Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) uruchomiło nowy system umożliwiający podróże bezstykowe i poprawiający komfort pasażerów.
Timatic, czyli Travel Information Manual Automatic, został całkowicie przeprojektowany, ustanawiając nowy punkt odniesienia w zakresie rozwiązań zgodności z przepisami dotyczącymi podróży służbowych.
Timatic AutoCheck zapewnia przyjazną dla użytkownika platformę dla podróżnych, linii lotniczych i specjalistów ds. podróży, aby uzyskać dostęp do dokładnych, łatwych do zrozumienia informacji imigracyjnych.
Cały proces sprawdzania dokumentów został zautomatyzowany, z instrukcjami dostosowanymi do potrzeb każdego pasażera.
„Timatic AutoCheck stanowi kolejny kamień milowy w dążeniu do wydajności i wygody w branży turystycznej. Dzięki łatwemu poruszaniu się po przepisach, podróżni mogą wyruszyć w podróż z pewnością i spokojem” – powiedział w komunikacie prasowym Frederic Leger, starszy wiceprezes IATA ds. produktów i usług komercyjnych.
Dodał również: „Ta innowacja umożliwia również liniom lotniczym, obsłudze naziemnej i biurom podróży zwiększenie zadowolenia klientów, zintegrowanie weryfikacji dokumentacji podróży z bezdotykową podróżą i usprawnienie ich działalności”.
Główni dostawcy systemów kontroli odlotów, wraz z różnymi liniami lotniczymi i Star Alliance, już współpracują z IATA w celu uaktualnienia do nowego Timatic AutoCheck.
Co to jest Timatic Autocheck?
Timatic to baza danych zawierająca wymagania dokumentacyjne, takie jak paszporty i wizy, dla pasażerów podróżujących za granicę drogą lotniczą.
Jest on używany przez linie lotnicze i ich przedstawicieli, personel lotniska i biura podróży w celu ustalenia, czy pasażer może zostać przewieziony.
W momencie dokonywania rezerwacji linie lotnicze i biura podróży również korzystają z systemu w celu dostarczania informacji podróżnym.
Ma to kluczowe znaczenie dla linii lotniczych, ponieważ ryzykują one wysokimi grzywnami, jeśli przewożą pasażerów bez odpowiednich dokumentów podróży.
Muszą również ponieść koszty powrotu takich pasażerów do ich pierwotnego portu lotniczego.
Nowy Timatic AutoCheck zawiera kilka ulepszeń, które są bardzo przydatne dla użytkowników.
Upraszcza przepisy dotyczące podróży, zapewniając łatwą do zrozumienia treść: koniec ze skomplikowaną terminologią lub długimi zasadami, które pasażerowie muszą czytać.
Oferuje również spersonalizowane, interaktywne i oparte na danych podejście, aby pomóc podróżnym upewnić się, że mają wszystkie potrzebne dokumenty i spełniają wszystkie wymagania wjazdowe.
Narzędzie zapewnia również praktyczne zalecenia, które pomagają użytkownikom przestrzegać zasad i szybko rozwiązywać wszelkie problemy.
Dzięki Timatic Autocheck zintegrowanemu z systemami linii lotniczych, samoobsługowe odprawy są łatwiejsze.
Bezproblemowe oczekiwania dotyczące podróży
Nowy system Timatic Autocheck wykorzystuje gotowość podróżnych do korzystania z procesów online i dzielenia się informacjami z wyprzedzeniem.
Według Globalnego Badania Pasażerów IATA (GPS), skomplikowane wymogi wizowe zniechęcają podróżnych, którzy chcą wygodnego, cyfrowego procesu wizowego.
Prawie połowa podróżnych uwzględnionych w ankiecie wymieniła złożoność procesu jako główny czynnik odstraszający. Kolejnymi czynnikami odstraszającymi były koszty i obawy o prywatność.
Wiele osób jest również skłonnych udostępnić informacje o dokumentach podróży w celu szybszej imigracji na lotnisku.
Jest to zgodne z faktem, że wiele krajów cyfryzuje swoje systemy wizowe i paszportowe oraz automatyzuje kontrole graniczne.
Systemy cyfrowe i podróże bezstykowe
Wielka Brytania (UK) korzysta z elektronicznych bramek paszportowych (eGates) w niektórych punktach wjazdu do kraju. Mimo to brytyjski rząd przechodzi na domyślną granicę cyfrową do 2025 roku.
W 2024 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Wielkiej Brytanii zdigitalizuje swój proces wizowy i imigracyjny, przechodząc na internetowy rejestr statusów imigracyjnych lub wizy elektroniczne (eVisa).
Brytyjska elektroniczna autoryzacja podróży (ETA) ma również na celu usprawnienie procesu imigracyjnego dla wstępnie zweryfikowanych podróżnych niskiego ryzyka. Nowe cyfrowe zezwolenie na podróż będzie wymagane od obywateli nieposiadających wizy wjeżdżających do kraju na krótkie wycieczki.
Inne kraje również wprowadzają systemy cyfrowe, aby ułatwić podróżowanie. Stany Zjednoczone Ameryki zaczną wydawać wizy bez użycia papieru.
Unia Europejska (UE) również digitalizuje wnioski wizowe Schengen. W październiku 2024 r. Rada wdroży biometryczne kontrole graniczne dla wszystkich podróżnych za pośrednictwem nowego systemu wjazdu/wyjazdu.
UE wdroży również elektroniczny system dokumentów podobny do brytyjskiego ETA, Europejski System Informacji i Autoryzacji Podróży (ETIAS), dla obywateli nieposiadających wizy wjeżdżających do strefy Schengen do połowy 2025 roku.
W listopadzie 2023 r. Frankfurt stał się pierwszym lotniskiem w Europie wykorzystującym biometrię twarzy do bezdotykowego podróżowania od odprawy do wejścia na pokład.
Do końca tego roku Terminal 3 lotniska w Dubaju umożliwi pasażerom przejście wszystkich niezbędnych procedur bez konieczności wyjmowania paszportu. Zamiast tego podróżni będą używać odcisków palców, skanów twarzy lub innych danych biometrycznych do uwierzytelniania.
Począwszy od 2024 r. singapurskie lotnisko Changi wdroży również dane biometryczne do automatycznego uwierzytelniania w całym porcie lotniczym, w tym do odbioru bagażu, wejścia na pokład i imigracji.