Przewidywany czas przybycia pasażerów tranzytowych na lotnisko Heathrow w Wielkiej Brytanii, linie lotnicze UK, IATA

| 10 kwietnia, 2024
ETA dla pasażerów tranzytowych na niekorzyść lotniska Heathrow w Wielkiej Brytanii, linie lotnicze UK, IATA

Kilku przedstawicieli branży lotniczej wezwało rząd Wielkiej Brytanii do ponownego rozważenia wymogu posiadania przez pasażerów tranzytowych elektronicznego zezwolenia na podróż (ETA).

Kwestia ta pojawiała się wielokrotnie podczas dochodzenia prowadzonego przez Komisję Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Parlamentu Zjednoczonego Królestwa (UK) w sprawie elektronicznych systemów zarządzania granicami.

Tonia Fielding, dyrektor ds. usług na lotnisku Heathrow, ujawniła, że ETA jest ich „największym zmartwieniem”.

„Wierzymy, że będzie to miało wpływ na naszych pasażerów przesiadkowych, a tym samym na nas jako lotnisko węzłowe” – powiedziała na spotkaniu z komisją 19 marca.

Heathrow obsługuje prawie 80 milionów pasażerów rocznie, z czego 18 milionów to pasażerowie przesiadkowi lub tranzytowi.

Ci pasażerowie przesiadkowi sprawiają, że Heathrow i Wielka Brytania są „najbardziej skomunikowanym lotniskiem na świecie”, powiedział Fielding.

Wyjaśniła, że gdyby pasażerowie mogli łączyć się przez lotniska bez dodatkowych wymagań lub opłat, wybraliby to zamiast Wielkiej Brytanii.

„[Airside transit passengers] nie wjedzie do naszego kraju, więc uważamy, że ryzyko jest niskie” – powiedział Fielding.

Łączenie lotów „jest największym źródłem niepokoju dla pasażerów”, a ETA nie pomoże, dodała.

Airlines UK, organizacja handlowa zrzeszająca linie lotnicze zarejestrowane w Wielkiej Brytanii, oraz Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), organizacja handlowa zrzeszająca linie lotnicze na całym świecie, podzieliły się tymi samymi opiniami w pisemnych dowodach przedłożonych komisji.

Linie lotnicze z siedzibą w Wielkiej Brytanii są zaniepokojone negatywnym wpływem wymogu ETA dla wszystkich pasażerów podróżujących tranzytem przez Wielką Brytanię.

Linie lotnicze UK stwierdziły: „Wymóg ten postawi Wielką Brytanię w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej w porównaniu z jej europejskimi sąsiadami”.

Poprzednie wezwania do zniesienia ETA dla pasażerów tranzytowych

Prezes lotniska Heathrow Thomas Woldbye powiedział również, że chce zniesienia ETA dla pasażerów tranzytowych.

Stwierdził on, że podróżujący „tranzytem lotniczym w celu udania się do innego kraju” nie powinni płacić 10 funtów za krótki postój.

Paul Charles, były dyrektor ds. komunikacji Virgin Atlantic, powiedział: „Opodatkowanie tranzytu jest równoznaczne z porażką”.

Sean Doyle, dyrektor generalny British Airways, powiedział również, że ETA może zniechęcić pasażerów do tranzytu przez londyńskie lotnisko Heathrow.

Powiedział, że jest to dodatkowy koszt i może powodować opóźnienia dla podróżnych, którzy nie potrzebują wizy na krótkie podróże i tranzyt w kraju.

Brytyjska Rada Przedstawicieli Linii Lotniczych (BAR) również twierdziła, że pobieranie opłat od pasażerów zwolnionych z obowiązku wizowego jest niesprawiedliwe.

Argumentowali oni, że pasażerowie w strefie operacyjnej lub ci, którzy nie przechodzą przez kontrolę graniczną, technicznie nie przekraczają żadnych granic.

