House of Lords Secondary Legislation Scrutiny Committee zakwestionowała sprawiedliwość podniesienia wymogu minimalnego dochodu (MIR) w celu sprowadzenia małżonka lub partnera do Wielkiej Brytanii.
Do 11 kwietnia rząd Wielkiej Brytanii podniesie stawkę MIR dla wiz rodzinnych z 18 600 GBP do 29 000 GBP.
Do początku 2025 r. kwota ta zostanie zwiększona do 38 700 GBP, czyli tyle samo, ile wynosi próg wynagrodzenia dla wykwalifikowanych pracowników.
W swoim komunikacie prasowym na temat 20. raportu na lata 2023-24 Komisja Scrutiny stwierdziła, że MIR niesprawiedliwie wpłynie na obszary o niskich dochodach.
Komitet zilustrował, w jaki sposób nowy wymóg minimalnego dochodu wpływa na różne obszary.
Na północnym wschodzie 29 000 funtów MIR będzie nieco poniżej średnich zarobków. Będzie ona znacznie wyższa od zarobków, jeśli wzrośnie do 38 700 GBP w 2025 roku.
Z drugiej strony, MIR jest i prawdopodobnie pozostanie poniżej średnich zarobków w Londynie.
Komitet podkreślił: „Oznacza to, że osoba mieszkająca w Londynie ma znacznie większe szanse na sprowadzenie swojego partnera do Wielkiej Brytanii niż osoba mieszkająca na północnym wschodzie”.
Różne odpowiednie wymagania dotyczące minimalnego dochodu
Komitet przyznaje, że zmiany w przepisach imigracyjnych mają na celu zmniejszenie migracji netto.
Lord Thomas z Cwmgiedd, członek Komisji Nadzoru nad Prawodawstwem Wtórnym, powiedział, że podwyżka MIR „ma również na celu zapewnienie, że migranci będą w stanie opłacić swoją drogę”.
„I nie wydaje się to być odzwierciedlone w sposobie, w jaki polityka ta została wdrożona” – oświadczył.
Co więcej, Komitet otrzymał również zgłoszenia wyrażające obawy dotyczące podniesienia rzetelności MIR.
Kobiety należące do mniejszości etnicznych, niepełnosprawne i mieszkające w niektórych regionach są bardziej narażone na niskie dochody i zmiany te będą miały na nie większy wpływ.
Wynika to z faktu, że grupy te częściej mają niższe dochody i trudniej im będzie sprowadzić partnera lub małżonka do Wielkiej Brytanii.
Komitet Scrutiny zauważył, że rząd może wygenerować różne odpowiednie minimalne wymagania dochodowe.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych nadal musi przedstawić ocenę wpływu propozycji, w tym na kwestie równości.
Lord Thomas podkreślił potrzebę kompleksowej oceny nowych przepisów, aby zrozumieć ich pełne konsekwencje.
Komitet wyraził obawy, że brak takiej oceny wskazuje na brak zrozumienia przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych konsekwencji nowej polityki.
Home Office zdecydowanie podnosi MIR dla wiz rodzinnych
Podniesienie MIR sprzyja szerszemu celowi, jakim jest wspieranie kraju z „wysokopłatną, wysokowydajną i wysoko wykwalifikowaną gospodarką”.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych utrzymuje również, że wyższy wskaźnik MIR dla wiz rodzinnych jest potrzebny, aby zapewnić wsparcie finansowe dla rodzin migrantów w Wielkiej Brytanii.
MIR w wysokości 18 600 GBP dla wiz rodzinnych pozostaje na tym samym poziomie od ponad dekady. Dochód, jakiego potrzebuje rodzina, aby być samowystarczalną i nie polegać na funduszach publicznych, uległ zmianie.
W swoim arkuszu informacyjnym Ministerstwo Spraw Wewnętrznych podkreśliło, że rodziny mogą nadal spełniać podwyższony MIR w inny sposób. Oszczędności mogą liczyć się do spełnienia MIR wraz z niższymi dochodami lub samodzielnie.
Nie będzie już także oddzielnego elementu podrzędnego dla MIR. Zapewnia to obywatelom brytyjskim równe traktowanie z wykwalifikowanymi pracownikami migrującymi, niezależnie od sponsorowanych dzieci.
Ponadto wyższy wymóg minimalnego dochodu będzie miał zastosowanie tylko do nowych wniosków i nie będzie stosowany z mocą wsteczną.
Wnioski złożone przed zmianą zasad będą oceniane na podstawie MIR w tym czasie.
Brytyjskie przepisy dotyczące imigracji rodzinnej dopuszczają również wyjątkowe okoliczności, w których odmowa spowodowałaby nieuzasadnione skutki dla wnioskodawcy lub jego rodziny.
Inne zmiany mające na celu drastyczne ograniczenie migracji netto
Podniesienie wymogu minimalnego dochodu wizy rodzinnej jest częścią znaczących zmian w przepisach imigracyjnych ogłoszonych przez Home Office w grudniu 2023 roku.
Zmiany w polityce mają na celu powstrzymanie około 300 000 osób przed przyjazdem do Wielkiej Brytanii.
Od 4 kwietnia rząd podniósł ogólny próg wynagrodzenia dla wykwalifikowanych pracowników do 38 700 funtów.
Lista zawodów deficytowych (SOL) została zastąpiona listą wynagrodzeń imigrantów (ISL).
ISL zaoferuje 20-procentową zniżkę od progu wynagrodzenia na stanowiskach znajdujących się na liście.
Zdyskontowane progi wynagrodzeń na ISL będą wyższe ze względu na podniesiony próg minimalnego wynagrodzenia dla wykwalifikowanych pracowników.
Pracownicy służby zdrowia i opieki oraz osoby na krajowej skali płac są zwolnione z tej podwyżki.
Jednak od 11 marca pracownicy służby zdrowia i opieki nie mogą już przywozić do Wielkiej Brytanii osób pozostających na ich utrzymaniu.
Firmy opiekuńcze, które chcą sponsorować migrantów do pracy w Wielkiej Brytanii, muszą również zarejestrować się w Care Quality Commission (CQC).
Począwszy od lutego, rząd Wielkiej Brytanii podniósł również dopłaty zdrowotne dla imigrantów.
Na początku 2024 r. tylko wybrani posiadacze wizy studenckiej będą mogli sprowadzić swoje rodziny do Wielkiej Brytanii. Nie będą również mogli zmienić wizy na wizę pracowniczą do czasu ukończenia kursu.
Migracji (MAC) dokonuje obecnie przeglądu wizy dla absolwentów, aby upewnić się, że nie jest ona nadużywana.