Branża lotnicza sprzeciwia się brytyjskiemu planowi podniesienia opłat ETA o 60%

| 21 stycznia, 2025
Branża lotnicza sprzeciwia się brytyjskiemu planowi podniesienia opłat ETA o 60%
Zdjęcie dzięki uprzejmości Yau Ming Low via iStock

Rząd Wielkiej Brytanii ogłosił niedawno plany podniesienia opłat za elektroniczne zezwolenie na podróż (ETA).

Koszt ETA może wzrosnąć z 10 do 16 funtów, pod warunkiem zatwierdzenia przez parlament.

Ta 60-procentowa podwyżka opłaty ETA wywołała oburzenie ze strony linii lotniczych i branży turystycznej.

Argumentują oni, że podniesienie kosztów nowego cyfrowego zezwolenia na podróż może zaszkodzić popularności Wielkiej Brytanii jako celu podróży.

Propozycja ta pojawiła się zaledwie tydzień po wprowadzeniu programu ETA dla wszystkich podróżnych spoza Europy zwolnionych z obowiązku wizowego w Wielkiej Brytanii.

Rząd brytyjski wprowadził ETA w celu poprawy bezpieczeństwa granic i usprawnienia wjazdu do Wielkiej Brytanii.

Jednak liderzy branży twierdzą, że podwyżka opłaty ETA zniechęci podróżnych, szczególnie tych z Europy i rodziny podróżujące z ograniczonym budżetem.

Jaki jest przewidywany czas przybycia?

ETA jest cyfrowym zezwoleniem na podróż wymaganym od odwiedzających, którzy wcześniej mogli odwiedzić Wielką Brytanię bez wizy lub innych formalnych zezwoleń.

Po raz pierwszy został wprowadzony w listopadzie 2023 r. dla obywateli Kataru podróżujących do Wielkiej Brytanii.

Podróżni z Bahrajnu, Kuwejtu, Omanu, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich poszli w ich ślady w lutym 2024 roku.

Od stycznia 2025 r. podróżni spoza Europy, którzy nie posiadają wizy, muszą posiadać ETA przed podróżą do Wielkiej Brytanii. Obejmuje to obywateli Stanów Zjednoczonych (USA), Kanadyjczyków i nie tylko.

Od kwietnia 2025 r. wszyscy obywatele bez wizy odwiedzający Wielką Brytanię, w tym obywatele europejscy, z wyjątkiem obywateli Irlandii, muszą posiadać ETA.

ETA pozwala podróżnym odwiedzać Wielką Brytanię tak często, jak chcą w ciągu dwóch lat lub do momentu wygaśnięcia paszportu, z którym powiązane jest zezwolenie.

Home Office pobiera obecnie opłatę za ETA w wysokości 10 funtów za wniosek, ale zwiększy ją do 16 funtów.

Rząd twierdzi, że dodatkowe pieniądze pomogą pokryć koszty kontroli granicznej i zmniejszyć potrzebę finansowania podatników.

Urzędnicy szacują, że wzrost opłaty ETA może wygenerować dodatkowe 269 milionów funtów rocznie.

Dlaczego podwyżka opłat ETA spotyka się z krytyką

Branża lotnicza sprzeciwia się brytyjskiemu planowi podniesienia opłat ETA o 60%
Zdjęcie dzięki uprzejmości Wael via Pixabay

Plan podniesienia opłaty ETA zdenerwował wiele osób z branży turystycznej i podróżniczej.

Willie Walsh, szef Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), powiedział, że czas podwyżki jest „zdumiewający”.

„Jeśli zostanie wdrożony, będzie to cios zadany samemu sobie dla konkurencyjności turystycznej Wielkiej Brytanii”, powiedział w oficjalnym komunikacie prasowym.

Rząd Wielkiej Brytanii ogłosił niedawno, że jego celem jest przyciągnięcie 50 milionów odwiedzających rocznie do 2030 roku, co stanowi 30-procentowy wzrost w porównaniu z dniem dzisiejszym.

Jednak poddanie podróżnych 60-procentowemu wzrostowi opłat ETA jest „bardzo złym początkiem”, dodał Walsh.

Dodatkowy koszt będzie dodatkiem do brytyjskiego podatku od pasażerów lotniczych (APD), najwyższego podatku podróżnego na świecie, który również wzrośnie w kwietniu.

APD to podatek od lotów z lotnisk w Wielkiej Brytanii, który ma na celu zwiększenie przychodów rządowych i promowanie zrównoważonego transportu.

„Nie ma sensu zniechęcać odwiedzających wysokimi kosztami jeszcze zanim postawią stopę w kraju” – podkreślił szef IATA.

Z drugiej strony, Richard Toomer, który kieruje Tourism Alliance, również skrytykował tę decyzję, zgodnie z The Financial Times.