Heathrow odnotowuje spadek liczby pasażerów na linii Katar-Wielka Brytania

ETA to nowe cyfrowe zezwolenie na podróż, które będzie wymagane dla wszystkich obywateli nieposiadających wizy odwiedzających Wielką Brytanię.

Każda aplikacja kosztuje 10 funtów i pozwala na wielokrotne wizyty w ciągu dwóch lat lub do momentu wygaśnięcia paszportu, z którym jest powiązana, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

Obecnie tylko podróżni z Bahrajnu, Jordanii, Kuwejtu, Omanu, Kataru, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) muszą posiadać ETA, aby odwiedzić Wielką Brytanię.

Fielding ujawnił, że lotnisko Heathrow odnotowało spadek liczby pasażerów lotów z Kataru do Wielkiej Brytanii od czasu wprowadzenia ETA.

Powiedziała komisji: „W ciągu ostatnich trzech miesięcy odnotowaliśmy spadek liczby pasażerów o około 14 000”.

Stwierdziła jednak, że może istnieć wiele innych przyczyn spadku liczby pasażerów.

Nie sprawdzono jeszcze narodowości pasażerów lecących tymi lotami.

Mimo to uważa, że „istnieje ryzyko” utraty pasażerów tranzytowych w związku z nowym wymogiem i opłatą.

Linie lotnicze UK napisały, że ETA jest „barierą” i „dodatkowym obciążeniem administracyjnym” dla pasażerów tranzytowych.

Linie lotnicze stwierdziły, że „czyni to tranzyt przez Wielką Brytanię znacznie mniej konkurencyjnym niż korzystanie z alternatywnego hubu w UE”.

To przesunięcie podróżnych do innych portów lotniczych UE może wpłynąć na status Wielkiej Brytanii jako globalnego hubu. Może to również spowodować utratę miejsc pracy w branży lotniczej.

Porównanie ETA i ETIAS

Unia Europejska (UE) wdroży podobny elektroniczny system zarządzania granicami.

Europejski System Informacji o Podróży i Autoryzacji (ETIAS) będzie wymagany dla wszystkich narodowości, które mogą odwiedzać strefę Schengen bez wizy.

ETIAS będzie również nieco tańszy niż ETA, za 7 EUR (6 GBP) i będzie ważny przez rok dłużej.

Jednak dzieci w wieku 17 lat i młodsze oraz osoby starsze w wieku 70 lat i starsze również nie są zobowiązane do jego uzyskania.

System ETIAS nie będzie miał również zastosowania do pasażerów tranzytowych, którzy nie przekraczają granicy.

Airlines UK wzywa rząd Wielkiej Brytanii do zastosowania tego samego systemu ETIAS do systemu ETA. Obejmuje to odwiedzających tranzytowych lub tych, którzy nie przechodzą przez kontrolę graniczną.

Kolejnym punktem porównawczym między ETA i ETIAS jest wdrożenie.

Gdy ETIAS zostanie uruchomiony w połowie 2025 r., będzie miał okres przejściowy i okres karencji, aby ułatwić podróżnym zmianę.

Podczas gdy wdrażanie ETA odbywa się stopniowo w zależności od narodowości, „wygląda na to, że zaczniemy od pierwszego dnia” – powiedział Fielding.

Inne kwestie dotyczące wdrożenia ETA

IATA zasugerowała również, aby rząd Wielkiej Brytanii „dostarczył podróżnym dowód ETA, a nie tylko e-mail”.

Pomimo zaawansowanej informacji pasażerskiej (API), „może być przydatna w przypadku awarii systemu lub planowanej konserwacji”.

Będzie to również pomocne dla weryfikatorów zewnętrznych, takich jak inni agenci graniczni z państw trzecich.

Pasażerowie mogą użyć dowodu ETA innego niż e-mail w celu odniesienia w przypadku wątpliwości co do jego obecności lub ważności.

IATA zasugerowała również posiadanie centrów wsparcia dla pasażerów i przewoźników, aby szybko rozwiązywać problemy, które mogą pojawić się w systemie ETA.