Po wielu opóźnieniach, nowy zautomatyzowany system graniczny Unii Europejskiej (UE) ma teraz datę uruchomienia ustaloną na 2024 rok.
Unijny system wjazdu/wyjazdu (EES) zostanie uruchomiony 6 października 2024 r., jak donosi serwis The Independent .
Tak twierdzi Eurotunnel, operator kolejowego połączenia wahadłowego między Calais we Francji a Folkestone w Wielkiej Brytanii.
EES to ” zautomatyzowanysystem informatyczny służący do rejestrowania podróżnych z krajów trzecich, zarówno posiadaczy wiz krótkoterminowych, jak i osób zwolnionych z obowiązku wizowego, za każdym razem, gdy przekraczają granicę zewnętrzną UE”.
Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) nadzoruje projekt.
Zaproponowane po raz pierwszy w 2008 r. wdrożenie EES było wielokrotnie opóźniane. Państwa członkowskie UE miały trudności z integracją złożonego systemu granicznego z centralną bazą danych z istniejącą infrastrukturą.
Państwa członkowskie muszą potwierdzić do sierpnia 2024 r., że są gotowe do uruchomienia EES.
Początkowo zaplanowany na 2021 r., projekt eu-LISA opóźnił wdrożenie EES do maja 2022 r., a następnie przesunął je ponownie na wrzesień 2023 r.
W październiku 2023 r. Rada ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Rady Europejskiej potwierdziła nowy harmonogram EES na jesień 2024 r.
Termin ten pozwala uniknąć ewentualnych opóźnień, gdy podróżni będą uczestniczyć w igrzyskach olimpijskich w Paryżu we Francji w lipcu i sierpniu 2024 roku.
Czym jest system wejścia/wyjścia?
EES ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa granic w strefie Schengen UE. W jej granicach obywatele państw członkowskich mogą podróżować bez ograniczeń.
Strefa Schengen obejmuje większość z 27 państw członkowskich UE z wyjątkiem Bułgarii, Cypru, Irlandii i Rumunii. Obejmuje ona jednak Szwajcarię i kraje Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG): Islandię, Norwegię i Liechtenstein.
Podróżni zwolnieni z obowiązku wizowego oraz ci, którzy potrzebują wizy krótkoterminowej, aby wjechać do strefy Schengen, muszą złożyć na granicy odciski palców i dane biometryczne twarzy.
Obejmuje to obywateli brytyjskich, którzy zostaną uznani za obywateli państw trzecich po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE w 2020 roku.
EES nie ma jednak wpływu na obywateli spoza UE posiadających zezwolenie na pobyt w krajach członkowskich.
Zamiast stemplowania paszportów po przybyciu na granicę, EES będzie rejestrować wjazdy i wyjazdy drogą elektroniczną.
Będzie on rejestrował i przechowywał imię i nazwisko osoby, rodzaj dokumentu podróży, odciski palców i obrazy twarzy, a także datę i miejsce przyjazdu i wyjazdu.
EES będzie również rejestrować odmowy wjazdu. Ułatwi to identyfikację osób nieposiadających pozwolenia na wjazd i tych, które przedłużyły pobyt w strefie Schengen.
Nowy cyfrowy system kontroli granicznej będzie również wykrywał osoby posługujące się fałszywymi tożsamościami i paszportami.
Jak działa system wejścia/wyjścia
Po uruchomieniu systemu EES obywatele państw trzecich będą musieli składać odciski palców i dane biometryczne twarzy po przybyciu na granicę UE. Funkcjonariusz straży granicznej będzie nadzorował tę czynność podczas pierwszej wizyty.
Przy kolejnych wizytach podróżni będą musieli użyć tylko jednego, odcisku palca lub biometrii twarzy, aby potwierdzić swoje pozwolenie.
Dane podróżnego pozostaną ważne w systemie EES przez trzy lata.
Za każdym razem, gdy podróżny odwiedza strefę Schengen, system resetuje i przechowuje dane przez kolejne trzy lata lub do momentu wygaśnięcia ważności paszportu podróżnego.
Odciski palców osób posiadających wizy krótkoterminowe będą już przechowywane w Wizowym Systemie Informacyjnym (VIS). Nie będą one ponownie przechowywane w EES.
Kwestie kontroli granicznej z EES
Pomimo obietnicy szybszych odpraw granicznych, systemy EES wiążą się z kilkoma problemami dla operatorów. Wiele z nich nie ma miejsca na kontrolę odcisków palców i skanowanie biometryczne twarzy wśród zatłoczonych przejść.
W listopadzie 2023 r. brytyjska Europejska Komisja Kontroli rozpoczęła dochodzenie w sprawie wpływu, jaki EES może mieć na granice i operacje portowe, w szczególności te, które wdrażają „zestawione” kontrole.
Należą do nich między innymi port w Dover i terminal Eurotunelu w Folkestone, oba zlokalizowane w hrabstwie Kent w południowej Anglii. Na tych granicach kontrole przeprowadzane są w obie strony.
Kontrole graniczne UE są przeprowadzane na terytorium Wielkiej Brytanii na tych przejściach. Francuscy urzędnicy sprawdzają również dokumenty, zanim podróżni wejdą na pokład samolotów kursujących przez Kanał La Manche.
W ramach EES kontrole nie mogą być przeprowadzane grupowo. Każdy pojazd przewożący pasażerów spoza UE musi się zatrzymać i pozwolić wszystkim pasażerom wysiąść w celu rejestracji biometrycznej podczas ruchu na żywo.
Może to spowodować znaczne opóźnienia i jest „fundamentalnie niebezpieczne”, powiedział Tim Reardon, szef ds. wyjścia z UE w porcie Dover. Wypowiadał się podczas ustnego spotkania dowodowego z Komisją Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Izby Lordów.
Zarówno port Dover, jak i terminal Folkestone mają również ograniczoną przestrzeń do dodatkowego przetwarzania.
Z drugiej strony, linie lotnicze muszą zweryfikować uprawnienia podróżnych co najmniej 48 godzin przed odlotem.
Linie lotnicze muszą wysyłać zapytania weryfikacyjne do systemu EES. Następnie poinformuje linie lotnicze, czy pasażer kwalifikuje się do podróży i wejścia na pokład.
Linie lotnicze zostaną pociągnięte do odpowiedzialności za wpuszczenie na pokład niekwalifikujących się pasażerów.
Zgodnie z dokumentem przedłożonym przez spółkę dominującą Ryanair w brytyjskiej Komisji Kontroli Europejskiej Izby Gmin, 48-godzinny termin „jest zbyt długi” i może uniemożliwić późną sprzedaż biletów.
EES, ETIAS i UK ETA
Po wdrożeniu EES w październiku 2024 r., nowy unijny system elektronicznych zezwoleń na podróż, europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS), zostanie uruchomiony w połowie 2025 r.
ETIAS jest podobny do brytyjskiego elektronicznego zezwolenia na podróż (ETA). Wszyscy cudzoziemcy, którzy nie potrzebują wizy, aby wjechać do strefy Schengen, muszą uzyskać ETIAS. Dotyczy to również obywateli Wielkiej Brytanii.
Europejska Komisja Kontroli Zjednoczonego Królestwa zbada również możliwe kwestie interoperacyjności systemów EES, ETIAS i UK ETA oraz ich wpływ na podróżnych i operatorów.