Powiedział, że podwyżka opłaty ETA jest szczególnie zniechęcająca dla europejskich turystów, którzy muszą teraz ubiegać się o wcześniejsze pozwolenie na podróż do Wielkiej Brytanii po raz pierwszy.

Dyrektor generalny Airlines UK, Tim Alderslade, powiedział, że podwyżka opłaty ETA jest „gorzko rozczarowująca” po tymczasowym zwolnieniu z ETA dla podróżujących tranzytem lotniczym.

„[It] nie ma sensu w kraju, którego wzrost gospodarczy zależy od połączeń lotniczych”, powiedział w komunikacie prasowym.

Lotnisko Heathrow wielokrotnie wzywało do zniesienia wymogu ETA dla pasażerów tranzytowych, ponieważ zagrażało to jego pozycji jako wiodącego europejskiego portu lotniczego.

Porównanie opłat ETA z innymi zezwoleniami na podróż

Brytyjski system ETA jest podobny do istniejących w innych krajach programów autoryzacji przed podróżą.

Amerykański elektroniczny system autoryzacji podróży (ESTA) kosztuje 21 USD lub około 17 GBP i jest ważny przez dwa lata.

Z drugiej strony, kanadyjskie elektroniczne zezwolenie na podróż (eTA) kosztuje 7 CAD, czyli około 4 GBP, i jest ważne przez pięć lat.

Walsh z IATA zauważył, że podróżni wkrótce będą mieli wybór między płaceniem za brytyjski ETA a znacznie tańszym Europejskim Systemem Informacji i Autoryzacji Podróży (ETIAS) Unii Europejskiej (UE).

Planowany przez UE ETIAS będzie kosztował podróżnych 7 euro, czyli około 6 funtów, i będzie ważny przez trzy lata, czyli o rok dłużej niż brytyjski ETA.

Krytycy podwyżki opłat ETA twierdzą, że może to sprawić, że podróżni dwa razy zastanowią się nad odwiedzeniem Wielkiej Brytanii, zwłaszcza gdy w pobliżu znajdują się tańsze lotniska i miejsca docelowe.

Alderslade stwierdził, że Wielka Brytania nie może konkurować globalnie, jeśli nadal będzie nakładać wysokie koszty na tych, którzy chcą odwiedzić i zainwestować w tym kraju.

Wpływ na brytyjską turystykę i gospodarkę

Branża lotnicza sprzeciwia się brytyjskiemu planowi podniesienia opłat ETA o 60%
Zdjęcie dzięki uprzejmości jcomp via Freepik

Turystyka jest ważną częścią brytyjskiej gospodarki, przynosząc około 74 miliardów funtów rocznie i wspierając miliony miejsc pracy.

Liderzy branży obawiają się, że zwiększenie opłaty ETA sprawi, że Wielka Brytania stanie się mniej atrakcyjna, zwłaszcza dla europejskich turystów.

Wielka Brytania słynie ze swojej historii, kultury i zabytków, ale koszty mają znaczenie. Jeśli wizyta stanie się zbyt droga, podróżni mogą wybrać inne miejsca docelowe.

Małe firmy, takie jak hotele, restauracje i lokalne atrakcje, prawdopodobnie odczują ten wpływ najbardziej.

Działalność wielu z nich zależy od odwiedzających. Zmniejszenie liczby turystów może zaszkodzić tym firmom i wspieranym przez nie lokalnym społecznościom.

Stanowisko rządu Wielkiej Brytanii

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Wielkiej Brytanii broni podwyżki opłat, twierdząc, że jest ona konieczna do stworzenia lepszego i bezpieczniejszego systemu imigracyjnego.

Wspomniano również, że wzrost przychodów z opłat ETA pomoże zmniejszyć zapotrzebowanie na finansowanie publiczne.

Proponowana podwyżka jest częścią szerszego planu zwiększenia kosztów imigracji.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych planuje również podnieść koszt certyfikatów sponsorskich z 239 do 525 funtów.

Opłaty za naturalizację Brytyjczyków wzrosną z 1 500 GBP do 1 605 GBP, a koszty dla obywateli terytoriów zamorskich wzrosną z 1 000 GBP do 1 070 GBP.

Wzrosną również inne opłaty związane z narodowością, w tym:

  1. Zrzeczenie się obywatelstwa brytyjskiego, od £450 do £482.
  2. Zmiany w zaświadczeniach o obywatelstwie, z 400 do 428 funtów.
  3. Administracyjny przegląd decyzji, od 450 GBP do 482 GBP.
  4. Dokumentacja prawa pobytu, od 550 GBP do 589 GBP.

Parlament analizuje propozycję podwyżki opłaty ETA i podniesienia innych kosztów imigracyjnych, a decyzja spodziewana jest wkrótce.