Szef linii lotniczych obawia się utraty pasażerów tranzytowych z powodu ETA

| 23 listopada, 2023
Szef linii lotniczych obawia się utraty pasażerów tranzytowych z powodu ETA

Szef British Airways ostrzega, że nowa elektroniczna autoryzacja podróży (ETA) System stawia lotnictwo Wielkiej Brytanii w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej.

Sean Doyle, dyrektor generalny brytyjskich linii lotniczych, wyraził obawy, że nowy system ETA zniechęci pasażerów do tranzytu przez londyńskie lotnisko Heathrow.

Doyle powiedział, że brytyjski ETA jest dodatkowym kosztem i może powodować opóźnienia dla podróżnych, którzy nie potrzebują wizy na krótkie podróże i tranzyt w kraju.

„[The ETA could] stawia przewoźników takich jak British Airways, którzy polegają na ruchu przesiadkowym, w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej w stosunku do europejskich hubów. Musimy upewnić się, że nie sprawimy, że nasza branża stanie się niekonkurencyjna” – powiedział Doyle podczas konferencji 2023 Airlines, która odbyła się w Westminster w Londynie 20 listopada 2023 roku.

Airlines UK, organ handlowy zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii linii lotniczych, oraz Board of Airline Representatives (BAR) UK, stowarzyszenie branży lotniczej w Wielkiej Brytanii, wyraziły wcześniej ten sam pogląd.

Argumentowali oni, że pobieranie opłat od pasażerów zwolnionych z obowiązku wizowego, zwłaszcza tych, którzy nie przechodzą przez kontrolę graniczną, jest niesprawiedliwe. Technicznie rzecz biorąc, nie przekraczają oni żadnych granic.

Dlaczego loty z przesiadkami są niezbędne dla lotniska Heathrow?

Około połowa ruchu na Heathrow dla British Airways składa się z przesiadek. Dotyczy to również biznesmenów, którzy nie mogą sobie pozwolić na jakiekolwiek opóźnienia w podróży.

Wraz z wdrożeniem brytyjskiego ETA, pasażerowie przesiadający się na najbardziej ruchliwym londyńskim lotnisku mogą zdecydować się na loty z przesiadką w Dubaju lub Stambule.

Pasażerowie przemieszczający się między bramkami na lotnisku, bez przechodzenia przez kontrolę graniczną, zazwyczaj nie muszą spełniać wymogów miejsca docelowego.

Heathrow opiera się również w dużej mierze na lotach przesiadkowych, aby utrzymać znaczną ilość ruchu, a tym samym być uważanym za mega-hub. Odgrywa kluczową rolę w pobudzaniu turystyki i handlu.

Bez dużej liczby lotów przesiadkowych, które obsługuje, podróżni z Londynu nie mieliby łatwego dostępu do miejsc docelowych na całym świecie.

Jak działa brytyjski system ETA

Nowe cyfrowe zezwolenie na podróż jest obowiązkowe tylko dla obcokrajowców, którzy nie potrzebują wizy na krótkie wizyty w Wielkiej Brytanii. Są to obywatele krajów, które korzystają ze statusu ruchu bezwizowego.

ETA jest również wymagany od osób zwolnionych z obowiązku wizowego podróżujących tranzytem przez Wielką Brytanię, nawet jeśli nie muszą przechodzić przez kontrolę graniczną.

Każdy wniosek o brytyjski ETA kosztuje 10 funtów, co jest niewielką opłatą w porównaniu do innych podobnych zezwoleń na podróż nakładanych przez inne kraje. Osoby podróżujące bez wizy muszą złożyć wniosek o cyfrowe zezwolenie na podróż co najmniej trzy dni przed lotem.

Ewentualne opóźnienia mogą wystąpić tylko wtedy, gdy pasażerowie nie uzyskają ETA z wyprzedzeniem. Linie lotnicze nie pozwolą im wejść na pokład samolotu do Wielkiej Brytanii bez odpowiedniego zezwolenia na podróż.

Niektóre aplikacje mogą również trwać dłużej niż trzy dni. Większość wnioskodawców, którzy czekają dłużej, wynika z błędów we wniosku i innych kwestii.

Jednakże, gdy pasażerowie uzyskają ETA dla Wielkiej Brytanii, jest on ważny przez dwa lata. Posiadacz ETA może wielokrotnie podróżować tranzytem przez londyńskie lotnisko Heathrow w okresie ważności ETA.

Zezwolenie na podróż jest również przechowywane cyfrowo w paszportach, więc podróżni nie muszą zabierać ze sobą papierowego wydruku. Mimo to, brytyjska kontrola graniczna będzie miała ostateczny głos w sprawie wjazdu posiadacza ETA do kraju.

UK ETA, ETIAS i podróżujący tranzytem

System ETA ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa granic, umożliwiając rządowi Wielkiej Brytanii rejestrowanie i wstępną kontrolę podróżnych. Zapobiega to wjazdowi do kraju osób, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa.

Według brytyjskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych istotnym aspektem osiągnięcia tego celu jest wymaganie ETA dla podróżnych tranzytowych. Pomoże to zniechęcić osoby do korzystania z lotów łączonych w celu ominięcia właściwego procesu ubiegania się o wizę.

Rząd Wielkiej Brytanii ściśle współpracuje z liniami lotniczymi, firmami morskimi i dostawcami usług kolejowych, aby zagwarantować skuteczne wdrożenie systemu.

Pasażerowie przybywający do lub z Wielkiej Brytanii powinni również być na bieżąco informowani o wszystkich istotnych zasadach dotyczących podróży i imigracji, które mogą mieć na nich wpływ.

Do 2025 r. Unia Europejska (UE) ma wprowadzić podobny system zezwoleń na podróż, znany jako europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż(ETIAS).

Wymóg ten będzie miał również zastosowanie do osób podróżujących bez wiz w celu odbycia krótkich podróży lub tranzytu przez strefę Schengen.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *