Operator kolejowy twierdzi, że londyńska stacja St. Pancras może nie być w stanie obsłużyć nowego systemu wjazdu/wyjazdu (EES) Unii Europejskiej (UE) bez godzinnych kolejek.
Międzynarodowe szybkie połączenia kolejowe mogą przynieść mniej pasażerów do i z Wielkiej Brytanii (UK).
High Speed 1 (HS1) ostrzegł, że przygotowania do EES UE na londyńskiej stacji St. Pancras są „poważnie niewystarczające”.
HS1 jest właścicielem i operatorem linii i stacji między Londynem a tunelem pod kanałem La Manche.
Łączy międzynarodowe szybkie trasy z Londynu do Paryża, Brukseli i Amsterdamu oraz trasę krajową z Londynu do Kent.
The Guardian poinformował, że firma wyraziła obawy, że może to prowadzić do opóźnień i potencjalnie ograniczyć usługi Eurostar.
Eurostar to międzynarodowe połączenie kolejowe dużych prędkości łączące Belgię, Francję, Niemcy, Holandię i Wielką Brytanię.
Codziennie kursuje około 14 pociągów do Paryża z St Pancras, z których każdy przewozi do 900 pasażerów.
Nowy biometryczny system kontroli granicznej w UE
W ramach unijnego systemu wjazdu/wyjazdu (EES) obywatele spoza UE podróżujący do strefy Schengen muszą rejestrować odciski palców i skany twarzy na granicy.
Dotyczy to zarówno posiadaczy wiz krótkoterminowych, jak i obywateli zwolnionych z obowiązku wizowego, w tym obywateli Wielkiej Brytanii.
Zamiast stemplowania paszportu po przylocie, EES będzie dokumentować wjazdy i wyjazdy elektronicznie przy użyciu danych biometrycznych podróżnego.
Funkcjonariusz graniczny będzie nadzorował rejestrację danych biometrycznych podróżnych po przybyciu na granicę UE.
Nastąpi to dopiero podczas ich pierwszej wizyty po wdrożeniu EES. Ich dane będą ważne w systemie EES przez trzy lata.
Podróżni mogą potwierdzić swoją zgodę za pomocą odcisku palca lub danych biometrycznych twarzy podczas kolejnych wizyt w tym czasie.
Za każdym razem, gdy podróżni wjeżdżają do strefy Schengen, system EES będzie przechowywał dane podróżnych przez trzy lata lub do momentu wygaśnięcia ważności paszportu podróżnego.
Eurostar może ograniczyć liczbę pasażerów, aby uniknąć długich kolejek
Europejska Komisja Kontroli Parlamentu Zjednoczonego Królestwa gromadzi dowody, które pomogą zbadać i zrozumieć, w jaki sposób unijny system wjazdu/wyjazdu (EES) wpłynie na podróże.
HS1 jest jedną z ostatnich stron, które zgłaszają obawy dotyczące EES. Nowy system kontroli granicznej UE ma wejść w życie w październiku 2024 roku.
W swoim raporcie przedłożonym komisji, HS1 stwierdziła, że potrzebuje 49 dodatkowych kiosków EES do obsługi odpraw pasażerskich.
Francuski rząd zaproponował jednak tylko 24. HS1 poinformowano, że kioski EES są opcjonalne, ponieważ kontrole mogą być przeprowadzane na granicy.
HS1 ostrzegł, że spowoduje to „niedopuszczalne wielogodzinne opóźnienia pasażerów i potencjalne ograniczenie usług”.
Firma przewidywała, że mając tylko 24 kioski EES, Eurostar nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich pasażerów. Spowodowałoby to szczególnie opóźnienia w godzinach porannego szczytu.
Może to również „doprowadzić do konieczności ograniczenia usług pod względem liczby pasażerów”, ostrzegł HS1.
HS1 stwierdziła również, że trudno byłoby wdrożyć EES na stacji St. Pancras ze względu na ograniczoną przestrzeń.
