Lotnisko Heathrow, jeden z najbardziej ruchliwych węzłów lotniczych na świecie, przygotowuje się na znaczne straty finansowe w nadchodzących latach.
Prognozowane straty wynikają z wdrożenia przez Wielką Brytanię nowego systemu elektronicznej autoryzacji podróży (ETA) dla osób nieposiadających wizy.
Program został już wdrożony dla obywateli Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC). W 2025 r. ma on zostać rozszerzony na wszystkich odwiedzających bez wizy.
Wkrótce obejmie ona podróżujących do Wielkiej Brytanii ze Stanów Zjednoczonych (USA), Kanady i Europy.
Nowy brytyjski system ETA ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa granic. Pozwala on rządowi na wstępną kontrolę podróżnych niskiego ryzyka przed ich przybyciem.
Jednak wszyscy podróżujący bez wizy muszą uiścić opłatę za wniosek online i otrzymać ETA przed podróżą do Wielkiej Brytanii.
Będzie on wymagany w przypadku wszystkich krótkich podróży do sześciu miesięcy, w tym turystyki, wizyt rodzinnych, dozwolonych działań biznesowych i krótkich studiów.
ETA będzie również obowiązkowy dla wszystkich obywateli bez wizy przejeżdżających przez Wielką Brytanię, niezależnie od tego, czy przechodzą kontrolę graniczną.
Już i tak ponosząc pewne straty z powodu programu ETA dla obywateli Zatoki Perskiej, powszechne wdrożenie może oznaczać więcej kłopotów dla finansów Heathrow.
Jak brytyjski system ETA wpływa na lotnisko Heathrow
Nowy brytyjski system ETA może mieć wpływ na znaczną liczbę podróżnych, wymagając opłaty w wysokości 10 funtów za wniosek o autoryzację online przed podróżą.
Porty lotnicze i branża lotnicza oświadczyły, że popierają cel programu, jakim jest zwiększenie bezpieczeństwa granic.
Eksperci z branży lotniczej ostrzegają jednak, że nałożenie go na pasażerów tranzytowych może drastycznie zmniejszyć liczbę pasażerów Heathrow.
Heathrow jest centralnym węzłem tranzytowym dla lotów międzynarodowych, z milionami pasażerów latających przez lotnisko rocznie.
Lotnisko w dużej mierze polega na pasażerach tranzytowych, którzy stanowią około 30 procent całkowitego ruchu.
Niektóre loty, zwłaszcza na trasach długodystansowych, zależą od tych podróżnych, aby utrzymać rentowność.
Jednak nowy wymóg ETA dla pasażerów tranzytowych może skłonić podróżnych do wybrania innych lotnisk, które nie nakładają tego ograniczenia.
Pasażerowie, szczególnie ci korzystający z Heathrow jako punktu tranzytowego do innych miejsc docelowych, mogą wybrać inne europejskie lotniska.
Obejmuje to Amsterdam Schiphol lub Paryż Charles de Gaulle, które nie mają podobnych opłat ani wymogów autoryzacyjnych dla podróżujących tranzytem.
Jak zauważył Thomas Woldbye, dyrektor generalny Heathrow, wymóg ETA dla pasażerów tranzytowych „stawia brytyjskie lotniska w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej„.
Przewidywane straty lotniska Heathrow wynikające z programu ETA
Lotnisko odnotowało już znaczny spadek liczby pasażerów z krajów GCC, w których wdrożono system ETA.
ETA została początkowo wprowadzona dla obywateli Kataru w listopadzie 2023 roku.
Pozostałe kraje GCC – Bahrajn, Kuwejt, Oman, Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) – dołączyły w lutym 2024 roku.
Według Heathrow, około 19 000 pasażerów mniej podróżowało z Kataru w ciągu pierwszych czterech miesięcy od wprowadzenia ETA.
W sierpniu 2024 r., osiem miesięcy po wprowadzeniu ETA, Heathrow odnotowało spadek o 90 000 pasażerów z tych krajów.
W związku z tym, że w 2025 r. program ETA obejmie turystów z Europy i USA, lotnisko obawia się, że więcej podróżnych będzie całkowicie unikać Heathrow.
Wpłynie to również na główne brytyjskie linie lotnicze, takie jak British Airways i Virgin Atlantic. Obydwie prosperują dzięki lotom tranzytowym w całej Europie.
