Czym są brytyjskie służby graniczne?

| 21 października, 2023
Siły graniczne ETA w Wielkiej Brytanii

Bezprecedensowa liczba migrantów nielegalnie przekraczających kanał La Manche z Francji była ostatnio gorącym tematem debaty w angielskich mediach. Nielegalni imigranci, zarówno ubiegający się o azyl, jak i imigranci ekonomiczni, wydają się być w stanie wjechać do Wielkiej Brytanii (a zwłaszcza do Anglii) w dowolnym momencie, przy niewielkich lub żadnych wysiłkach podejmowanych w celu powstrzymania napływu imigrantów.

Odpowiedzialność za kwestie imigracyjne spoczywa na brytyjskim ministrze spraw wewnętrznych, a niedawny akt parlamentu, ustawa o obywatelstwie i granicach z 2022 r., dał brytyjskiemu rządowi więcej uprawnień do radzenia sobie z obecnym kryzysem imigracyjnym.

Jednak w terenie to nie rząd jest odpowiedzialny za przetwarzanie i obsługę osób ubiegających się o azyl, migrantów ekonomicznych i innych kwestii związanych z bezpieczeństwem granic. Podlega to kompetencjom United Kingdom Border Force.

Obowiązki

UK Border Force jest ramieniem organów ścigania i podlega brytyjskiemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych. Dla ogółu społeczeństwa brytyjskie siły graniczne są postrzegane jako policja na łodziach, która patroluje porty i brytyjskie wybrzeże. Jednak siły graniczne są odpowiedzialne nie tylko za bezpieczeństwo morskie, ale także za bezpieczeństwo na lotniskach i w innych punktach wjazdu. Siły graniczne Wielkiej Brytanii są odpowiedzialne za:

Kontrole statusu imigracyjnego osób przybywających do Wielkiej Brytanii, a także osób opuszczających jurysdykcję.

  • Przeszukiwanie bagażu i pojazdów podróżnych, a także ładunków i towarów pod kątem nielegalnych materiałów i towarów.
  • Wykrywanie nielegalnych imigrantów na statkach, w samolotach, pociągach, ciężarówkach, autokarach i innych środkach transportu próbujących dostać się do Wielkiej Brytanii.
  • Utrzymanie obecności wzdłuż linii brzegowej.
  • W razie potrzeby zatrzymywanie i przeszukiwanie łodzi lub innych statków morskich.
  • Gromadzenie danych wywiadowczych na temat podejrzanej nielegalnej działalności w brytyjskich portach i na lotniskach.

Współpraca z brytyjską policją i krajowymi służbami bezpieczeństwa w celu śledzenia osób będących przedmiotem zainteresowania.

Aby zapobiegać działalności przestępczej lub wykrywać naruszenia prawa, funkcjonariusze UK Border Force są obecni na ponad 140 stacjach kolejowych, portach morskich i lotniskach nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale także za granicą.

Trzy podmioty stają się jednym

Chociaż koncepcja jednolitych sił granicznych została po raz pierwszy zaproponowana w 2003 r., do 2007 r. istniały trzy różne agencje odpowiedzialne za kontrolę granic Wielkiej Brytanii. Każda z trzech agencji miała swoje własne obszary odpowiedzialności:

  1. HM Revenue and Customs (wcześniej HM Customs and Excise) było odpowiedzialne za pobieranie podatków i ceł od towarów wwożonych i wywożonych z Wielkiej Brytanii, a także za ochronę granic Wielkiej Brytanii.
  2. Imigracji i Obywatelstwa rozpatrywała wnioski o brytyjskie obywatelstwo, prawo do pozostania w Wielkiej Brytanii, a także była odpowiedzialna za identyfikację, monitorowanie i deportację nielegalnych imigrantów.
  3. UKVisas rozpatrywała wszystkie wnioski wizowe dla osób niebędących obywatelami Wielkiej Brytanii.

Trzy agencje pracujące w tandemie były uciążliwe i nieefektywne, dlatego zdecydowano, że ochrona brytyjskich granic będzie lepiej służyć, jeśli odpowiedzialność za bezpieczeństwo granic zostanie scentralizowana w jednym organie. Obowiązki w zakresie ochrony granic skarbowych i celnych zostały przeniesione do Brytyjskiej Agencji Granicznej, podobnie jak uprawnienia imigracyjne Dyrekcji ds. W 2008 r. UKVisas została również wchłonięta przez nową agencję UK Border Agency.

