Irlandia zezwala na podróże wakacyjne obcokrajowcom z wygasłymi zezwoleniami na pobyt

| 14 grudnia, 2023
Irlandia zezwala na podróże wakacyjne obcokrajowcom z wygasłymi zezwoleniami na pobyt

Republika Irlandii zorganizowała dla legalnych rezydentów niebędących obywatelami danego kraju, którym wygasły irlandzkie zezwolenia na pobyt (IRP), możliwość podróżowania za granicę podczas wakacji.

Minister Sprawiedliwości wydał zawiadomienie o potwierdzeniu podróży, w którym zwrócił się do przewoźników o zezwolenie zagranicznym legalnym rezydentom Irlandii na podróżowanie na podstawie ich niedawno wygasłej karty IRP.

Zawiadomienie dotyczy wyłącznie osób ubiegających się o odnowienie zezwolenia przed wygaśnięciem ich karty IRP.

„Uprawnienie to dotyczy osób, które złożyły wniosek o odnowienie swojej karty IRP przed upływem terminu jej ważności” – czytamy w komunikacie.

Dalej czytamy: „Potwierdzenie złożenia wniosku o odnowienie, w którym odnotowana jest data złożenia wniosku, będzie stanowić dowód na to, że dana osoba złożyła wniosek o odnowienie rejestracji przed wygaśnięciem jej aktualnej karty IRP”.

Powiadomienie o podróży jest ważne tylko w okresie świątecznym, od 09 grudnia 2023 r. do 31 stycznia 2023 r.

Dlaczego Irlandia wydała zawiadomienia o podróży

Porozumienie to pomaga zagranicznym rezydentom, którzy odnawiają swoje niedawno wygasłe karty Irish Resident Permit, aby mogli podróżować w okresie Bożego Narodzenia i Nowego Roku.

Irlandzki Urząd Imigracyjny (ISD) ma obecnie zaległości w rozpatrywaniu wniosków o odnowienie kart IRP.

Osoby, które złożyły wniosek o odnowienie karty IRP, mogą czekać dwa lub więcej tygodni na otrzymanie jej pocztą.

Czekanie na nowe karty IRP oznaczałoby utratę możliwości podróżowania za granicę podczas wakacji.

Kto może korzystać z zawiadomienia o podróży i jak ono działa?

Osoby niebędące obywatelami Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), które legalnie przebywają w Irlandii, mogą skorzystać z Travel Notice, jeśli spełniają wszystkie poniższe warunki:

  • Ich karta irlandzkiego zezwolenia na pobyt wygasa w ciągu ośmiu tygodni.
  • Złożyli oni z wyprzedzeniem wniosek o odnowienie pozwolenia do ISD.
  • Planują podróżować za granicę po 06 grudnia 2023 r. i wrócić do Irlandii 31 stycznia 2024 r. lub wcześniej.

Osoby spełniające wymagania powinny pobrać i wydrukować zawiadomienie o podróży.

Na żądanie władz imigracyjnych i linii lotniczych mogą przedstawić zawiadomienie o podróży, wygasłą kartę IRP i dowód odnowienia wniosku (tj. potwierdzenie e-mail z datą złożenia wniosku).

ISD poinformuje również wszystkie linie lotnicze i władze zagraniczne o tym porozumieniu. Zagraniczni legalni mieszkańcy Irlandii powinni jednak skontaktować się ze swoim przewoźnikiem przed podróżą, aby upewnić się, że zostaną wpuszczeni na pokład.

Osoby podróżujące z powrotem do Irlandii przez kraj trzeci mogą być zmuszone do spełnienia wymogów imigracyjnych danego kraju, w tym uzyskania wizy.

Legalni rezydenci Irlandii spoza UE/EOG, których karty IRP straciły ważność przed złożeniem wniosku o ich odnowienie, nie są uprawnieni do korzystania z Travel Notice. Nie będą mogli ponownie wjechać do kraju, jeśli wyjadą za granicę.

