wjazdu i wyjazdu obywateli spoza UE ze strefy Schengen.
Obejmuje to obywateli państw trzecich, takich jak Brytyjczycy, oraz posiadaczy wiz krótkoterminowych.
System ten, który ma zostać uruchomiony w listopadzie tego roku, ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i wydajności przejść granicznych.
Oczekuje się jednak, że nowe kontrole graniczne UE spowodują znaczne opóźnienia ze względu na dodatkowy czas potrzebny podróżnym na zarejestrowanie swoich danych biometrycznych.
Spodziewane są również długie kolejki w ruchliwych punktach granicznych, takich jak port Dover i tunel pod kanałem La Manche w Folkestone.
Czas przetwarzania danych dla pojazdów może się znacznie wydłużyć, ponieważ podróżni muszą wysiąść z samochodu, aby się zarejestrować lub podać dane biometryczne.
Kolejnym przewidywanym punktem zaporowym jest terminal Eurostar na stacji St. Pancras w Londynie.
Trzy przejścia graniczne między Wielką Brytanią a UE znajdują się obok siebie. Oznacza to, że francuscy urzędnicy graniczni przeprowadzają kontrole imigracyjne podróżnych przed opuszczeniem przez nich Wielkiej Brytanii.
Wydłużony czas przetwarzania z powodu EES może prowadzić do długich kolejek i zakłóceń podróży, szczególnie w godzinach szczytu.
Elastyczne podejście do wdrażania EES
Malhotra podkreślił, że rząd podejmuje działania w celu poprawy przygotowań do EES i zminimalizowania zakłóceń w podróży.
Obejmuje to negocjacje z UE i państwami członkowskimi w sprawie rozszerzonych środków nadzwyczajnych, gdy kolejki stają się zbyt długie.
Jednym ze środków jest zezwolenie francuskim funkcjonariuszom granicznym na złagodzenie wymogu skanowania odcisków palców dla brytyjskich podróżnych w godzinach szczytu.
Francuska straż graniczna może zezwolić obywatelom Wielkiej Brytanii na przekroczenie granicy bez pobierania odcisków palców lub skanowania twarzy, gdy kolejki są zbyt długie.
Ta elastyczność we wdrażaniu nowych kontroli granicznych UE będzie obowiązywać przez pierwsze sześć miesięcy po uruchomieniu EES.
Malhotra powiedział, że rząd opowiada się za rozszerzeniem tej elastyczności poza okres letnich wakacji, aby zapobiec długim oczekiwaniom i opóźnieniom.
Rozszerzenie strefy kontroli granicznej
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych ogłosiło również nowe przepisy zezwalające francuskim strażnikom granicznym na pracę w rozszerzonej strefie kontroli granicznej w porcie Dover, jak donosi BBC.
Obecnie francuska straż graniczna jest ograniczona do wykonywania swoich obowiązków we wschodniej części portu.
Dzięki temu nowemu prawu będą mogli rozprzestrzeniać się i przeprowadzać kontrole również w zachodniej części kraju.
Urzędnicy portu w Dover wyznaczyli zachodnią sekcję do obsługi nowych kontroli granicznych UE specjalnie dla pasażerów autokarów.
Rozbudowa ta powinna pomóc w bardziej efektywnym zarządzaniu przepływem osób, zwłaszcza po wejściu w życie EES.
Brytyjscy i francuscy urzędnicy pracują nad aktualizacją umowy o kontroli granicznej, która pozwoliłaby na rozszerzenie strefy kontroli w porcie Dover.
Ponadto Getlink, operator tunelu pod kanałem La Manche, zainwestował w znaczące modernizacje infrastruktury, takie jak nowa zadaszona zatoka przejazdowa do kontroli EES.
Eurostar zainwestował również w większą liczbę kiosków EES i jest gotowy do otwarcia przestrzeni w przypadku zwężających się kolejek z powodu ograniczonej przestrzeni na St. Pancras.
Inne środki łagodzące opóźnienia EES
Nowy system ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Mimo to brytyjski minister ds. imigracji podkreślił, że nie powinien on nadmiernie obciążać podróżnych ani zakłócać handlu i turystyki.
Dodatkowe środki mające na celu zminimalizowanie i zarządzanie spodziewanymi opóźnieniami obejmują zatrudnienie większej liczby pracowników granicznych.
Podobnie rząd Wielkiej Brytanii planuje modernizację infrastruktury w kluczowych punktach granicznych, aby dostosować ją do nowych kontroli granicznych UE.
Rozważa również stopniowe wdrażanie EES, aby rozwiązać wszelkie problemy, zanim system stanie się w pełni operacyjny.
Umożliwi to urzędnikom identyfikację i rozwiązywanie problemów w kontrolowany sposób, minimalizując zakłócenia po uruchomieniu systemu.
Brytyjski rząd przygotowuje również szeroko zakrojoną komunikację w celu podniesienia świadomości wśród podróżujących Brytyjczyków.
Badanie przeprowadzone przez brytyjski Departament Transportu wykazało, że ponad połowa dorosłych Brytyjczyków nadal nie wiedziała o systemie EES.
Badanie wykazało również, że nowe kontrole graniczne UE mogą uniemożliwić Brytyjczykom odwiedzanie UE.
„W interesie zarówno Wielkiej Brytanii, jak i UE leży współpraca nad naszymi wspólnymi celami, aby zapewnić utrzymanie bezpiecznych granic przy jednoczesnym zminimalizowaniu wszelkich zakłóceń spowodowanych przez EES” – powiedział Malhotra.
Więcej obaw dotyczących nowych kontroli granicznych UE
Branża turystyczna, która już teraz odczuwa skutki Brexitu i pandemii, obawia się kolejnych zakłóceń, które mogą mieć wpływ na podróże i turystykę.
Eksperci branżowi wyrazili również obawy dotyczące gotowości infrastruktury i personelu do obsługi nowych wymagań.
Pojawiły się apele o opóźnienie wdrożenia EES do początku 2025 r., aby umożliwić Wielkiej Brytanii i UE przygotowanie się.
Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego wyraziło obawy, że regionalne, mniejsze lotniska w UE wciąż nie są gotowe na EES.
Aplikacja mobilna EES, która ma pomóc uniknąć długich kolejek na granicy, nie będzie gotowa do października.
Nadal nie wiadomo, czy będzie on dostępny dla podróżnych przed nową, przesuniętą datą premiery EES w listopadzie.
Podróżni powinni być na bieżąco informowani o nowych wymaganiach i odpowiednio planować swoje podróże, aby uniknąć potencjalnych opóźnień.