Brytyjska Agencja ds. Granic (UKBA) wkrótce znalazła się w konflikcie z brytyjskim rządem z powodu licznych niedociągnięć w swoich działaniach, w tym słabej obsługi, licznych skarg i zaległości w setkach tysięcy spraw, a w 2011 r. ogłoszono dochodzenie w sprawie UKBA. W następstwie dochodzenia UKBA została zlikwidowana i podzielona na trzy nowe jednostki:

  1. UK Visas and Immigration, która miała nadzorować wszystkie sprawy związane z wydawaniem brytyjskich wiz.
  2. Zadaniem Immigration Enforcement było zajmowanie się wszystkimi sprawami związanymi z imigracją, zarówno legalną, jak i nielegalną, oraz egzekwowanie prawa w zakresie naruszeń przepisów imigracyjnych.
  3. Border Force zostało utworzone w celu egzekwowania codziennych spraw imigracyjnych i celnych we wszystkich punktach wjazdu do Wielkiej Brytanii.

W marcu 2021 r. brytyjskie siły graniczne zostały uznane za odrębny podmiot i rozpoczęły działalność na lotniskach, w portach morskich, na międzynarodowych stacjach kolejowych oraz na licznych małych lotniskach i w portach w całej Wielkiej Brytanii.

Operacje brytyjskich sił granicznych

Według brytyjskiego rządu UK Border Force zatrudnia około 10 000 pracowników i obejmuje pięć obszarów operacyjnych w całej Wielkiej Brytanii.
Pięć regionów to:

  • Obszar centralny
  • Heathrow
  • Obszar północny
  • Obszar południowy
  • Południowy Wschód i Europa

Bezpieczeństwo granic jest egzekwowane 24 godziny na dobę każdego dnia w roku, a personel Border Force znajduje się praktycznie na każdym lotnisku, w porcie morskim, na międzynarodowych stacjach kolejowych i w innych punktach wjazdu do Wielkiej Brytanii, w tym w Eurotunelu kursującym z Folkestone do Coquelles we Francji oraz w Eurostar z St. Pancras International do Paryża i Brukseli. Obowiązki operacyjne personelu Sił Granicznych obejmują:

  • Sprawdzanie dokumentacji podróżnych
  • Kontrola imigracji
  • Przeszukania pod kątem nielegalnych towarów, w tym narkotyków, pieniędzy, alkoholu, broni, podrobionych towarów i zabronionej żywności lub towarów.
  • Przeszukiwanie pojazdów i ładunków pod kątem nielegalnych lub nieudokumentowanych podróżnych.

Agenci Border Force są uprawnieni do zatrzymywania, przesłuchiwania i przeszukiwania pasażerów, bagażu, samochodów, autokarów i pojazdów ciężarowych, a także kontenerów z ładunkami lotniczymi i morskimi.

Władza

Chociaż umundurowani, pracownicy Border Force są w rzeczywistości urzędnikami służby cywilnej, choć mają pewne uprawnienia i władzę na mocy ich pozycji jako wyznaczonych urzędników imigracyjnych i celnych.

Urzędnik imigracyjny

Jako wyznaczeni urzędnicy imigracyjni, pracownicy Border Force mają prawo do aresztowania i zatrzymania zarówno w punktach wjazdu do Wielkiej Brytanii, jak i w głębi kraju, jeśli zajdzie taka potrzeba. Areszt i zatrzymanie mogą być stosowane w przypadku, gdy funkcjonariusz policji stwierdzi, że dana osoba podlega aresztowaniu w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa.

Urzędnik celny

Pracownicy Border Force, którzy są wyznaczonymi funkcjonariuszami celnymi, mają takie same uprawnienia jak funkcjonariusze Departamentu Podatków i Ceł. Oznacza to, że mogą oni wchodzić do pojazdów lub kontenerów, przeszukiwać je w poszukiwaniu nielegalnych towarów lub nielegalnych imigrantów, konfiskować wszelkie znalezione kontrabandy i aresztować podejrzanych. Personel Border Force nie ma jednak uprawnień do zajmowania się sprawami niezwiązanymi z granicami, takimi jak podatek dochodowy lub oszustwa związane z podatkiem od wartości dodanej, chociaż ma uprawnienia do sprawdzania, czy od importowanych towarów zapłacono prawidłowy podatek i cło.