Wpłynie to również na Star Alliance, który wykorzystuje Heathrow jako lotnisko przesiadkowe dla przewoźników takich jak Lufthansa, United, Air Canada i Singapore Airlines.
Utrata pasażerów może zagrozić długoletnim trasom lotniczym i zmniejszyć ogólną atrakcyjność Heathrow jako międzynarodowego węzła lotniczego.
Według analizy The Independent, czwarte najbardziej ruchliwe lotnisko na świecie może stracić do czterech milionów pasażerów rocznie z powodu programu ETA.
Heathrow wielokrotnie wyrażało obawy, że drastyczny spadek liczby pasażerów może zaszkodzić lotnisku i brytyjskiej gospodarce.
The Independent szacuje, że spadek liczby pasażerów może spowodować straty w wysokości od 2,5 do 5 miliardów funtów rocznie.
Obejmuje to nie tylko sprzedaż biletów, ale także znaczne wydatki w sklepach detalicznych i restauracjach na lotniskach, a także utracone przychody linii lotniczych.
ETA może utrudnić Heathrow Airport osiągnięcie dobrych wyników
Szersze wdrożenie nowego brytyjskiego systemu ETA również może utrudnić rekordowy wzrost Heathrow w tym roku.
Przewidywane straty lotniska pojawiają się w czasie, gdy osiągało ono wyjątkowo dobre wyniki.
Lotnisko Heathrow odnotowało znaczny wzrost ruchu pasażerskiego w lipcu 2024 r., obsługując prawie osiem milionów pasażerów.
Oznacza to wzrost liczby pasażerów o 4,2% w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku.
Wzrost ten sprawił, że Heathrow stało się najbardziej ruchliwym lotniskiem w Europie w pierwszej połowie 2024 roku.
Wyprzedziło ono głównych rywali, takich jak Amsterdam Schiphol, Frankfurt i Paryż Charles de Gaulle.
Heathrow ustanowiło również nowe tygodniowe rekordy, z ponad 1,8 miliona pasażerów przewijających się przez lotnisko każdego tygodnia przez trzy kolejne tygodnie.
Dyrektor generalny Heathrow, Woldbye, powiedział, że lotnisko jest na dobrej drodze do osiągnięcia nowego, „nigdy wcześniej niespotykanego” celu, jakim jest obsłużenie ośmiu milionów pasażerów w ciągu jednego miesiąca.
Ten wzrost ruchu był częściowo spowodowany dużym popytem na podróże międzynarodowe po pandemii COVID-19.
Dzięki tym pozytywnym wynikom Heathrow wezwało rząd do ponownego rozważenia nałożenia systemu ETA na pasażerów tranzytowych.
Woldbye uważa, że rząd mógłby pomóc utrzymać dynamikę lotniska poprzez zwolnienie podróżnych tranzytowych z wymogu ETA.
Pozwoliłoby to Heathrow pozostać konkurencyjnym w skali globalnej i przyniosłoby korzyści branży i gospodarce Wielkiej Brytanii.
Stanowisko rządu Wielkiej Brytanii w sprawie ETA dla podróżnych tranzytowych
Poprzedni rząd konserwatywny twierdził, że wyłączenie pasażerów tranzytowych z systemu ETA może stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Podkreślono, że ETA „powstrzymuje osoby, które mogą korzystać z lotów łączonych, aby uniknąć uzyskania pozwolenia na podróż do Wielkiej Brytanii”.
Potwierdzenie przez nowy laburzystowski rząd Wielkiej Brytanii szerokiego wdrożenia systemu ETA w 2025 r. pokazuje jego zaangażowanie w poprawę bezpieczeństwa narodowego.
Mimo to Heathrow i inni eksperci z branży lotniczej twierdzą, że koszty tej polityki mogą przewyższać jej korzyści.
Jest to szczególnie widoczne, jeśli chodzi o wpływ ekonomiczny na sektor lotniczy.
W odpowiedzi na te obawy, Heathrow nadal lobbuje w rządzie na rzecz zwolnienia dla pasażerów tranzytowych.
Jest to szczególnie widoczne, jeśli chodzi o wpływ ekonomiczny na sektor lotniczy.
W odpowiedzi na te obawy, Heathrow nadal lobbuje w rządzie na rzecz zwolnienia dla pasażerów tranzytowych.