Agencja turystyczna Derry podkreśliła, że zwolnienie z elektronicznego zezwolenia na podróż (ETA) dla turystów z Irlandii Północnej ma kluczowe znaczenie dla promocji kraju.
Dyrektor generalny Visit Derry, Odhran Dunn, został zapytany o możliwe implikacje nowej ETA dla Wielkiej Brytanii (UK) na posiedzeniu Komisji Biznesu i Kultury w dniu 16 kwietnia.
Derry jest drugim co do wielkości miastem w Irlandii Północnej i piątym co do wielkości na wyspie Irlandii.
Dunn powiedział, że promowanie Irlandii Północnej jako celu turystycznego i jednoczesne informowanie turystów o nowej polityce będzie wyzwaniem.
„Wiele międzynarodowych transakcji odbywa się przez Dublin, więc ludzie mogą nie być świadomi, że od 2025 r. trzeba będzie mieć ETA” – powiedział Dunn, jak donosi Derry Journal.
Dodał, że „odwiedzający mogą zdecydować się zatrzymać na granicy i zawrócić”, gdy zdadzą sobie sprawę, że ETA to kolejny wymóg i dodatkowy koszt.
Szef Visit Derry stwierdził, że jest to „ogromne zmartwienie” i „kolejne utrudnienie w podróżowaniu”.
Visit Derry przyłącza się do Northern Ireland Tourism Alliance, wzywając do wprowadzenia zwolnień z ETA dla turystów z Irlandii Północnej i Republiki Irlandii.
Sojusz zasugerował zwolnienia z ETA dla turystów odwiedzających kraj na krótkie pobyty do jednego tygodnia.
Potencjalny wpływ ETA na turystykę w Irlandii Północnej
ETA to nowy cyfrowy system zezwoleń na podróż dla podróżnych, którzy mogą odwiedzić Wielką Brytanię bez wizy na krótki pobyt.
Obejmuje to osoby odwiedzające w celach turystycznych, spotkania z rodziną i przyjaciółmi, dozwolone działania biznesowe i krótkie studia trwające do sześciu miesięcy.
ETA jest również wymagany w przypadku tranzytu i osób przybywających do kraju w celu podjęcia tymczasowej pracy twórczej na okres do trzech miesięcy.
Kosztuje 10 funtów za wniosek i jest ważny na wielokrotne wizyty w ciągu dwóch lat lub do momentu wygaśnięcia paszportu, z którym jest powiązany.
Wielu urzędników z Irlandii Północnej bardzo głośno mówiło o potencjalnie niszczycielskim wpływie ETA na ich gospodarkę turystyczną.
Wynika to z faktu, że około 70 procent międzynarodowych turystów odwiedzających Irlandię Północną pochodzi z Republiki Irlandii.
Minister gospodarki Irlandii Północnej Connor Murphy wyraził „poważne obawy”, że ETA spowoduje pominięcie Irlandii Północnej w planach podróży turystów i grup wycieczkowych.
Murphy podkreślił, że„płynne podróżowanie po całej wyspie” z Republiką Irlandii ma kluczowe znaczenie dla gospodarki turystycznej Irlandii Północnej.
Ian Snowden z Departamentu Gospodarki ostrzegł również przed „realnym ryzykiem”, że ETA może zniechęcić turystów z Republiki Irlandii do odwiedzania Irlandii Północnej.
Dodał, że zapewnienie skutecznej komunikacji dotyczącej nowego wymogu ETA pomoże zminimalizować jego wpływ.
Rada gminy Causeway Coast and Glens również obawiała się, że ETA stworzy „poważną barierę dla rozwoju” turystyki w Irlandii Północnej.
Uważa, że ETA „może doprowadzić do spadku liczby międzynarodowych turystów odwiedzających Irlandię Północną”.
Podróżowanie do Irlandii Północnej drogą lotniczą stanowi wyzwanie ze względu na ograniczoną liczbę przewoźników.
Dlatego też niezależni turyści i goście grupowi z Irlandii Północnej w dużej mierze polegają na bramach Dublina.
Egzekwowanie ETA między granicą Wielkiej Brytanii i Irlandii
Brytyjski rząd wielokrotnie odmawiał zwolnienia z ETA turystom odwiedzającym Irlandię Północną przez Republikę Irlandii.
Takie zwolnienie „podważa nasze wysiłki na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa granic Wielkiej Brytanii i zapewnienia bezpieczeństwa ludziom”, powiedział Home Office.
Tom Pursglove, brytyjski minister stanu ds. legalnej migracji i granic, powiedział, że „wywala to dziurę w całym pomyśle”.
Jednak Simon Bond, starszy dyrektor ds. transformacji granic w brytyjskich siłach granicznych, powiedział, że egzekwowanie ETA na granicy Wielkiej Brytanii i Irlandii będzie wyzwaniem.
Przyznał to podczas spotkania z Komisją Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych brytyjskiego parlamentu 26 marca.
Irlandię Północną i Republikę Irlandii dzieli otwarta granica lądowa.
Nie ma planów wprowadzenia rutynowych kontroli imigracyjnych ze względu na ustalenia dotyczące wspólnej strefy podróżowania (CTA).
CTA umożliwia swobodny przepływ między Wielką Brytanią, Irlandią, Guernsey, Jersey i Wyspą Man.
Tony Smith, były dyrektor generalny UK Border Force, podniósł tę potencjalną lukę podczas osobnego spotkania z komisją.
Przywołał hipotetyczny scenariusz, w którym ktoś najpierw podróżuje do Republiki Irlandii, a następnie wjeżdża do Wielkiej Brytanii przez Irlandię Północną.
Bond nie odpowiedział na pytanie, czy luka ta może zostać wykorzystana przez kogoś, kto chce zagrozić bezpieczeństwu narodowemu Wielkiej Brytanii.
Tourism Ireland, agencja promująca Republikę Irlandii i należącą do Wielkiej Brytanii Irlandię Północną jako cel wakacyjnych podróży, również przedstawiła podobny scenariusz.
Turyści z Republiki Irlandii mogą przypadkowo przekroczyć otwartą granicę lądową z Irlandią Północną, nie zdając sobie sprawy, że potrzebują ETA. Spowodowałoby to nieumyślne naruszenie przepisów imigracyjnych.
Pursglove zauważył, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych stale weryfikuje swoją politykę ETA w ramach jej głównego celu.
Zasugerował, że rząd powinien przeznaczyć wszystkie swoje zasoby na informowanie podróżnych o nowym wymogu ETA.
Podnoszenie świadomości na temat nowego systemu ETA może zmniejszyć jego wpływ jako bariery dla turystyki transgranicznej w Irlandii.