Czynniki identyfikujące

Personel Sił Granicznych można rozpoznać po ciemnoniebieskich mundurach z oznaczeniem stopnia i numeru identyfikacyjnego na epoletach. Urzędnicy mogą również posiadać przy sobie określony sprzęt, który może być wymagany do ochrony osobistej lub do pomocy w wykonywaniu ich obowiązków. Przenoszony lub noszony sprzęt obejmuje

  • Baton
  • Radio
  • Kajdanki
  • Kamizelka kuloodporna
  • Pas użytkowy lub kamizelka

Brytyjskie siły graniczne również zatrudniają wielu przewodników psów i posiadają jednostkę psów. Psy są szkolone specjalnie do wykrywania narkotyków i materiałów wybuchowych i są zwykle rozmieszczane w większych punktach wjazdu do Wielkiej Brytanii, takich jak lotnisko Heathrow, port Southampton oraz wejścia i wyjścia z Eurostar i Eurotunelu.

Siły morskie

Ochrona wybrzeża Wielkiej Brytanii jest ważną częścią działalności Border Force, szczególnie w ostatnim czasie, gdy liczba nielegalnych imigrantów z Francji na południowym wybrzeżu Anglii stale rośnie.

Wszystkie okręty brytyjskich sił granicznych są poprzedzone literami HMC, co oznacza Kuter Jego Królewskiej Mości, chociaż tylko pięć z jedenastu obecnie aktywnych okrętów to faktyczne kutry.

Działające zarówno na wodach brytyjskich, jak i europejskich, o wyporności 257 ton, pięć kutrów w służbie UK Border Force to:

  1. Poszukiwacz
  2. Wyszukiwarka
  3. Czujny
  4. Valiant
  5. Protector (434 tony)

Przybrzeżne statki patrolowe

Oprócz tych pięciu kutrów, brytyjskie siły graniczne posiadają również sześć przybrzeżnych statków patrolowych. Szybsze i bardziej mobilne niż kutry, przybrzeżne statki patrolowe są wykorzystywane głównie do patrolowania blisko brzegu i ścigania nielegalnego ruchu morskiego. Obecnie eksploatowane przybrzeżne statki patrolowe to:

  1. Aktywny
  2. Alarm
  3. Orzeł
  4. Nimrod
  5. Hunter
  6. Speedwell

Ponadto brytyjskie siły graniczne wyczarterowały korzystanie z MV VOS Grace. Grace został zaprojektowany jako statek zaopatrzeniowy dla morskich platform naftowych i gazowych, ale obecnie jest wykorzystywany jako statek ratowniczy do pomocy nielegalnym łodziom i migrantom w trudnej sytuacji na morzu.

Wspólna kontrola

Wjazd do południowej Anglii przez tunel pod kanałem La Manche lub przeprawę promową jest nadzorowany przez kontrolę imigracyjną. Oznacza to, że odpowiedzialność za kontrolę podróżnych i ładunków jest dzielona między francuskie, belgijskie, holenderskie i brytyjskie organy imigracyjne.

Osoby podróżujące z Anglii do państw członkowskich strefy Schengen: Belgii, Francji i Holandii muszą przejść kontrolę paszportową jeszcze w Wielkiej Brytanii i posiadać odpowiednią dokumentację na podróż, w tym wizę Schengen, gdy (lub jeśli) okaże się to konieczne.

UK ETA dodatkową odpowiedzialnością dla Border Force

Począwszy od 2023 r., a obowiązkowo do 2025 r., Brytyjczycy odwiedzający Europę będą musieli uzyskać zgodę ETIAS (Europejski System Informacji o Podróży i Autoryzacji) przed podjęciem jakiejkolwiek podróży między Wielką Brytanią a Europą kontynentalną. ETIAS jest podobny do wizy (ale w formacie elektronicznym, a nie papierowym) i ma na celu sprawdzenie osób zamierzających odwiedzić Unię Europejską i strefę Schengen w celu ustalenia, czy powinny one zostać wpuszczone do Europy, czy nie.

Podróżni udający się w przeciwnym kierunku, z Europy do Wielkiej Brytanii, muszą przejść kontrolę paszportową i imigracyjną przed opuszczeniem Europy kontynentalnej. Podobnie jak w przypadku UE i ETIAS, Wielka Brytania ma również wprowadzić system wstępnej kontroli dla przyszłych odwiedzających, zwany UK ETA. Brytyjski system ETA (Electronic Travel Authorisation) ma zostać uruchomiony w 2024 r. i w pełni wdrożony w 2025 r. Oprócz swoich obecnych obowiązków, brytyjskie służby graniczne będą odgrywać dużą rolę w egzekwowaniu ETA w Wielkiej Brytanii.