Przewoźnicy lotniczy i morscy muszą teraz weryfikować zezwolenia ETIAS na 48 godzin przed odlotem

| 27 marca, 2024
Przewoźnicy lotniczy i morscy muszą teraz weryfikować zezwolenia ETIAS na 48 godzin przed odlotem

Przewoźnicy lotniczy i morscy muszą zweryfikować zezwolenia pasażerów w ramach Europejskiego Systemu Informacji o Podróży i Organów Nadzoru(ETIAS) w ciągu 48 godzin przed odlotem.

ETIAS to nowe elektroniczne zezwolenie na podróż wymagane od wszystkich osób podróżujących bez wizy do strefy Schengen Unii Europejskiej (UE). Dotyczy to również obywateli brytyjskich.

Kiedy system autoryzacji podróży ETIAS zostanie uruchomiony w połowie 2025 r., przewoźnicy lotniczy i morscy muszą być gotowi do przestrzegania i potwierdzania ETIAS pasażerów.

Międzynarodowi trenerzy będą jednak mieli trzy lata na spełnienie tego wymogu.

Z drugiej strony, przewoźnicy kolejowi nie będą zobowiązani do sprawdzania, czy pasażerowie posiadają ważne zezwolenia ETIAS.

UE stwierdziła: „Niezależnie od środków transportu używanych przez podróżnych, ich ETIAS będzie zawsze sprawdzany na granicy”.

Funkcjonariusze graniczni UE muszą weryfikować zezwolenia ETIAS pasażerów pociągów przed wejściem na pokład.

Dotyczy to podróżnych wyjeżdżających z Wielkiej Brytanii pociągiem, takim jak Eurostar.

Nowe narzędzie interfejsu elektronicznego do weryfikacji ETIAS

UE zapewni przewoźnikom lotniczym i morskim nowe narzędzie elektroniczne do potwierdzania zezwoleń ETIAS przed odlotem.

Przewoźnicy muszą najpierw zarejestrować się w eu-LISA, aby korzystać z nowego narzędzia interfejsu.

eu-Lisa to Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości.

Zapewnia wsparcie technologiczne dla wysiłków krajów UE na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa Europy.

Obejmuje to nowe systemy elektronicznego zarządzania granicami UE, ETIAS i system wjazdu/wyjazdu (EES).

Obecnie ponad 1000 przewoźników, głównie linii lotniczych, zakończyło proces rejestracji w nowym narzędziu interfejsu ETIAS.

Po rejestracji przewoźnicy muszą podłączyć swoje systemy do nowego interfejsu przewoźnika ETIAS, aby wysyłać wnioski o weryfikację.

Muszą one również przejść wstępne połączenia między systemami i uzyskać certyfikat zgodności.

Przewoźnicy korzystający z portalu internetowego lub aplikacji mobilnej muszą przeszkolić upoważniony personel zgodnie z wytycznymi eu-LISA.

Interfejs przewoźnika ETIAS sprawdzi również EES

Oprócz weryfikacji uprawnień ETIAS, nowe narzędzie interfejsu UE pomoże również sprawdzić EES.

EES będzie rejestrować wjazdy i wyjazdy zarówno posiadaczy wiz krótkoterminowych, jak i osób podróżujących bez wizy do strefy Schengen. Dotyczy to również obywateli Wielkiej Brytanii.

Zastępuje on ręczne stemplowanie paszportów zautomatyzowanymi biometrycznymi odciskami palców i skanami twarzy na granicy UE.

Infografika przewoźnika eu-LISA stwierdza, że przewoźnicy muszą sprawdzać, czy obywatele państw trzecich posiadający wizy krótkoterminowe wykorzystali dozwoloną liczbę wjazdów do UE.

Dzięki nowemu narzędziu interfejsu przewoźnika, podróżni oznaczeni przez system jako „OK” będą mogli wejść na pokład.

W przypadku podróżnych oznaczonych jako „NOK” przewoźnicy muszą ręcznie zweryfikować dokumenty zezwalające na podróż.

Tylko pasażerowie z ważnymi wizami ETIAS lub Schengen będą mogli wejść na pokład.

Przewoźnicy mogą zostać ukarani przez państwa członkowskie UE za przewożenie pasażerów bez odpowiednich dokumentów podróży.

Unikną jednak kar, jeśli zapytanie weryfikacyjne zostanie wysłane w ciągu 48 godzin przed odlotem i otrzyma odpowiedź „OK”.

Jednostka centralna ETIAS będzie również dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, aby zapewnić pomoc techniczną i operacyjną w języku angielskim za pośrednictwem portalu internetowego i awaryjnej linii telefonicznej.

ETIAS zostanie uruchomiony w dwóch fazach w połowie 2025 r.

UE będzie stopniowo wprowadzać ETIAS przez 12 miesięcy, aby zminimalizować zakłócenia i pomóc podróżnym w dostosowaniu się.

Stopniowe wdrażanie pozwala również władzom ocenić jego wpływ, zanim stanie się obowiązkowe.

Wdrożenie obejmuje dwie fazy: sześciomiesięczny okres przejściowy i sześciomiesięczny okres karencji.

W okresie przejściowym rozpoczynającym się w maju 2025 r. podróżni powinni ubiegać się o ETIAS przed wizytą w strefie Schengen.

Jednak osobom nieposiadającym ETIAS nie odmówi się wjazdu, jeśli spełniają one wszystkie inne wymogi wjazdu do strefy Schengen.

W okresie karencji wszyscy podróżni muszą posiadać ETIAS podczas wizyty w strefie Schengen.

Osobom nieposiadającym ETIAS odmówi się wjazdu na granicy, z wyjątkiem osób odwiedzających Europę po raz pierwszy w okresie przejściowym, pod warunkiem spełnienia innych wymogów wjazdowych.

Potencjalne kwestie związane z ETIAS

Wdrożenie ETIAS nastąpi około siedem miesięcy po tym, jak UE wprowadzi w życie EES.

Przewoźnicy transportujący pasażerów między granicami UE a Zjednoczonym Królestwem (UK) zgłosili potencjalne problemy związane z nowymi systemami.

Linie lotnicze wyraziły obawy, że weryfikacja ETIAS na 48 godzin przed odlotem może wyeliminować rezerwacje w ostatniej chwili.

Urzędnicy kolejowi i promowi starają się opóźnić wprowadzenie EES z powodu niewystarczającej infrastruktury do rejestracji i kontroli biometrycznych.

Nowa aplikacja EES UE do ewentualnej rejestracji biometrycznej online również nie będzie gotowa do października 2024 r.

Zgodnie z przepisami UE straż graniczna musi być obecna, aby zweryfikować wstępną rejestrację biometryczną.

Podróżni muszą opuścić pojazd przed przesłaniem odcisków palców lub skanów twarzy.

Urzędnicy ostrzegli przed 14-godzinnymi opóźnieniami i ograniczeniem liczby pasażerów pociągów, aby zapobiec długim kolejkom.

Przewoźnicy będą również odpowiedzialni za sprawdzenie, czy pasażerowie posiadają ważne brytyjskie elektroniczne zezwolenie na podróż (ETA) lub wizę przed wpuszczeniem ich na pokład.

Przewoźnicy lotniczy muszą przesyłać swoje raporty General Aviation Report (GAR) i Advance Passenger Information (API) za pośrednictwem interaktywnych portali, które wywołają odpowiedź z Home Office.

Obejmuje to inny interaktywny system podobny do tego używanego do sprawdzania ETIAS.

Pojawiły się obawy dotyczące interoperacyjności wszystkich trzech nowych elektronicznych systemów zarządzania granicami po ich wdrożeniu.