Przedstawiciele państw członkowskich Unii Europejskiej (UE) pracują nad nowymi przepisami dotyczącymi zawieszenia ruchu bezwizowego dla krajów trzecich.
Nowe przepisy będą miały wpływ na 61 krajów spoza UE, w tym Wielką Brytanię (UK), której obywatele mogą podróżować do strefy Schengen bez wizy.
Obywatele tych krajów objętych ruchem bezwizowym mogą przebywać w strefie Schengen przez 90 dni w dowolnym 180-dniowym okresie.
„Ta nowa ustawa, gdy zostanie przyjęta, wzmocni zestaw narzędzi UE do przeciwdziałania sytuacjom, w których ruch bezwizowy jest nadużywany lub działa wbrew interesom UE” – czytamy w oświadczeniu Rady Europejskiej.
Projekt umowy, podpisany 13 marca 2024 r., pozwoli Radzie Europejskiej rozpocząć negocjacje z Parlamentem Europejskim.
Obie strony muszą osiągnąć konsensus w celu sporządzenia ostatecznego dokumentu prawnego aktualizującego zasady zawieszenia ruchu bezwizowego z krajami trzecimi.
Nowe podstawy do zawieszenia ruchu bezwizowego
Zaktualizowane przepisy rozszerzą możliwości UE w zakresie przeciwdziałania nadużywaniu ruchu bezwizowego w UE.
Dodano nowe podstawy do zawieszenia przez UE ruchu bezwizowego dla krajów trzecich. Należą do nich
Nieuzgodniona polityka ruchu bezwizowego
Pierwszym z nich jest sytuacja, w której kraj objęty ruchem bezwizowym przestaje być zgodny z polityką ruchu bezwizowego UE.
Przykładem jest zwiększona liczba przyjazdów do UE, zwłaszcza gdy kraj trzeci znajduje się w pobliżu UE.
Programy obywatelstwa dla inwestorów
Drugim dodatkiem do możliwych powodów zawieszenia ruchu bezwizowego jest sytuacja, w której państwo trzecie prowadzi program obywatelstwa inwestorskiego.
Program obywatelstwa dla inwestorów oferuje obywatelstwo/rezydencję dla inwestycji bez wymogu rzeczywistego powiązania z krajem.
Zagraniczni inwestorzy często otrzymują obywatelstwo przy niewielkim lub zerowym sprawdzeniu ich przeszłości.
W ten sposób uzyskują paszport tego kraju trzeciego, umożliwiający bezwizowy wjazd do strefy Schengen.
UE często krytykowała takie programy, nie tylko te prowadzone przez kraje trzecie, ale także przez państwa członkowskie UE.
Programy obywatelstwa dla inwestorów mogą służyć jako tylne wejście dla przestępców i skorumpowanych osób w Europie.
Brak przepisów i procedur dotyczących bezpieczeństwa dokumentów
Trzeci to zagrożenia hybrydowe i niedociągnięcia w przepisach lub procedurach dotyczących bezpieczeństwa dokumentów.
Przepisy dotyczące bezpieczeństwa dokumentów odnoszą się do prawodawstwa stworzonego w celu ochrony wrażliwych lub poufnych informacji zawartych w dokumentach.
Przepisy te zapobiegają nieautoryzowanemu dostępowi, wykorzystaniu, ujawnieniu lub zniszczeniu takich informacji.
Nagły spadek relacji z UE
Przedstawiciele państw członkowskich postanowili również dodać do projektu zawieszenie ruchu bezwizowego w przypadku „znaczącego i nagłego” pogorszenia stosunków UE z krajem trzecim.
Jest to szczególnie ważne w kwestiach związanych z „prawami człowieka i podstawowymi wolnościami”.
Istniejące podstawy do zawieszenia ruchu bezwizowego
Obecnie rząd UE ustalił już następujące podstawy do zawieszenia ruchu bezwizowego dla innych krajów.
- Odnotowano znaczny wzrost liczby obywateli spoza UE, którym odmówiono wjazdu lub którzy przedłużają swój pobyt w strefie Schengen.
- Liczba bezpodstawnych wniosków o azyl składanych przez obywateli państw trzecich o niskim wskaźniku uznawalności znacznie wzrosła.
- Kraj ten nie współpracuje z UE w zakresie readmisji lub przyjmowania osób, które zostały poproszone o opuszczenie terytorium UE. Może to być spowodowane ryzykiem lub bezpośrednim zagrożeniem dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa wewnętrznego, takim jak wzrost liczby przestępstw.
- Kraj ten nie spełnił kryteriów liberalizacji reżimu wizowego, aby uzyskać status kraju bezwizowego. Zostało to wyraźniej określone w nowym rozporządzeniu.
Próg i okres zawieszenia ruchu bezwizowego
Rada Europejska określiła również progi lub poziomy odniesienia, których przekroczenie powoduje zawieszenie ruchu bezwizowego.
Państwa członkowskie UE ustaliły próg na poziomie 30% zamiast proponowanych 50%.
Dotyczy to wzrostu liczby przypadków odmowy wjazdu i przedłużenia pobytu, bezpodstawnych wniosków o azyl i poważnych przestępstw kryminalnych.
Z drugiej strony, punkt odniesienia do określenia, czy wskaźnik uznawania azylu jest niski, został ustalony na poziomie 20% zamiast proponowanych 4%.
Okres odniesienia dla określenia okoliczności, które mogą prowadzić do zawieszenia ruchu bezwizowego, został zaktualizowany do co najmniej dwóch miesięcy.
Umożliwi to uwzględnienie dłuższych okresów, takich jak trendy roczne, zamiast tylko nagłych zmian w istotnych okolicznościach.
Okres tymczasowego zawieszenia zwolnienia z obowiązku wizowego został przedłużony z 9 do 12 miesięcy. UE ma również możliwość przedłużenia go o dodatkowe 24 miesiące.
Zgodnie z obecną zasadą, okres tymczasowego zawieszenia ruchu bezwizowego wynosi tylko 18 miesięcy.
W okresie zawieszenia Komisja Europejska rozpocznie rozmowy z państwem trzecim w celu rozwiązania kwestii, które spowodowały zawieszenie.
„Jeśli nie zostanie znalezione żadne rozwiązanie, aby zaradzić tej sytuacji, UE może podjąć decyzję o trwałym cofnięciu ruchu bezwizowego” – czytamy w oświadczeniu.
UE o poprawie bezpieczeństwa granic
Aktualizacja obecnych przepisów dotyczących zawieszenia ruchu bezwizowego dla krajów trzecich ma na celu zwalczanie „poważnych wyzwań związanych z migracją i bezpieczeństwem”.
Na przykład przedłużanie pobytu i bezpodstawne wnioski o azyl mogą prowadzić do nielegalnej migracji.
UE zamierza wdrożyć więcej rozwiązań i zabezpieczeń w celu poprawy bezpieczeństwa swoich granic.
Nowy zautomatyzowany biometryczny system graniczny, Entry/Exit System (EES), zostanie uruchomiony w październiku 2024 roku.
Osoby podróżujące bez wizy i posiadacze wiz krótkoterminowych odwiedzający strefę Schengen UE muszą zarejestrować odciski palców i skany twarzy na granicy.
System EES będzie rejestrował wjazdy, wyjazdy i odmowy, a także wykrywał osoby przedłużające pobyt i osoby posługujące się fałszywymi dokumentami.
Przed podróżą do strefy Schengen osoby podróżujące bez wizy muszą również uzyskać europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS).
ETIAS, który działa podobnie do brytyjskiej elektronicznej autoryzacji podróży (UK ETA), ma zostać uruchomiony w połowie 2025 roku.
Wielka Brytania i UE podpisały również niedawno umowę o współpracy w celu zwalczania nielegalnej migracji w regionie.