Opcje dla osób powracających po styczniu 2024 r.

Zagraniczni legalni rezydenci powracający do Irlandii po styczniu 2024 r. potrzebują ważnego irlandzkiego zezwolenia na pobyt lub wizy.

Muszą oni złożyć wniosek o odnowienie i otrzymać kartę IRP, którą będą mogli zabrać ze sobą podczas podróży. Miękka kopia, taka jak skan lub zdjęcie, nowej karty IRP nie będzie akceptowana.

Osoby, które nie są w stanie odnowić swojej karty IRP przed podróżą, mogą ubiegać się o wizę online za pośrednictwem AVATS, irlandzkiego internetowego systemu składania wniosków wizowych.

Następnie zostaną poproszeni o złożenie wniosku w lokalnym biurze wizowym. Biuro dołoży wszelkich starań, aby przyspieszyć rozpatrzenie wniosku wizowego.

Opcje dla obcokrajowców bez irlandzkiego zezwolenia na pobyt

Osoby spoza UE/EOG posiadające zezwolenie na złożenie wniosku o IRP lub oczekujące na jego otrzymanie mogą skontaktować się z ISD odpowiedzialnym za ich wniosek.

Kwalifikujący się wnioskodawcy IRP mogą otrzymać tymczasowe zezwolenie na podróżowanie w okresie świątecznym. Aby to zrobić, muszą przedstawić dowody swoich planów podróży wakacyjnych. Obejmuje to szczegóły lotu i bilety lotnicze na podróż za granicę i podróż powrotną.

Obywatele Irlandii posiadający wizę wielokrotnego wjazdu mogą nadal korzystać z niej w celu ponownego wjazdu do kraju. Pod warunkiem, że ich wiza wielokrotnego wjazdu jest nadal ważna.

Osoby posiadające wizę jednokrotnego wjazdu muszą ubiegać się o wizę wielokrotnego wjazdu w biurze zagranicznym przed powrotem do Irlandii.

Podróżowanie do Wielkiej Brytanii lub UE z Irlandii

Irlandzkie zezwolenie na pobyt nie zezwala na podróż do Wielkiej Brytanii ani żadnego innego kraju UE. Republika Irlandii jest oddzielona od Wielkiej Brytanii. Chociaż jest częścią UE, nie jest częścią Wspólnej Strefy Podróżowania Schengen.

Wymagania wjazdowe do innych krajów nadal zależą od rodzaju paszportu posiadanego przez daną osobę. Muszą oni spełniać wymagania kraju, który chcą odwiedzić.

Ze względu na umowę o wspólnym obszarze podróżowania między Irlandią a Wielką Brytanią, nie ma rutynowych kontroli dla osób podróżujących między Irlandią a Wielką Brytanią.

Podróżni nie muszą okazywać dokumentów tożsamości podczas przekraczania granicy między Republiką Irlandii a Irlandią Północną.

Wchodząc na pokład samolotu lub promu do Anglii, Walii i Szkocji, podróżni prawdopodobnie zostaną poproszeni o okazanie dowodu tożsamości lub obywatelstwa. Osoby, które potrzebują wizy, aby podróżować do Wielkiej Brytanii lub Irlandii, muszą okazać ją wraz z paszportem.

Legalni mieszkańcy Irlandii, którzy nie posiadają wizy i wjeżdżają do Wielkiej Brytanii przez Jersey, Guernsey lub Wyspę Man, również nie potrzebują elektronicznego zezwolenia na podróż (ETA). Muszą jednak przedstawić dowód, że legalnie przebywają w Irlandii.

Oprócz IRP mogą oni przedstawić irlandzkie prawo jazdy lub pozwolenie na naukę, kartę medyczną, kartę wizyty u lekarza pierwszego kontaktu, europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego, certyfikat stałego pobytu lub krajową kartę wieku.