Dodano, że brak miejsca sprawiłby, że proces kolejkowania byłby „skomplikowany i rozłożony w czasie”.
Więcej kiosków EES oznaczałoby bardziej złożony przepływ pasażerów.
Zgodnie z raportem Eurostar dla brytyjskiej Komisji Europejskiej, większa liczba kiosków systemu wjazdu/wyjazdu (EES) spowodowałaby tylko nowe kolejki.
Oznaczałoby to również „większe ryzyko dla realizacji rozkładu jazdy i rozwoju transportu kolejowego z St. Pancras”, stwierdzono w dowodach.
Eurostar stwierdził, że wdrożenie unijnego systemu EES wydłużyłoby czas obsługi kontroli granicznej o „dwie do trzech minut”.
Byłoby to znacznie dłuższe niż obecny czas przetwarzania wynoszący 45 sekund i mogłoby prowadzić do ponadgodzinnych kolejek w godzinach szczytu.
Dodatkowe kioski EES w St Pancras kosztowałyby 25 000 funtów każdy i 2 miliony funtów rocznie na koszty eksploatacji i utrzymania.
Gdyby dodatkowe kioski okazały się opłacalnym rozwiązaniem, te dodatkowe koszty musiałyby zostać sfinansowane przez Eurostar.
Obawy związane z wprowadzeniem systemu wjazdu/wyjazdu na granicy portu
Brytyjska Komisja Nadzoru Europejskiego ostrzegała wcześniej przed 14-godzinnymi kolejkami w porcie Dover.
Nadmierny czas oczekiwania wynika głównie z tego, że podróżni przyjeżdżają do kontroli granicznej samochodami lub autokarami.
Pasażerowie będą musieli wysiąść, aby się zarejestrować i poddać kontroli biometrycznej, a następnie wrócić do pojazdu.
Rada gminy Ashford wyraziła również obawy, że unijna EES może poważnie wpłynąć na operacje promowe ze względu na niezdolność do obsługi obecnej liczby samochodów i autokarów.
Długotrwałe opóźnienia w porcie mogą prowadzić do zatorów na głównych drogach, wpływając na dostęp do Eurotunelu w Folkestone.
Może to zakłócić lokalną gospodarkę i spowodować obawy o dobrobyt pasażerów i społeczności.
Zapobieganie poważnemu wpływowi EES na podróże między Wielką Brytanią a UE
HS1 wezwała do stopniowego wdrażania systemu wjazdu/wyjazdu, aby zapobiec „poważnym zakłóceniom” w podróżach pociągami między Wielką Brytanią a UE.
Innym jest umożliwienie pasażerom wcześniejszej rejestracji danych biometrycznych online, zamiast nadzorowania ich przez funkcjonariuszy na granicy.
Z takim apelem zwróciły się Eurostar i HS1, ponieważ rejestracja po przyjeździe znacznie obciążyłaby ograniczone miejsca na stacjach kolejowych.
Eurostar chce również, aby politycy mogli użyć „hamulca bezpieczeństwa”, jeśli EES spowoduje dłuższe kolejki.
Mimo to, pomimo wyzwań, Eurostar i wiele linii lotniczych postrzega EES jako korzystny w dłuższej perspektywie.
Europejski Komitet Kontroli w Wielkiej Brytanii również przygląda się interoperacyjności systemów EES, ETIAS i UK ETA.
Wraz z EES, UE wdroży nowy europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) w połowie 2025 roku.
Obywatele zwolnieni z obowiązku wizowego, w tym obywatele Wielkiej Brytanii, będą potrzebować EITAS, aby odwiedzić strefę Schengen.
Jest on podobny do brytyjskiego elektronicznego zezwolenia na podróż (ETA), które jest obowiązkowe dla wszystkich obywateli bez wizy odwiedzających Wielką Brytanię.