Biura podróży ostrzegają, że nowy system graniczny UE zaszkodzi turystyce

| 24 czerwca, 2024
Biura podróży ostrzegają, że nowy system graniczny UE zaszkodzi turystyce

Unia Europejska (UE) planuje uruchomić nowy system kontroli granicznej o nazwie Entry/Exit System (EES) w październiku 2024 roku.

Wiele biur podróży obawia się, że nowy zautomatyzowany system graniczny może negatywnie wpłynąć na branżę turystyczną.

Uważają oni, że EES może zniechęcić ludzi, nie tylko obywateli Wielkiej Brytanii, do odwiedzania Europy.

Dzięki EES wszyscy obywatele spoza UE muszą zeskanować swoje odciski palców i zrobić zdjęcie na granicy.

Biura podróży twierdzą, że istnieje wiele nieporozumień, ponieważ wiele osób nie rozumie, jak będzie działał nowy proces EES.

Częścią frustracji biur podróży jest brak oficjalnych instrukcji i publicznych informacji na temat EES.

Stowarzyszenie Brytyjskich Biur Podróży (ABTA) opublikowało porady i wskazówki dotyczące planowania i rezerwacji wakacji w UE w ramach nowego systemu.

Jednak wdrożenie nowego systemu nadal wiąże się z wieloma niewiadomymi zarówno dla klientów, jak i agentów.

Biura podróży wahają się udzielać porad, gdy nie mają pewności, czy system rzeczywiście zostanie uruchomiony zgodnie z harmonogramem.

„Nie udzielamy żadnych porad, ponieważ nie wiemy, czy ten system naprawdę się wydarzy”, powiedział Noel Josephides z biura podróży Sunvil.

Niezależnie od tego, kiedy nowy system zostanie uruchomiony, „będzie to niekorzystne dla turystyki i skomplikuje podróżowanie”, powiedział Euronews Travel.

Ponieważ branża turystyczna wciąż dochodzi do siebie po skutkach pandemii, jest to poważny powód do niepokoju.

EES może powodować długie kolejki i opóźnienia

EES będzie rejestrować wjazd i wyjazd podróżnych spoza UE przy użyciu ich danych biometrycznych zamiast stemplowania ich paszportów.

Firmy turystyczne obawiają się, że EES spowoduje bardzo długie kolejki i opóźnienia dla osób wjeżdżających do strefy Schengen.

Firmy promowe ostrzegają, że system EES został zaprojektowany z myślą o pasażerach pieszych na lotniskach, a nie promach czy autokarach.

Może to spowodować „poważne zakłócenia”, ponieważ pasażerowie muszą najpierw wysiąść ze swoich pojazdów w celu przeprowadzenia kontroli EES.

Ustalenia Europejskiej Komisji Kontroli Zjednoczonego Królestwa (UK) wykazały, że EES może spowodować 14-godzinne opóźnienie w porcie Dover.

Długie opóźnienia mogą spowodować ogromne korki, blokując wjazdy do lokalnych miast i wpływając na ich gospodarkę.

Niektóre przejścia graniczne, takie jak stacja St. Pancras w Londynie, mogą nie mieć wystarczająco dużo miejsca, aby skutecznie przeprowadzać kontrole EES.

Aby uniknąć opóźnień, UE przesunęła już pierwotną datę rozpoczęcia EES w 2022 r. na okres po tegorocznych Igrzyskach Olimpijskich we Francji.

Wielu lokalnych urzędników i grup transportowych wezwało UE do przesunięcia terminu wdrożenia EES do 2025 roku.

Proszą o więcej czasu na przygotowania lub przynajmniej do czasu, gdy aplikacja mobilna przeznaczona do zaawansowanej rejestracji EES będzie gotowa.

EES sprawi, że ludzie będą polegać na biurach podróży

Niektóre biura podróży uważają również, że kontrole bezpieczeństwa i biurokracja EES mogą zniechęcić ludzi do odwiedzania Europy.

Podróżni mogą postrzegać cały system jako niepotrzebny kłopot ograniczający ich swobodę podróżowania.

„Im więcej biurokracji, tym gorzej dla swobody podróżowania” – powiedział Josephides.

Cat Jones, dyrektor generalny Byway, firmy turystycznej koncentrującej się na pociągach, a nie lotach, powiedziała, że klienci już pytają o EES.

Pytają o wymagania i o to, czy potrzebują wizy, aby odwiedzić Europę.

Jones spodziewa się, że więcej osób będzie korzystać z usług biur podróży, aby pomóc im zrozumieć nowy system.

Powiedziała, że samodzielne planowanie podróży pociągiem może być „dość skomplikowane”, ponieważ „znalezienie informacji na temat podróży pociągiem może być trudne”.

Niedawna ankieta przeprowadzona przez brytyjski Departament Transportu (DfT) wykazała, że wiele osób w Wielkiej Brytanii nadal nie wie o EES.

Wiele osób może polegać na biurach podróży w celu uzyskania wskazówek, gdy programy zostaną ostatecznie wdrożone.

Wielka Brytania stawia na miękkie uruchomienie EES

DfT stwierdziło, że ściśle współpracuje z Komisją Europejską, jej państwami członkowskimi, brytyjskimi władzami lokalnymi i przemysłem.

Po uruchomieniu EES celem jest „zminimalizowanie wszelkich zakłóceń w planach podróży”.

Dodano: „Obejmuje to ścisłą współpracę z portami, przewoźnikami i branżą turystyczną, aby zapewnić im wsparcie i przygotowanie do informowania o zmianach i ich potencjalnym wpływie na podróże”.

System EES nie został jeszcze przetestowany; jeśli zawiedzie, funkcjonariusze straży granicznej nadal będą musieli przeprowadzać kontrole ręcznie.

Może to prowadzić do jeszcze większych kolejek i wydłużenia czasu oczekiwania, czego dowodem jest niedawna awaria elektronicznych bramek na brytyjskich lotniskach.

Jednym ze sposobów na zminimalizowanie zakłóceń w podróży jest sześciomiesięczny okres „miękkiego startu”.

W tym czasie podróżni mogli wjeżdżać bez rejestracji EES, choć ostatecznie stała się ona obowiązkowa.

Nawet przy łagodnym uruchomieniu, niektóre biura podróży nie wierzą, że system EES zostanie realistycznie uruchomiony w październiku zgodnie z planem.

Prawdopodobne jest przesunięcie uruchomienia EES, podobnie jak w przypadku poprzednich odroczeń.

Mimo to firmy transportowe inwestują miliony w budowę nowej infrastruktury i instalację nowych kiosków EES, aby przygotować się do wdrożenia EES.